Fenomenid 2020 Korea kultuuri laine jõudis hoogsalt haripunkti

Maari Hinsberg
, Korea keele ja kultuuri uurija
Copy
Lõuna-Korea ekspordiartikkel number üks, poistebänd BTS.
Lõuna-Korea ekspordiartikkel number üks, poistebänd BTS. Foto: Bobby Yip/Reuters/Scanpix

Aasta algul Oscarite jagamisel tegi Lõuna-Korea film «Parasiit» tõeliselt ajalugu. Pingeline draama võitis neli kuldmehikest, muuseas ka parima filmi Oscari, olles selles tähtsaimas kategoorias läbi aegade esimene mitte-ingliskeelne võidufilm.

Pakkudes nn sisukimpe, kuhu võivad eri kombinatsioonides kuuluda filmid-sarjad, muusika, kosmeetika, tehnoloogia, toit, keeleõpe jms, rakendab Lõuna-Korea meisterlikult pehmet-jõulist brändingut, et saavutada enneolematut kultuurilist populaarsust ja majanduslikku edu.

Korea kino unikaalset filmikeelt ja kvaliteeti on kriitikud-asjatundjad hinnanud juba aastaid enne «Parasiidi» levikut, näiteks pakkus kino Artis hiljuti lahkunud režissöör Kim Ki-duki 60. sünniaastapäeva puhul retrospektiivset ülevaadet.

Laiema publiku ette on aga hallyu filmid-sarjad jõudnud sellest aastast mugavalt Netflixi vahendusel. Neist esimene ja Netflixile eksklusiivne oli «Kingdom» (2019, e k «Kuningriik»), mis esitles nii Koreale omast ajaloolis-kultuurilist rikkust kui ka tõestas meisterlikkust zombi-žanris.

Souli rahvusülikooli professori Hong Seok-kyeongi sõnul on platvorm toonud Korea laine erifänlusest üldisele popkultuuri tasemele.

Žanrite lai valik, produktsiooni kvaliteet ja süstemaatiline bränding võib viimaks nihutada fookuse Hollywoodilt uuele arvestatavalt laia haardega tarbimistööstusele – Hallyuwoodile.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles