PM Nädal Kuidas väljendavad disainitud esemed oma ajastu väärtushinnanguid?

Copy
Anu Põder (1947–2013). «Enne etteastet». 1981. Segatehnika. Eesti Kunstimuuseum.
Anu Põder (1947–2013). «Enne etteastet». 1981. Segatehnika. Eesti Kunstimuuseum. Foto: Stanislav Stepaško

Aastate 1970.–1980. eesti kunstis ja disainis on palju kattuvusi ja kokkupuutepunkte. Paljud kunstnikud, disainerid ja arhitektid tegutsesid ühtaegu mõlemas valdkonnas: kunstierialade lõpetajad kujundasid masstooteid või lõid väikestes tiraažides tarbekunsti, arhitekti- või disaineriharidusega loojad jälle tegelesid sageli ka kujutava kunstiga. Meie näitus Kumus vaatlebki kunsti ja disaini põiminguid hilise nõukogude aja Eestis: kuidas disainerlik mõtteviis ja loomemeetod väljendus kontseptuaalsetes teostes ning kuidas kunsti abil tõstatati disainiprobleeme ja otsiti neile lahendusi.

«Kunst on disain on kunst» paneb loodetavasti märkama, et meid ümbritsevad ruumid ja esemed on alati kellegi kujundatud ning väljendavad seega ka oma loomise ajal ühiskonnas valitsevaid väärtushinnanguid, hoiakuid ning ettekujutust sellest, mida inimesed vajavad ja tähtsaks peavad. Järgnevalt toome välja paar tööd ning vaatleme neid põgusalt omas kontekstis.

Mall Tomberg (1927). «Geomeetriline». 1975. Vill, põime. Eesti Ajaloomuusteum.
Mall Tomberg (1927). «Geomeetriline». 1975. Vill, põime. Eesti Ajaloomuusteum. Foto: Stanislav Stepaško
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles