Kirill Serebrennikov, väljatõugatu nüüd ja igavesti

Sven Karja
Copy
«Outside» on Kirill Serebrennikovile üsna tüüpiline lavastus: füüsilise ja verbaalse teksti osakaal on umbes pooleks, kõlab live-muusika ja loomulikult leiab hulgaliselt viiteid Euroopa ja Aasia kultuuriruumile, sujuvalt vaheldub brutaalsus kõrgpoeetikaga.
«Outside» on Kirill Serebrennikovile üsna tüüpiline lavastus: füüsilise ja verbaalse teksti osakaal on umbes pooleks, kõlab live-muusika ja loomulikult leiab hulgaliselt viiteid Euroopa ja Aasia kultuuriruumile, sujuvalt vaheldub brutaalsus kõrgpoeetikaga. Foto: Ira Polyarnaya

Kuna rahvusvahelise kaliibriga vene teatri- ja filmilavastajast Kirill Serebrennikovist on seoses tema kohtuprotsessiga meie ajakirjanduses piisavalt juttu olnud, peaks siinkohal piisama lühikonspektist: Serebrennikov arreteeriti 2017. aprillis, süüdistatuna koos kaasosalistega 133 miljoni rubla riigi raha väärkasutamises. Segase, vastuoludest ja küsitavustest tulvil, siiani lõpetamata protsessi käigus otsustas kohus määrata lavastaja täiendava uurimise ajaks koduaresti, mis vältas 593 päeva ehk peaaegu kaks aastat.

Kummatigi suutis välismaailmast (sh telefonist ja internetist) kuid isoleeritud Serebrennikov selle aja jooksul lõpetada (assistentide abil, kellega kohtumised olid lubatud) filmivõtted, teha (mälupulgale salvestatud videolõikude põhjal) valmis mitu lavastust (osa neist välisriikides) ning saada ka hunniku auhindu, sealhulgas Kuldse Maski parima lavastaja preemia (mõistagi puudus tal võimalus minna neid isiklikult vastu võtma).

Selge on see, et kuigi nii Venemaa kui muu maailma kultuuriavalikkus nimetas ettevõtmist avalikult näidispoomiseks ja Serebrennikovi toetuseks korraldati aktsioone ja tehti avaldusi, sobis tema piisavalt arrogantne isik ja looming, mis eredalt teatraalses vormis on tihtipeale positsioneerinud end (nii esteetiliselt, poliitiliselt, ajalooliselt, rahvuslikult kui seksuaalselt) alternatiivsete hoiakutega, suurepäraselt märklauaks, mille ümber saaks üles kütta üldrahvalikku viha vene rahvuskehandi õõnestamise ja «üldhumaansete» väärtuste devalveerimise vastu.

Isiklik lavastus

Põhjus, miks läinud aasta 8. aprillil viimaks arestist vabastatud Serebrennikovist taas juttu teha, on siinkohal tema autorilavastus «Outside» (Serebrennikovi tekst, lavastus ja kunstnikutöö). Tegemist on vene kultuuri eksportimisele spetsialiseerinud fondi M.Art ja Avignoni teatrifestivali ühisproduktsiooniga, kus osalevad peamiselt Serebrennikovi juhitud Gogol Tsentri näitlejad ja mille esimesed mängukorrad toimusid suvel Avignoni festivalil. Nüüd on lavastus maailmaturneel, alustati jaanuari keskel Riiast (kust pärinevad ka siinsed muljed), märtsis näeb seda lavastust Berliini Scahubühne laval, edasi liigutakse Jaapanisse, Prantsusmaale, USAsse, Itaaliasse, Šveitsi ja Belgiasse. Lavastuse sünni kodumaal Venemaal seda lavastust näidata ei plaanita. Kuna Serebrennikovil pole endiselt õigust Venemaalt lahkuda, ei saanud ta ise kohal viibida ei Avignonis ega ka Riias.

«Outside» on esmajoones ülimalt isiklik lavastus, Serebrennikovi varjamatu alter ego’na osaleb lavastuses Odin Biron, ameerika päritolu, kuid Venemaal õppinud-töötanud ja sujuvat vene keelt rääkiv näitleja, kel endal on oma «teisesuse» tõttu tulnud Venemaal taluda surveavaldusi seoses homoseksuaalsusega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles