Teater on see, mida saab rikkuda

Heili Sibrits
, kultuuritoimetuse juhataja
Copy
Rasa Bugavičute-Pēce näidendil põhinev «Puika, kurš redzēja tumsā» on nomineeritud Läti teatripreemiatel kokku üheksas kategoorias, sh peaosa eest tunnustatakse nägijat poissi mänginud Kārlis Reijersit ja kõrvalosa eest pimedat ema kehastanud Daiga Gaismiņat.
Rasa Bugavičute-Pēce näidendil põhinev «Puika, kurš redzēja tumsā» on nomineeritud Läti teatripreemiatel kokku üheksas kategoorias, sh peaosa eest tunnustatakse nägijat poissi mänginud Kārlis Reijersit ja kõrvalosa eest pimedat ema kehastanud Daiga Gaismiņat. Foto: Kristaps Kalns

Milline on lähim vorm teatrile? See oli küsimus, millele otsis kevadel vastust Läti noorema põlvkonna silmapaistev lavastaja Valters Sīlis. Eesti publikulegi tuttav teatritegija möönab, et veebiteater ei asenda nn päris teatrit, kuid koroonahirmus suletud saalid panid nii teda kui ka tema kolleege otsima seda õiget etenduskogemust virtuaalmaailmas. Nii loeti Lätiski «Dekameroni», lavastati teatrimajas vaime mängivate näitlejatega väikseid videotükke, pakuti rääkivate peade kuuldemänge Zoomi keskkonnas; loomulikult lugesid teatritegijad sotsiaalmeedias muinasjutte, jagasid soovitusi, samuti toimusid mitmesugused arutelud jne.

Kõik see kõlab Eestis toimunuga sarnaselt. Kuid erinevalt Eestist tabas naaberriiki kevadise pausi ajal veebilavastuste buum ­– kui meil saab neid kokku lugeda peaaegu ainult ühe käe sõrmedel, siis Lätis loodi virtuaalprojektide tarvis tänavustel teatriauhindadel lausa oma kategooria.

Kõik kuus nominatsioonini jõudnut polevat sugugi teatripiire avardavad eksperimendid, ülevad lätlased ise, kuid nad peavad õigeks katsetusi tunnustada. Läti teatripreemiate laureaadid (kokku 19 kategooriat) kuulutatakse välja 23. novembril ja tänavune «Spēlmaņu nakts» on eriline – koroonapiirangute tõttu on Lätis 9. novembrist 6. detsembrini kõik teatrid, kinod ja kontserdisaalid suletud. Vahetult enne suurt sulgemist toimus Riias aga Baltic Drama Forum 2020.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles