«Õlitatud välk» hakkab asju vedama

Marek Strandberg
, tehnoloogiatoimetaja
Copy
Magnethõljuvad süstikplaadid aluspinnal, mille all paiknevad ­staatormoodulid. Süstikplaadid suudavad kanda kuni 14,4 kilo­grammi ­raskust koormust.
Magnethõljuvad süstikplaadid aluspinnal, mille all paiknevad ­staatormoodulid. Süstikplaadid suudavad kanda kuni 14,4 kilo­grammi ­raskust koormust. Foto: FOTO: Abb /planar Motor

Magnetväljal hõljuvaid seadmeid on leiutatud ja toodetud eelmise sajandi keskpaigast. Tuntuimaks on saanud magnetväljal hõljuvad süstikrongid, mida veab edasi lineaarmootor.

Pöörlevas elektrimootoris tõukab või tõukub elektriliselt tekitatud muutuv magnetväli kas püsimagnetitest või siis elektriliselt tekitatud magnetväljast sel moel, et mootor hakkabki pöörlema. Kui nüüd ette kujutada, et elektrimootori seisvat ehk staatoriosa saab silindrist ribaks lahti keerata, siis tekibki rada, mida mööda saab hõljuda sirgjooneliselt liikuv «vidin», mis (nagu nimigi ütleb) rootorina pöörlema peaks.

Teadaolevalt tekitab muutuv magnetväli metallides elektrivoolusid, mis omakorda tekitavad magnetvälja, mis on suunalt vastupidine esmase magnetväljaga – sellisel nähtusel levitatsioon põhinebki.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles