Päevatoimetaja:
Liisa Ehamaa

Aarne Seppel: Keskerakond õpib uusi trikke vaevaga (1)

Copy
Päeva karikatuur
Päeva karikatuur Foto: Urmas Nemvalts

Napilt kolmteist aastat tagasi, 2007. aasta riigikogu valimiste eel avaldas Keskerakond videoklipi ja plakati, millel olid sinimustvalgete lippudega ehitud veduri taustal toonased erakonna juhid ja tulevikulootused sõnumiga: «Tõime raudtee Eestile tagasi.» Raudtee ostis Eestile tagasi muidugi riik, mitte Keskerakond. Toona virutas erakond enda teenistusse umbes 150 miljonit eurot, mis on enam kui miljardiga võrreldes tühine summa.

Kesknädalas ilmunud Keskerakonna reklaam.
Kesknädalas ilmunud Keskerakonna reklaam. Foto: Kesknädal

Värske Kesknädala kaaneposter annab teada: «Toetame abi vajavaid valdkondi», loosungi all on mummude sees valdkonnad ja summa ning veel allpool Keskerakonna ministrid, peaminister keskel. Summade vahemik oli 25–300 miljoni euroni ja esmamulje ütles: ossa! Küll meil on alles suurepärased ministrid – omast taskust maksvad kinni miljardi jagu kriisikahjusid. Aga miks peaminister kõikse kitsim on – ainult 25 miljonit käib välja, samas kui valitsuse noorim minister käib välja 300 miljonit eurot.

Keskerakonna peasekretär Mihhail Korb poseerib Kesknädalaga, mille esilehel on palju pahameelt tekitanud reklaam.
Keskerakonna peasekretär Mihhail Korb poseerib Kesknädalaga, mille esilehel on palju pahameelt tekitanud reklaam. Foto: Keskerakond

Paralleel 2007. aasta raudtee tagasi ostmise reklaamiga oli silmatorkav. Aga tekitas ka muret, kas tõesti on lähikümnendil jälle oodata suurt Keskerakonna pereheitmist. Kunagises raudteereklaamis astusid üles Evelyn Sepp, Kalle Laanet, Margus Metstak, Olga Sõtnik, Lauri Laasi, Ain Seppik ja loomulikult Edgar Savisaar. Mis te arvate, kui paljud neist endiselt Keskerakonna liikmed on? Ainult Savisaar ja tema ka ainult sellepärast, et teda ei oleks viisakas välja visata.

Kes läks ise, kes visati. Vahepeal on Keskerakond ikka püüdlikult skandaale kogunud, aga võitnud ka peaministritooli ning saanud kaks korda kriminaalkorras karistada. Võiks ju siinkohal nentida, et ju Eesti rahvas vääribki sellist erakonda valitsust juhtima. Kui poleks alates 2016. aasta lõpust tänaseni kestvat Jüri Ratase ja teiste erakonna juhtide mainekampaaniat, mille narratiiviks on uuenenud, edumeelne, progressi esindav lugu. Tuleb tunnistada, et mainepesu on olnud edukas, peaministri kõmiseval häälel edastatud tihtipeale sisutute vastuste üle on ikka hea nalja teha, kuid võrreldes kümne aasta taguse ajaga on erakonna maine otsustavalt muutunud.

Vahepeal on Keskerakond ikka püüdlikult skandaale kogunud, aga võitnud ka peaministritooli ning saanud kaks korda kriminaalkorras karistada.

Paraku tuleb ülejäänud erakond mainepesuga väga vaevaliselt kaasa, vana kaardiväe tegevusest tekkinud porijälgi ja hingematvat haisu on näha ja tunda tänaseni. Kindlasti tuleb ühel hetkel muutus, sest vanad astuvad kõrvale või viivad tervisehädad nad kõrvale. Aga kusagil erakonna süvastruktuurides on omandatud teadmine, oskused ja küüniline maailmapilt.

Peaminister Jüri Ratas reageeris pressikonverentsil kiiresti: «Vale reklaam, vale sisuga, see ei ole Keskerakonna raha, see on Eesti maksumaksjate raha. Vabandan, olen palunud selle reklaami maha võtta.» Ehk tegi seda, mida ta kõige paremini oskab – vabandas.

Tagasi üles