Päev krabi-inimese elus

Lauris Grīns
, tõlkija ja kriitik
Copy
Kaader Shezad Dawoodi VR-filmist «Terraarium» (2020).
Kaader Shezad Dawoodi VR-filmist «Terraarium» (2020). Foto: VR Ubik Productionsi Loal

Sa oled krabi-tindikala-inimene. Taamal vees paistavad pilvelõhkujad. Sa sukeldud futuristlikust laboratooriumist Läänemerre ja ujud mööda rahulikult jalgadega sõudvast vaal-inimesest. Äkitselt tabab vaal-inimest viskoda, mereröövlitest kalainimesed püüavad su kinni ja viivad su orbiidile.

Tegemist ei ole mõne «Käsna-Kalle» osa ega uue arvutimängu treileriga, vaid Kai kunstikeskuses avatud briti kunstniku Shezad Dawoodi näituse «Leviaatan: Paljassaare peatükk» virtuaalreaalsusfilmiga. 24. sajandi Paljassaart kujutav film on vaid üks lüli Dawoodi loodud näituste, lühifilmide ja loengute seerias, mis mõtiskleb selle üle, milline võiks olla inimkonna ja looduse suhe tulevikus.

«Leviaatani» projekt sai alguse 2017. aastal Veneetsia kunstibiennaalil reaktsioonina Vahemerel aset leidnud põgenikekriisile, spekuleerides demokraatia, allveemaailma ja merepinda mööda toimuva migratsiooni suhte üle. Dawood ammutas nende seoste loomisel muu hulgas inspiratsiooni filosoof Thomas Hobbesi «Leviaatanist» (mis võrdles riiki piibelliku merekoletisega) ning Jonathan Swifti «Tünniloost», et uurida, mida meri võib meile jutustada demokraatiast, keskkonnast ja põgenikekriisi tagamaadest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles