N, 2.02.2023

Tartus valmib turritavate kividega ringristmik

Eili Arula
, Tartu Postimehe ajakirjanik
Tartus valmib turritavate kividega ringristmik
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 8
35-kraadise nurga all paigaldatud kivide servad on tikutopsist kõrgemad. 
35-kraadise nurga all paigaldatud kivide servad on tikutopsist kõrgemad. Foto: Foto: Kristjan Teedema

Tartu-Räpina maantee alguses käib ringristmiku ümberehitus, valmimas on täiesti uue väljanägemise ja olemusega ring. Autojuhtidele, kes transpordiameti sellest katseprojektist midagi kuulnud pole, jääb aga arusaamatuks, miks on kivid laotud nii, et nende servad välja turritavad. See näib ohtlik, seda enam, et sõiduteed ja püsti turritavaid kive eraldab vaid madal rant.

Kogenud veokijuht Toivo Laats on seda ristmikku juba mitu korda ületanud. «Seda saab ohutult läbida küll, kui sõidad viis kilomeetrit tunnis ehk siis teokiirusel,» ütles ta ja lisas, et siseringile laotud kive on ta näinud Eestis mujalgi. Tõsi, selline püstiste kividega teekate on Räpina-Lohkva ringristmikul seni Eesti esimene.

Räpina tee alguses palistavad ringristmiku siseringi püsti ­turritavad kivid, mis paistavad autojuhtidele ohtlikud.
Räpina tee alguses palistavad ringristmiku siseringi püsti ­turritavad kivid, mis paistavad autojuhtidele ohtlikud. Foto: Kristjan Teedema

Kõnealuse ringristmiku ümberehituse tellis transpordiamet. Transpordiameti taristu haldamise teenistuse lõunaüksuse juhataja Janar Taal selgitas, et enne ümberehitust oli ringristmikku võimalik Tartu linna sisse sõites läbida suure kiirusega, tekitades ringil liiklusohtlikke olukordi.

«Ringil on ühel suunal ka jalakäijate ületuskoht, millel teisel pool puudub kõnniteeühendus,» põhjendas Taal.

Ringi keskmisel osal kasutatud lahenduse eesmärk on vähendada ringristmikul kiirust. Taal selgitas, et ringristmikule paigaldatud kivid, millest saab üle sõita, on mõeldud suurematele sõidukitele, mis vajavad pöörde tegemiseks laiemat ala. «Sõiduautod saavad kiirust vähendades kasutada asfaltkattega osa ega pea sõitma klombitud alale,» lausus ta.

Ta lisas, et senised klombitud alad kahjuks alati ei taga kiiruse vähendamist, sest need on liiga sujuvad. «Sõidukitele see lahendus ohtlik ei ole, kuna kivid on laotud sõidukite liikumissuunda arvestades ehk sõidusuunas on kivid laotud sujuvamalt, 35-kraadise nurga all,» rõhutas Taal.

Mis saab siis, kui väljas valitseb libedus? Taali vastus kõlas lühidalt, kuid konkreetselt: «Sõidukiirus tuleb valida vastavalt ilmale ning enne ristmikku tuleb alati kiirust vähendada, et veenduda manöövri ohutuses.»

Ristmiku ümberehitamiseks kulub 90 200 eurot, lisandub käibemaks. Ümberehituse valmimise tähtaeg on 12. detsember. 

Märksõnad
Tagasi üles