P, 2.10.2022

Üks riik, kaks maailma: eesti- ja venekeelsete noorte elu sotsiaalmeedias

Üks riik, kaks maailma: eesti- ja venekeelsete noorte elu sotsiaalmeedias
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Facebook, Instagram.
Facebook, Instagram. Foto: Shutterstock

Sotsiaalmeedia kujundab iga päev väga paljude inimeste infosfääri ja eriti pühendunult kasutavad seda noored. Vestlesime mitme vene ja eesti keelt emakeelena kõneleva noorega, et saada aimu, milliseid sotsiaalmeedia kanaleid nad kasutavad ning kuivõrd sõltuvad sotsiaalmeedia tarbimisharjumused emakeelest.

Laura
Laura Foto: Erakogu

Eesti noored kasutavad kõige rohkem Instagrami ja Facebooki. Nad väärtustavad sisu, mis

kattub nende väärtustega ning hindavad sotsiaalmeedias autentsust. 18-aastane Laura kasutab sotsiaalmeediat iga päev keskmiselt kolm tundi. Tema sõnul on sotsiaalmeedia tarbimine hea viis igavuse peletamiseks.

Sotsiaalmeediakanalitest kasutab Laura iga päev Instagrami, Snapchati, Facebooki, TikToki, Youtube’i ja Pinteresti. Nende äpp’ide kaudu suhtleb ta sõpradega ning jälgib Eesti ja maailma kuulsate inimeste tegemisi. Laura lisab, et sotsiaalmeediakanalite, näiteks TikToki kaudu, saab ta teada, mis maailmas toimub ning õpib uusi eluks vajalikke nippe, mida platvormidel jagatakse. «Jälgin sotsiaalmeedias inimesi, kellel on minuga ühised väärtused. Kuna tegelen kergejõustikuga, meeldib mulle jälgida sportlasi, kes propageerivad tervislikku eluviisi,» nendib Laura.

21-aastane Eesti noor Christine veedab sotsiaalmedias suurema osa oma ajast. Ta töötab

sotsiaalmeedia disainerina, seega on sotsiaalmeedias aja veetmine tema töö osa. Iga päev

Christine
Christine Foto: Erakogu

kasutab Christine Instagrami, Facebook Messengeri ja Snapchati. Sotsiaalmeediat kasutab ta sõpradega suhtlemiseks, enda jälgijaskonna kasvatamiseks ja tööks. Christine sõnul on sotsiaalmeedia hea viis raha teenimiseks ja uute tutvuste loomiseks. Ta saab teistelt kontodelt inspiratsiooni ja häid nippe, mida järgida. «Ma ei jälgi inimesi, kes mind ei köida. Mulle meeldivad inimesed, kellel on mingi asja vastu kirg ja kes ka seda oma sotsiaalmeedias propageerivad.»

Eesti populaarseimad mõjuisikud Instagramis on Brigitte Susanne Hunt, kellel on 113 000 jälgijat, Maria Rannaväli 77 000 ning Liina Ariadne Pedanik 64 000 jälgijaga. YouTubes on populaarsemad Hensugusta, Andrei Zevakin ning Maria Rannaväli, kes jagavad vaatajatega meelelahutuslikke videoid ja enda igapäevaelu. TikTokis on enim populaarsust kogunud Arija Helmvee kasutajanimega @roosabanaanike ning @oreo.kypsis kodanikunimega Orina Jakovleva. Arija Helmvee on oma südameasjaks võtnud koroona-eitajatele vastuseismise ning noortele rahatarkuse õpetamise, Orina jagab enda kontol arstiõpingute tagamaid ning propageerib sarnaselt Arijale koroona vastu vaktsineerimise vajalikkust.

Sarnaselt Eesti noortele on ka Vene noorte hulgas populaarseimad sotsiaalmeediaplatvormid Instagram ja Facebook. Kasutatakse ka vene päritolu sotsiaalmeediat, kuid mitte eriti palju. Samuti sarnaselt eestikeelsetele noortele, peetakse lugu inglisekeelsest sisust ning suunamudijatest, kuid olulisel kohal on ka venekeelne sisu. Küsimusele, miks eriti ei jälgita kohalikke sisuloojaid, vastavad nii Eesti kui ka Vene noored sarnaselt. Tuuakse välja, et ingliskeelses sotsiaalmeediamaailmas on palju suurem valik sisuloojaid ning ka kvaliteet on oluliselt kõrgem.

Lev
Lev Foto: Erakogu

Vene keelt kõneleva 23-aastase Levi sõnul on tema meelisühismeediaks Instagram ja Twitter, mida ta kasutab päevas umbes kolm tundi, ning kolmandale kohale paigutas ta samuti Facebooki, mida ta kasutab uudiste saamiseks nign endale huvipakkuvate ürituste leidmiseks. «Eelkõige jälgin ma oma sõpru. See on esimene asi mis pähe tuleb,» ütleb Lev ning lisab, et samuti pakuvad talle huvi igasugused temaatilised grupid ning kasutajad kui ka lemmikartistid.

Leviga saime ühendust küll Venamaal loodud äpi Telegrami kaudu, kuid ta ütleb, et seda kasutab ta vähe ning ainult pakilisel vajadusel. Ta sõnas, et tema puhul internetisisu jaguneb keeleliselt umbes 60 protsenti inglikeelseks, 40 protsenti venekeelseks ning ainult paar protsenti sellest on eesti keeles.

21-aastane Aleksandra ütleb, et kõige enam kasutab ta Instagrami, seda enda sõnul lausa keskmiselt kuus tundi päevas. Sellele järgneb YouTube,

Aleksandra
Aleksandra Foto: Erakogu

kus ta veedab aega 2-3 tundi päevas ning kolmandale kohale määras ta Facebooki. Instagram ja YouTube on tema jaoks eelkõige kohad, kust saada meelelahutust, samas Facebook on hea koht, kust saada uudiseid. Aleksandra räägib, et kohalikke kuulsusi ta eriti ei jälgi ning pigem püüavad tema tähelepanu eelkõige ingliskeelsed ning veidi ka venekeelsed suunamudijaid. Sõjaga seoses on ta suunanud pilgu ka Ukraina suunamudijate poole, et saada nendelt infot seal toimuvast.

21-aastane vene keelt kõnelev Jan elab Tallinnas. Tema eelistab oma vaba aega veeta Instagramis ja TikTokis, kasutades mõlemat umbes kaks tundi päevas ning vahepeal kiikab ka Facebooki ning Vkontake. Kõiki sotsiaalmeediaplatvorme kasutab Jan nii meelelahutuseks kui ka uudistega kursis olemiseks. Instagramis jälgib ta erinevaid kanaleid, kus jagatakse infot talle

huvi pakkuvatest valdkondadest. Jan ütleb, et selline formaat talle meeldib, kuna

Jan
Jan Foto: Erakogu

Instagramis on infokillud üsna väikesed ning huvi tekkides saab ta selle kohta juba teistest allikatest rohkem uurida. «Eesti sisuloojatest tuleb pähe ainult Andrei Zevakin,» ütleb Jan.

Erinevused vähenevad iga aastaga

2020. aasta integratsiooni monitooringust selgub, mis sotsiaalmeediaplatvormid paeluvad eestlasi ja mitte-eestlasi. Kui noorte (15-24 aastate) eestlaste esikolmikus on Faceebook, pildi- ja videojagamiskeskonnad (Instagram, Snapchat, TikTok jne) ning ingliskeelsed internetifoorumid ja -keskkonnad, siis teiste rahvuste noorte jaoks (kellest enamus on venekeelsed), on kõige olulisemad Facebook, mainitud pildi ja videojagamiskeskonnad ning venekeelne Vkontake. See on drastiline muutus võrreldes 2017 aasta uuringuga, kui noorte mitte-eestlaste esikolmikus olid Facebook, Vkontakte ning Odnoklassniki.

Väärib mainimist ka mitte-eestlaste suhtumine kohalikku meediasse. Kui veel 2017. aastal usaldati pigem Venemaa televisiooni ning uudisteportaale, siis 2020. aastal on pea kahekordistunud usaldus kohaliku venekeelse meedia suhtes ning samal ajal vähenenud usk Vene propagandasse. Misssugused on need numbrid pärast Venemaa sissetugi Ukrainasse, jääb vaid oletada.

Kas Eestis näeb vene TikToke?

Facebook, Instagram ja Twitter on Venemaal kuulutatud ekstremistlikeks. Seal saavad tegutseda nüüd vaid Youtube ja TikTok, kuid viimase kasutamine on piiratud. Vene TikTok on ülejäänud maailmast isoleeritud ning videote üleslaadimine on justkui võimatu, kuid sellegipoolest saavad paljud vene kasutajad sellega hakkama. Paljud populaarsed TikTokerid, näiteks nagu Venemaa populaarseim TikTok house XO-team, on kolinud välismaale ning hakanud tootma rohkem ingliskeelset sisu, et jätkata elatise teenimist. Need TikTokerid, kes piirangute kiuste Venemaale jäänud on, laevad oma videosi üles, kasutades erinevaid keerulisi võtteid nagu välismaine e-sim, kõrvalised programmid jne.

Teoreetiliselt Venemaa kasutajad enam välismaiseid videosid ei näe, nagu ka välismaised kasutajad ei näe vene kasutajate sisu. Selle väitega on osaliselt nõus Jan, kelle sõnul enne sõda sattus talle üsna palju ette Venemaal toodetud sisu, kuid pärast sõda asendus see suures osas ukrainakeelse sisuga. Ka üks artikli autoritest on märganud, et pärast sõja puhkemist ilmusid tema TikToki esilehele vene videote asemel väga palju ukrainakeelseid, nende seas ilmub väga tihti ka vaprate Ukraina sõdurite looming.

Instagram on Venemaal keelatud, ent kohalikke kasutajaid see ei heiduta. Kõige populaarsem Venemaa instagrammer on sportlane Khabib Nurmagomedov 33 000 000 jälgijaga. Talle järgneb laulja Olga Buzova 22 000 000 jälgijaga ning kolmandal kohal on elukutseline suunamudija Gusein Gasanov. Venemaa TikToki tipus on ingliskeelseid humoorikaid videosid tootev Liza Аnokhina 36 000 000 jägijaga. Teisele kohale jääb samuti samas žanris ingliskeelsele vaatajaskonnale suunatud Kirya Kolesnikov pea 35 miljoni jälgijaga, ning kolmandaks on vene auditoorimile tantsuvideosid tootev kasutaja nimega Tuzelity, kellel on 34 miljon jägiljat.

Kui võrrelda Eesti ja Venemaa tipp-suunamudijaid, siis paistab silma viimaste apoliitilisus. Eestis ühiskonnas on saanud normiks, et suunamudija on samuti ka arvamusliider. Venemaal sellist kommet pole. Sisulooja kas pühendab end täielikult poliitikale ning tekitab endale teatud riske (muidugi juhul kui tal südametunnistust on) või siis väldib seda iga hinna eest.

Venemaalt pagendatud väljaande Novaja Gazeta Riias tegutsev meeskond (uue nimetusega Novaja Gazeta. Europa) viis läbi suure uurimuse, millest selgus, et peale sõda on režiim hakanud aktiivselt palkama TikToki kasutajaid, et levitada sõda õhutavat propagandat. Koos tagasihoidliku summaga saadetakse tiktokeritele ka tekst, mida oma videos öelda. Eelkõige on need piinlikud fraasid stiilis «kus te olite 8 aastat», «2015 aastal Doneskis rajati memoriaal Inglite alle» või «Sotsiaalmeediast on juba ammu saanud infosõja vahend». Paljud sisuloojad nõustuvad sellega, kuna seoses TikToki piirangutega on kadunud ka reklaamist saadud raha.

«Minu valitsuse tellitud video sai 120 tuhat vaatamist, kuid nii palju heiti pole ma kunagi saanud,» ütles üks kasutaja Novaja Gazeta ajakirjanikule, kes esitles end valitsuse reklaamijana.Üks teine tiktoker rääkis, et nii palju poliitisi reklaamipakkumisi pole tema kunagi näinud. Reklaamida sõda Ukrainas pakuti kõigile tema tuttavatele tiktokeritele.

Otsustasime juba ise uurida, kas Venemaal loodud sisu jõuab ka siiamaile, tehes Eesti võrgus venekeelse TikToki kasutaja. Tuli välja, et venekeelsed TikTokid hakkasid üsna julgelt esilehele tungima ning nende seas lõviosa ka pärit Venemaa pinnalt. Enim paistis silma, kuidas kasutajad jagavad videoid sellest, kuidas nad ei pääse Venemaale kehtestatud sanktsioonide tõttu oma lemmik välismaa TikToki kasutajate videotele ligi. Siiski üldjoontes Venemaa TikTok lääne omast ei erine. Täpselt samasugused trendid, täpselt samamoodi jagatakse toidu retsepte ning jõusaali nippe ja ka meigiõpetusvideoid. Sõfa reklaamivaid videosid meile silmapiirile ei sattunud.

Kui natuke uurida veebiavarustes Venemaa kasutajate tagasisidet TikToki kohta, siis vingutakse, et TikTok on justkui ära külmutatud. Kui varem trendid ning populaarsed laulud tõusid ja langesid justkui tundidega, siis nüüd püsivad trendid terveid kuid. Avaldatakse lootust, et kunagi ehk TikTok tärkab ellu, kuid mingeid märke, et see juhtuks, silmapiiril pole.

Märksõnad
Tagasi üles