Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Keskerakond rakendas koroonakriisi kampaaniavankri ette

  • Keskerakond kulutab eriolukorra ajal reklamile enim
  • Ministrid näitavad valitsuse otsusi enda töövõiduna
  • Poliitikud sätivad end eesliini töötajate ligidusse
  • Facebooki-reklaami staar on Andrei Korobeinik
Keskerakonna peasekretär Valeri Korb värske Kesknädalaga. FOTO: Kuvatõmmis

Aprilli keskpaigas suurt kära tekitanud parteilehe Kesknädal esikaas, millel Keskerakonna valitsusliikmed ehtisid end koroonakriisis pihta saanutele riigi rahakotist antud miljonitega, on kõigest jäämäe tipp.

Kui eriolukorra väljakuulutamisest alates ehk 12. märtsist on Reformierakond, sotsid ja Isamaa oma reklaamikulud aasta esimeste kuudega võrreldes drastiliselt kokku tõmmanud ja EKRE suisa nulli jõudnud, siis Keskerakond on samal ajal kulutanud tuhandeid eurosid reklaamile sotsiaalmeedias.

Ehkki Keskerakond ei soovinud ainsa erakonnana eriolukorra kampaaniakulu Postimehele öelda, annab esimese pildi ette Facebooki statistika.

Keskerakonna Facebooki postituste raha eest võimendatud sisu hulk ja sagedus võrreldes teiste erakondadega viitab selgelt erakonna kampaaniameistrite plaanile võtta kriisist poliitilises mõttes parim, mis võtta annab. Erakonna liikmeid, sh ministreid, näidatakse sotsiaalmeedias tänamas koroonakriisi eesliinitöötajaid ja jahutamas pinevat olukorda.

Eesliini toetuseks

Eriolukorras algatas Keskerakond üleriigilise kampaania eesliini töötajate toetamiseks, see annab ühtlasi hea võimaluse end koos nendega jäädvustada ja sotsiaalmeedias sündmust võimendades poliitikutele soodsat kuvandit luua.

Kui veel mõni aeg tagasi paistis Keskerakonna Tartu piirkonna juht Jaan Toots silma võimumängudega, siis eriolukorras levitas Keskerakond Facebookis postitust sellest, kuidas piirkonna juhatus Tootsi eestvedamisel koduhooldustöötajatele sügava kummarduse teeb.

14. ja 15. aprillil võimendatud postitustes poseerisid Keskerakonna Harjumaa piirkonna liikmed Kallavere haigla ees, käes tänukingid Maardu sotsiaalmaja ja Kallavere haigla töötajatele. Erakonna Järvamaa piirkonna liikmed tänasid aga Paide lasteaia tublisid töötajaid ning Paide eesliinitöötajaid lillede ja heleroheliste kingikotikestega. Samasuguseid näiteid võib tuua pea igast maakonnast.

Keskerakonna peasekretär Mihhail Korb ei näinud poliitikute poseerimises kangelaste kõrval midagi erilist: erakonna liikmed teevad kampaaniaid aasta ringi, näiteks tunnustavad jõulude ajal päästjaid ja meditsiinitöötajaid kringliga. «Sama eesmärki teenis hiljutine eesliinitöötajate toetuskampaania,» selgitas Korb.

Võtmekangelased

Kui Rakveres avati aprilli keskel koroonaviiruse läbisõidu proovivõtutelk, võimendas Keskerakond postitust, milles testimise alustamisest ja selle üksikasjadest andis ülevaate Rakvere linnapea keskerakondlane Triin Varek. Postituse juures oli pilt Keskerakonna sotsiaalministrist Tanel Kiigest.

23. aprillil osteti võimendust Tanel Kiige postitusele, milles ta astus välja oma erakonnakaaslase, segadust tekitanud sõnumite eest kriitika alla jäänud haridus- ja teadusministri Mailis Repsi kaitseks, teatades, et rünnak kauaaegse ministri vastu on arusaamatu. Mõistagi ei jätnud ta mainimata Repsi jõupingutusi eriolukorras.

Pikaaegse keskerakondlase Edgar Savisaare ihuarstina tuntud Jõgeva haigla juhi Peep Põdderi intervjuud Kesknädalas reklaamiti 100 000 silmapaarile.

Tasutud postituste seast leiab ka Euroopa Parlamendi liikme Yana Toomi algatuse, millega viidi 70 üksi elavale Tallinna eakale koju kokku 1173 kilogrammi toitu. Postitust illustreerib video toiduhulgast ja selle jagamisest ning see on suunatud Harjumaa inimestele.

Valitsuse töö – erakonna teene

Kui Kesknädala esilehel esitles partei riigikogus vastu võetud koroonakriisi lisaeelarvet oma ministrite teenena ning peaminister Jüri Ratas selle eest vabandust palus ja reklaami eemaldada käskis, siis erakonna võimendatud sotsiaalmeediapostitustest selgub, et selline võte on tavapärane. Enam kui nädal enne Kesknädala skandaali raporteeris Keskerakonna riigihalduse minister Jaak Aab Facebookis töövõidust: Tallinnas maandus eritellimusena suur kogus isikukaitsevahendeid. Keskerakondlasest majandusministri Taavi Aasa pildiga postituses püüab tähelepanu sõna «LISARAHA»: teatatakse valitsuse otsusest eraldada 270 000 eurot Ida-Virumaa bussiühenduse tõhustamiseks. Aasa pildiga postitus hõiskab, et «uus Enefit280 õlitehas loob Ida-Virumaal ligi 500 otsest ja kaudset töökohta!» ja et «Eesti tööinimestele ja ettevõtetele oleme loonud esimese toetuspaketi».

Töökangelastena esitlevad end ka piirkondlikud keskerakondlased. Näiteks kui Tallinn otsustas vanematelt lasteaia kohatasu mitte küsida, reklaamiti seda peamiselt keskerakondlasest linnapea Mihhail Kõlvarti näo ja sõnadega. Reklaampostitus oli sihitatud naistele.

Ka keskerakondlastest abilinnapead ei jää kõrvale. Vadim Belobrovtsev räägib tasuta ligipääsust e-raamatukogule, seisab köögis, põll ees, ja teatab, et lapsed saavad nüüd koolist tasuta sooja toidu kaasa võtta. Eha Võrk, peas ehituskiiver, jagab lihtsaid poeskäigu reegleid, Betina Beskina reklaamib vabatahtlikku platvormi «Kogukond aitab», Andrei Novikov teatab, et kõik pargi-ja-reisi-parklad on avatud kõigile tasuta kasutamiseks, Aivar Riisalu pildiga tutvustatakse Tallinna linna toetusmeetmeid ettevõtjatele.

Mainimata jääb vaid Kalle Klandorf.

Vene valijale reitingust

Venekeelsel Keskerakonna leheküljel «Tsentristskaja partija» ilmus esimene võimendatud postitus alles mitu päeva pärast eriolukorra välja kuulutamist ehk 18. märtsil. Postituses, mille sihtgrupp (üle 80 protsendi) on Harjumaa ja Ida-Virumaa naised, räägib Jüri Ratas, et praegu on oluline üksteist aidata.

Samal päeval osteti võimendust Tanel Kiige postitusele, et tuleb jälgida tervishoiutöötajate juhiseid ja minimeerida kontakte.

Järgmine kord jagas erakond raha eest juhiseid pandeemia kohta alles paari nädala pärast, 1. aprillil.

Seejärel teatati pensionäridele, et pensionipäeval tuleb püsida kodus.

18. märtsist kuni 14. aprillini võimendati venekeelsel lehel postitusi, mis rääkisid Keskerakonna reitingust (reitingud.ee järgi): elanike usaldus erakonna vastu kasvab ja poliitikud teevad kõik, et koroonaviiruse levik ja selle tagajärjed oleks minimaalsed; Ratas on parim peaministrikandidaat; Mihhail Korb toob esile, et reitingu kasv on otseselt seotud valitsuse otsustega kriisi ajal ning et keskerakondlased on igal pool hakkama saanud (näiteks olid koolid valmis distantsõppeks ja osas omavalitsustes antakse koolist sooja toitu); erakond tänab valijaid toetuse eest jne.

Postitused lõppesid, kui Keskerakonna reiting hakkas langema.

Võrreldes eestikeelse leheküljega, kus viimase 30 päeva jooksul oli 149 makstud postitust, maksti venekeelsel vaid 25 sõnumi võimendamise eest.

Mõned poliitikud on panustanud kakskeelsetele postitustele, näiteks Andrei Korobeinik.

Keskerakonna peasekretäri Mihhail Korbi sõnul peab erakond oluliseks levitada olulist infot, eriolukorra ajal käitumise soovitusi ja poliitilisi seisukohti. «Keskerakond üritab vastavalt võimalustele oma tagasihoidliku panuse anda,» sõnas Korb. Keskerakonna liikmed saavad Facebookis oma postitusi reklaamida nii eraviisiliselt kui ka erakonna konto kaudu. «Reklaami eest tasumisel oleme lähenenud igale liikmele personaalselt, kuid enamjaolt panustavad poliitikud isiklikku raha,» sõnas peasekretär.

Teised parlamendierakonnad on eriolukorra ajal ostnud võimendust üksikutele postitustele näiteks Facebookis. Seevastu Keskerakonna valitsuspartner EKRE pole eriolukorra ajal oma Facebooki lehel reklaaminud ühtegi postitust.

Neli märki

Kommunikatsioonikonsultant Raul Rebane soovitab koroonakriisi ajal nelja sotsiaalmeedia kontrollküsimust, mille on välja töötanud Soome teadlane Johanna Vehkoo.

  • Kes uudist toodab ja millise professionaalsusega?
  • Mis on teate edastamise motiiv? Kes sellest kasu saab?
  • Kas ma külvan paanikat, kui selle edastan?
  • Kas saan kontrollida seda mujalt?

Aktiivseim Korobeinik

Lisaks riigikogu liikme Andrei Korobeiniku enda panusele on ka Keskerakond märkimisväärse summa eest ostnud reklaami Korobeiniku Facebooki lehe postitustele. Endine Reformierakonna liige, kes nüüd pisut üle aasta on olnud Keskerakonna nimekirjas, jagab eriolukorras oma Facebooki lehel koroonaviirust puudutavat, aga ka fakte maast ja ilmast: lainelistest aiapiiretest Inglimaal teed tähistava hieroglüüfini. Samuti on ta uurinud sotsiaalmeedias, mida arvavad jälgijad kodanikupalgast ja kanepi võrdsustamisest alkoholiga.

«Kõikide postituste teema, sõnastus jne on tõepoolest minu teadlik otsus,» selgitas Korobeinik.

Teadlikust kampaaniast annab märku postituste sihtimine kindlale huvirühmale Facebookis. Postitust, milles uuriti kanepi tarvitamise kohta, näidati raha toel enim 18–34-aastastele meestele, aga ka alaealistele, Facebooki kasutajate noorimale vanuserühmale, 13–17-aastastele.

Korobeiniku sõnul pole ta teinud ühtegi kampaaniat alla 16-aastastele. «Facebooki statistika kohta (mida nad ise nimetavad hinnanguliseks) oleks mõistlikum esitada küsimus Facebookile, mina seda kommenteerida ei oska,» soovitas Korobeinik.

EKRE kommunikatsiooninõunik Holger Berg selgitas, et erakond on Facebookis reklaaminud peamiselt üritusi. «Kuna eriolukorras üritusi ei toimu, ei pea me vajalikuks niisama kulutada,» selgitas Berg. Samas ilmub mais erakonna ajaleht, mille levitamine üleriigiliste ajalehtede vahel tähendab erakonnale märkimisväärset kulu.

«Praegu ei ole aeg teki enda poole sikutamiseks ning poliitiliste punktide noppimiseks,» sõnas Isamaa peasekretär Priit Sibul. Nii on erakond Facebookis reklaaminud näiteks perede tugilaenu ideed, eriolukorrast väljumise plaane ning lisaeelarvega seotut. Erakonna otsus kampaaniat teha sõltub aga sündmustest ja pikaajalistest eesmärkidest.

«Mulle isiklikult on vastukarva idee, et Eesti inimestele nende endi maksurahaga kosja minnakse,» nentis Sibul, rõhutades, et valitsuse ja riigikogu heakskiidu saanud toetusmeetmed on Eesti inimeste, ametnike ning ministrite ühine pingutus. «Poliitikas ei tee ükski erakond midagi üksi ära ning Eesti inimesed saavad sellest väga hästi aru,» sõnas Sibul.

Reformierakond on sotsiaalmeedias reklaaminud kriisist väljumise ning lisaeelarvega seotud ideid. Reformierakonna peasekretäri Erkki Keldo sõnul plaanitakse sama taktikat eriolukorras jätkata.

«Inimesed kindlasti ei oota poliitikutelt praegu punktinoppimist, vaid sisulisi ja selgeid sõnumeid, kuidas me kriisiga toime tulema ja sellest väljume,» lisas Keldo.

Oma mõtteid kriisist väljumise kohta on reklaami abil võimendanud ka sotsiaaldemokraadid. Erakonna peasekretäri Rannar Vassiljevi sõnul reklaamitakse postitusi sõltuvalt teemast ja sõnumist, mitte eriolukorrast. «Eraldi suuri kampaaniaid ei tee, pigem eeldame, et kui asjal on sisu, levib see loomulikult,» lisas Vassiljev.

Valmistuvad valimisteks 

Suhtekorraldaja Meelis Kubitsa sõnul ei ole erakondade soov kriisiteateid edastada taunimist väärt, küsimus on sõnumite sidumises riigikogu või valitsuse otsustega ning edastamiseks kasutatavates kanalites.

«Riigi regaale kasutatakse oma erahuvide realiseerimiseks, mis vajab templit mällu,» sõnas Kubits.

Tema sõnul on selge, et Keskerakonna amoraalne kampaania on eriolukorra üks murdehetki. ««Teie istuge kodus ja lugege Kesknädalat, meie naaseme endiste liistude juurde». Pole vist tarvis lisada, kui ohtlik see signaal ühiskonnale oli,» selgitas Kubits.

Ta täpsustas, et kui minister allkirjastab mõne lepingu või käib lennujaamas kaubal vastas, siis see on tema (hästi tasustatud) töö, mitte kangelastegu ega parteilise ülesande täitmine.

«Riiklike otsuste esitlemine partei ja isiklike töövõitudena on alati kahtlane, kuid kriisis nõelab topelt. Sama puudutab Facebookis antavaid lubadusi,» selgitas Kubits, kelle sõnul kordub ajalugu farsina. Kui 30 aastat tagasi murti lahti võiladusid, siis nüüd ootavad meid ees kampaaniad stiilis «meie avasime kaubanduskeskused» ja «meie taastasime lennuliikluse».

Kommunikatsioonikonsultant Raul Rebane näeb sotsiaalmeedias aktiviseerumise põhjusena peagi lähenevaid valimisi.

«Tuleb sisse võtta positsioonid. Aga see on alles algus, suured lained tulevad valimiste lähenedes. Sedapuhku kolib valimispropaganda suuresti sotsiaalmeediasse,» selgitas Rebane.

Ta lisas, et teatud gruppides populism töötab ja sotsiaalmeedia on hea koht selle levitamiseks.

«Populismi ja poliitika keel muutub sarnasemaks, latid lastakse allapoole ja see tundub uus normaalsus. Tulemuseks on muidugi probleemide lahendamiseks kehvemini ette valmistatud poliitikute tulek võimu juurde,» selgitas Rebane.

Ta lisas, et ka vihameedia aktsepteeritavus on Eestis juba praegu saavutanud ohtlikult kõrge taseme, mis läheb kriisi arenedes ilmselt veel hullemaks. «Kui me valimiste lähenedes ise pidurit ei tõmba, siis tulevad vastikud valimised,» ennustas ta.

Tagasi üles
Back