/nginx/o/2020/11/25/13495374t1h5b8c.jpg)
- 16-aastane Paul Aron lõpetas Eurocup sarja 11. kohal
- Kuidas mõjutab ebaõnnestunud hooaeg Aroni tulevikku?
- Red Bull vs. Mercedes – kaks noortetiimi erinevad nagu öö ja päev
Maailmameister Ott Tänakule sirgub Eesti rallimaastikul arvestatavat järelkasvu, kuid ringrajasõitjad alles pürgivad maailma tippsarja vormel 1 poole. Peaaegu poolteist aastat on kaks Eesti kiirusekummardajat kuulunud kahe tugeva F1 tiimi järelkasvumeeskonda.
Red Bull on juba üle kahe aasta kasvatanud oma tiiva all nüüdseks 20-aastast Jüri Vipsi, kes on teeninud F1s võistlemiseks vajaliku superlitsentsi ja oli Türgi vormelietapil Red Bulli varusõitja. Vipsist neli aastat noorem Paul Aron on vormel 1 maailma valitseva Mercedese noorpiloot eelmise aasta suvest ning käib praeguste F1-sõitjate Esteban Oconi ja George Russelli jälgedes – nood on kuulunud samasse programmi.
:format(webp)/nginx/o/2019/07/04/12326041t1heeb0.jpg)
2019. aastal tänu headele esitustele vormel 4 sarjades äratas Aron Mercedese tähelepanu ja osales tänavu astme võrra tugevamas Renault Eurocupis. Debüüthooajal Prantsusmaa meeskonna ART GP ridadesse kuulunud Rocca al Mare kooli 10. klassi õpilane sai tunda tehnikaspordi valusamat poolt ning lõpetas hooaja alles 11. kohal.
«Tegelikult läks hooaeg metsa,» ütles Aron. «Oleks pidanud minema palju paremini, nii palju häid tulemusi läks tehniliste probleemide nahka. See ei olnud absoluutselt hea aasta. Ma ei suuda uskuda, kui palju ebaõnne võib ühel sõitjal olla. Lugesin kokku, et 60 protsendil etappidest keerasid sõidu kihva tehnilised rikked. Seda oli ikka väga palju.»
Näeb tulevikku positiivsena
Alles teist aastat vormelirooli keeranud 16-aastane Paul käib kuus aastat vanema venna Ralf Aroni jälgedes ning ta möönis, et tegi tänavu ka ise vigu. Tiimikaaslane Victor Martins tuli Eurocupi üldvõitjaks ning kui eesti noormees lõpetas hooaja teises kümnes, siis see rõõmust lakke hüppama ei pannud. «See oli minu jaoks esimene aasta selles sarjas ja tehtud vead tundusid hooaja lõikes palju hullemad, sest meid vaevasid aasta jooksul ka paljud teised probleemid,» selgitas Aron.
Lisaks ART GP tehnilistele muredele ei suutnud Aron kuni hooaja lõpuni vormeliga korralikult harjuda. Esiteks ei saanud ta kevadel koroonaviirusest tingitud olukorra tõttu piisavalt testida, kuid tulevikulootuse sõnul olid probleemid fundamentaalsemad. «Ma pidin palju rohkem vaeva nägema, sest mulle selle auto tööstiil ei sobinud. Selle autoga on halb möödasõite teha ja kui sa hiljem liigud edasi vormel 3 sarja, kus kasutusel on DRS-süsteem ja möödasõidud toimuvad väga tihti, jääd omakorda seal hätta,» analüüsis noormees kapriisset autot.
Renault Eurocup hooaja lõppseis
1. Victor Martins (ART Grand Prix) 348
2. Caio Collet (R-ace GP) 304
3. Franco Colapinto (MP Motorsport) 213,5
4. Alex Quinn (Arden Motorsport) 183
5. Lorenzo Colombo (Bhaitech Racing) 170
...
11. Paul Aron (ART Grand Prix) 54
Sarjas lõi tänavu kaasa 22 sõitjat.
Lõppenud hooaeg jäi pikka aega tegutsenud Renault Eurocupi jaoks viimaseks. Muretsemiseks pole põhjust, sest järgmiseks aastaks ühendati jõud FIA F3 Euroopa regionaalse meistrisarjaga ning uuenenud klass peaks muutuma veelgi konkurentsitihedamaks. Aron tahab vähemalt ühe aasta veel selles sarjas sõita ning loodab, et koostöös Mercedesega leiab ta võimalikult hea meeskonna. Tulevikku näeb eestlane positiivsena, sest sarjas võetakse kasutusele uus rehvimark, mis peaks auto paremaks muutma.
Red Bull vs. Mercedese noorteprogramm
Konkurents vormel 1 sarja 20 sõitjakohale on meeletu ning parimad võimalused sinna pääseda avanevad erinevate meeskondade noorteprogrammi sõitjatele. Seitse aastat järjest F1 sarja võistkondlikuks meistriks kroonitud Mercedese juuniorsõitjate tiimi kuuluv Aron loodab, et otsustajad on tema talendist jätkuvalt huvitatud.
Kuidas mõjutab ebaõnnestunud hooaeg Aroni tulevikku? «Kindlasti see hea ei olnud. Nad teavad, mis asjaoludel nii läks. Paberil nägi hooaja lõpptulemus palju hullem välja, kui see tegelikult oli. Arvan, et nad järgmiseks aastaks ikkagi jätavad mind programmi.»
/nginx/o/2020/11/25/13495784t1hc43f.jpg)
Kui Red Bulli noorsõitjate taimelava on tuntud karmi juhtimisstiili ja suure kaadrivoolavuse poolest, siis Mercedes on läbi aegade teinud sõitjate osas väga kaalutletud valikuid. Praegu kuulub Mercedesesse vaid kolm sõitjat, kellest Aron on kõige kogenum ja teised kaks keeravad alles kardirooli. Eestlase meelest erinevad kaks konkureerivat süsteemi nagu öö ja päev. «Red Bull valib alati välja väga palju sõitjaid, nad pannakse ühes sarjas üksteise vastu võitlema, siis vaadatakse, kes parem on, ning see jäetaksegi tiimi,» selgitas Aron lühidalt süsteemi, kuhu kuulub Jüri Vips.
Mercedes jälgis eelmisel aastal Aroni tegemisi F4-klassis väga pingsalt ja pärast pikki vestlusi otsustati, et eestlane kutsutakse meeskonda. «Kui nad nägid minus midagi, siis ei hakata mind pärast ühte hooaega välja viskama. Juuniortiimi mänedžer ei vali ainult paberilt, ta näeb, kui sõitjas on midagi, siis ta pärast ühte kehvasti läinud hooaega ei kaota usku.»
Mercedes ei luba pilvedes hõljuda
Aroni hinnangul ei taha Mercedes, et nende sõitjat painaks pidevalt teadmine, et ta on juuniortiimi liige. Nad küll toetavad sõitjat igati, kuid püüavad hoida noortel jalad maas ega luba neil pilvedes hõljuda. «Nad tahavad, et sõitja keskenduks oma tegemistele. Muidugi, kui jõuan suurematesse klassidesse, tulevad lisakohustused, näiteks F1 tiimi tegemistes osalemine, aga võrreldes Red Bulliga suunavad nad sõitjat järkjärgulisele arengule. Nad ei taha, et sõitja liiga noorena ja kiirustades kuhugi valesse sarja satuks.»
/nginx/o/2020/11/26/13496124t1h868e.jpg)
Kuigi Aron ei ole veel Inglismaal asuvaid Mercedese tehaseid külastanud ja F1 simulaatorit proovida saanud, viitab ta oma šansse vaagides ajaloole, et Saksamaa tiim on peaaegu kõik oma juuniorid aidanud F1-sarja. «Mercedes valib oma sõitjaid palju filtreeritumalt kui Red Bull. Valides ühe sõitja, siis nad tavaliselt ta ka tippu viivad,» oli Aron tuleviku suhtes lootusrikas.
Lõppenud hooajal aitas Mercedes Aroni eelarvest täita lõviosa, kuid see polnud ainus toetus. «Määravaks saavad kontaktid ja poliitika kuluaarides,» tõi Aron välja kõige olulisema ja rõhutas, et viimasel ajal on F1-te pääsenud vaid erinevate juuniortiimide kasvandikud.