Petukirjade ohvrid on teinud politseile paar avaldust

Margus  Martin
, reporter-toimetaja
Copy
Küberkurjategijad mõtlevad välja üha uusi skeeme, kuidas petta heauskseid inimesi. Pilt on illustreeriv.
Küberkurjategijad mõtlevad välja üha uusi skeeme, kuidas petta heauskseid inimesi. Pilt on illustreeriv. Foto: Stanislav Moshkov / Digi

Mitme Eestis pakiteenuseid osutava ettevõtte nimel levivate petukirjadega seoses on politsei registreerinud sellel aastal kaks kuritegu. Mõlemad fikseeriti aprilli keskel.

Üks petuskeemi ohvritest, Tartumaal Kambja vallas elav inimene avaldas, et temale näiliselt Omniva nimel tulnud teates paluti paki kättesaamiseks tasuda saatmiskulu.

Heauskne lõunaeestlane sooritaski ülekande soovitud summas enne, kui mõistis, et teda on tüssatud. Pettuse õnge läinud inimene kaotas seeläbi 201 eurot.

Teine politseile kuriteoteate teinud inimene kaotas sarnase petukirja tõttu üle 200 euro. Tegu oli Saaremaa elanikuga, kes jõudis sarnaselt eelkirjeldatud juhtumiga kinnitada pangamaksed enne pettuse avastamist.

Veebikonstaabel Jana Frolova märkis, et õngitsuskiri on vana ja väga levinud skeem, mille eesmärk on saada ligipääs inimese isiklikele ja krediitkaardi andmetele ning ühes sellega ka rahale.

«Tihtipeale kasutavadki kelmid tuttavate ja usaldusväärsete firmade nime ja logosid,» rääkis Frolova. «Kindlasti tuleks üle kontrollida, mis aadressilt on kiri saabunud. Kahtluse korral peab info enne maksmist üle kontrollima, helistades kirja väidetavalt saatnud firmasse ise telefoninumbril, mis on märgitud ettevõtte ametlikul kodulehel, mitte teile saadetud kirjas.»

Omniva meediasuhete juht Mattias Kaiv lausus, et ettevõte registreerib kõikide neile teatatud ja teada olevate petukirjade saatjate aadressid nii riigi infosüsteemide ametis (RIA) kui ka politsei- ja piirivalveameti (PPA) küberkuritegude teadete edastamise lehel.

«Samuti palume eraisikutel petuskeemidest ise politseile teada anda,» lisa ta. «Paraku ei saa meie neid domeene sulgeda ja meil puudub ka õigus nende aadresside omanikke jälitada ja tuvastada.»

Kaiv märkis veel, et kõige enam saab Omniva panustada inimeste teavitamisse ja harimisse ning seda nad iga uue skeemi ilmnemisel teevad. Infot jagatakse meedia, kodulehe ja sotsiaalmeedia vahendusel ning klienditeenindustes.

Petturid kasutavad uut skeemi

Omniva teatel levibki juba uus petuskeem, kus inimesele helistatakse ja esitletakse end Omniva koostööpartnerina. Vastajale pakutakse tasuta pesupulbrit, sokke või muud odavat kaupa ning palutakse seejuures tasu transporditeenuse eest.

Pettur küsib kliendi nime, aadressi, postiindeksit ning e-posti aadressi.

Omniva hoiatab, et tegemist ei ole ühegi nende firma koostööpartneriga ning pakkumistest tuleks keelduda ja võimaluse korral number blokeerida.

Tõenäoliselt on petturite eesmärk koguda klientide andmeid ning seejärel neid kolmandatele osapooltele massiliselt edasi müüa.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles