L, 10.12.2022

Tuntud fotograaf korjab ettemaksu ja kaob kui tina tuhka

Brita-Maria Alas
, Eesti uudiste päevatoimetaja
Tuntud fotograaf korjab ettemaksu ja kaob kui tina tuhka
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 4
Foto pulmast, mille klient ise tegi. Mäestjärve tehtud piltidega jõuti kohtueelsesse vaidlusse, mistõttu neid kaadreid avaldada ei julgeta.
Foto pulmast, mille klient ise tegi. Mäestjärve tehtud piltidega jõuti kohtueelsesse vaidlusse, mistõttu neid kaadreid avaldada ei julgeta. Foto: Kliendi foto
  • Tuhandete jälgijatega fotograafi reklaamlehtedelt halbu kommentaare ei märka.
  • Üks klient on politseisse pöördunud, teised otsinud abi juristidelt.
  • Mäestjärv: miks mulle meilile kirjutatud pole?

Varem aasta pulmafotograafiks nomineeritud fotograaf Marko Mäestjärve kaadrid on sotsiaalmeedias palju head tagasisidet saanud. Pettunud kliendid aga räägivad ka muud juttu: aastate vältel on kümned jäänud ilma teenusest, rahast või tehtud piltidest ja fotograaf on kadunud kui mutiauku. Mees ise näeb süüdistusi laimukampaaniana.

«Tagasisidet ei saa kusagil tema lehtede all anda, ta on kohe kustutamas ja blokeerimas,» kommenteeris rahast ja teenusest ilma jäänud Kristi. Ka teine klient märkis, et mees teeb oma jälgede varjamisel väga jõulist tööd: «See on justkui avalik saladus, millised on tema töövõtted ja suhtlemisoskused.»

Peale mõne privaatse grupi arutelu internetist rohkem tagasisidet naljalt ei leia. «Ma arvan, et kardetakse,» oletas Kristi, miks fotograafi tegemistest midagi avalikult räägitud pole. «Olin ise ka tükk aega stressis: kord ignoreerib ja kord nagu manipuleerib ja ähvardab kohtuga.»

«Ma pole hoiu-laenu konto»

Mitmete kogemusest joonistub välja muster: kui suhtlus fotograafiga pikema aja peale hajub, klient muutub ebakindlaks ja soovib ettemakset tagasi, asub fotograaf klienti ignoreerima.

Getter* märkas Instagramis Mäestjärve üleskutset fotosessioonile minna. «Ütles, et valiksin sobiva kuupäeva, ja soovis ettemaksu, sest tal on olnud halbu kogemusi. Okei, hästi, usaldasin, kuna ta on tuntud fotograaf,» nentis naine, kes kandis mehele 100 eurot ja jäi pildistamiseks sobivat ilma ootama. Mõlemale sobivat aega üritati kahe kuu jooksul korduvalt klapitada, kuniks suhtlusesse tekkis auk ja Mäestjärv naisele mitu päeva enam ei vastanud. Naine sai aru, et asi jääb katki, ja küsis raha tagasi. «Ehk kunagi tulevikus õnnestub shooti teha,» avaldas ta mehele siiski lootust.

Tühistamise jutu peale fotograaf reageeris: «Mis sul juhtus, et sa tulla ei saa? Tegelt olen ju arvestanud sellega kui broneerid ja selline hoiu-laenu konto ma ka pole,» vastas mees kliendile. Getter pakkus seepeale kohe uue aja pildistamiseks, kuid Mäestjärvelt ei kostnud enam ei kippu ega kõppu. Praeguseks – kuid hiljem – pole mees märku andnud ei uuest pildistamisvõimalusest ega teinud palutud tagasimakset.

Mäestjärv: miks mulle meili pole saadetud?

Fotograaf selgitas, et kui ta tegeleks pettusega, oleks see tema jälgijaskonna ette juba varem jõudnud. Nimelt usub ta, et tema vastu on algatatud laimukampaania, ja seda mõne eelmainitud allika eestvedamisel. Probleeme olevatki just nende klientidega, kes on julgenud avalikult temast midagi kirjutada.

Küsimusele, miks ta ettemakseid tagasi küsinud klientidele vastanud pole, põhjendas mees, et praegu on tal keeruline olukord ning häiritud sideteenuse tõttu ei pääse ta oma Facebooki töökontole ligi. «Kindlasti on kirju, mida ma ei saa praegu kätte.»

Samas oli ta kursis, et on inimesi, kellega on lubatud suvesessioonid ära jäänud. «Sügis on käes ja ma saan täiesti aru, miks nad paanikas on. Nendega polegi midagi teha,» viitas ta ilmaoludele.

Mäestjärv avaldas ajakirjanikule lootust, et niipea kui ta pääseb oma kontodele ligi, saab ta pettunud klientidega asjad klaaritud. «Minul on küsimus, et miks pole keegi mulle meilile kirjutanud?»

Fotograaf lubas Postimehele edastada meilitsi vastulause, kuid jättis lõpuks päringutele vastamata. Allikate sõnul pole nad Mäestjärvest tänini midagi kuulnud.

Sarnane olukord oli Kristil, kes erinevalt Getterist jõudis juba poolele teele: «Olen juba meigitud ja poolel teel, uurin, et kus me kokku saame. Selle peale ta kirjutas, et võiks pilte teha ikka järgmine nädal ja loojangul. Mul ei jäänud muud üle kui kiiresti sel päeval teine fotograaf leida,» nentis naine. Ka tema tegi fotograafile ettemakse – 150 eurot –, mida pole siiani tagasi saanud, ehkki jäi ilma ka teenusest.

Klient nõuab raha tagasi – kuidas see aus on?

Erinevalt teistest oli Olena varem Mäestjärve juures pildistamas juba käinud ja probleeme ei kartnud. «Seda, mis mind nüüd ees ootas, ei osanud karta,» märkis ta. Pildistamisaeg pandi paika, naine broneeris meigiaja, tegi fotograafile ettemakse ja jäi kokkulepitud päeva ootama. Lõpuks jättis fotograaf kliendi kirjadele vastamata ja kui päev kätte jõudis, vabandas ja teatas, et sessioon tuleb siiski edasi lükata. «Arvestades tulevast ilmaprognoosi ja võimalikke edasisi takistusi, sooviksin oma raha tagasi,» teatas Olena fotograafile.

Sarnaselt Getteriga oli ka Olena koostööks jätkuvalt valmis, kuid kasu sellest enam polnud. «Loomulikult tulen kliendile vastu, aga kui peaks vastupidine olukord olema, nõuab klient raha tagasi – kuidas see siis aus on?» õigustas mees ja jättis 80-eurose ettemakse oma taskusse.

Pettunud pruudid

Merili kogemus Mäestjärvega jõudis vaat et kohtuusteni välja. Küll mitte maksmata raha, vaid pulmafotode tõttu. Merili ja tema abikaasa võtsid Mäestjärve endaga lõunariiki kaasa, et jäädvustada privaatne pulm. «Minu meikimisest ja soengu tegemisest ei ole pilte, sest ta istus basseini ääres ja nautis ilma,» nentis Merili.

Merili ja tema mees kutsusid Mäestjärve endaga lõunariiki kaasa – fotograafi eest tasuti ligi 1500 eurot. Piltide saagas esindas noorpaari lõpuks advokaat.
Merili ja tema mees kutsusid Mäestjärve endaga lõunariiki kaasa – fotograafi eest tasuti ligi 1500 eurot. Piltide saagas esindas noorpaari lõpuks advokaat. Foto: Erakogu

Kui pulmapiltide ooteaeg lõpule jõudis ja fotosid endiselt polnud, algas kauplemine ja suhtlus muutus inetuks. Mäestjärv süüdistas naist laimus, kuivõrd Merili küsis sotsiaalmeedias nõu: kuidas pilte kätte saada? Kui Merili selgitas, et ta tahab vaid pulmapilte kätte saada, märkis Mäestjärv: «Okei, saad andeks ja sellest intsidendist piltide kvaliteet ei halvene.»

Ta muretseb oma maine pärast, aga ta ei mõista, et ta ise kujundab seda.

Merili

Pulmafotod sai naine kätte siis, kui asjasse oli segatud juba advokaat ja nõudekiri fotode kasutamise kohta. «Ta veel arvas, et tõmbab meile koti pähe, saatis vaid pisikesed trükifailid, mida saab albumisse panna, suuri pilte lõuendile trükkimiseks ei saatnudki,» meenutas Merili. «Ta muretseb oma maine pärast, aga ta ei mõista, et ta ise kujundab seda,» nentis ta.

Teine pruut, Katre, heitis Mäestjärvele ette saamata raha: nimelt maksti fotograafile sularahas ja tagasi palutud vahesumma jäigi kaduma.

Ei osata kuhugi pöörduda

Üks pettunud klient tegi politseisse avalduse, teised arutlesid juristiga. Seni on naistele mõista antud, et üksi kaugele ei jõua. «Saaks rohkem ohvreid kokku ja hagi esitada, oleks kasutegur palju suurem. Ma ei näinud mõtet teda pommitada, pigem asjale lihtsalt ametlik käik anda,» sõnas Getter. Kristi pöördus advokaadibüroo poole, aga talle öeldi, et kole kalliks läheb. Naised jagavad omavahel kontakte ja loodavad, et saavad ühisavalduseks ohvrid kokku.

Politsei- ja piirivalveameti Põhja prefektuuri Ida-Harju jaoskonna menetlustalituse juhi Inna Toateri sõnul võib tegu olla kelmusega. «Karistusõiguslikult saab teo kvalifitseerida kelmusena siis, kui süüdlase tahe on suunatud mitte tsiviilõigusliku vahekorra loomisele, vaid pettuse teel võõra vara saamisele,» nentis ta. Samas, kui tegu on võlaõigussuhete ehk lepinguliste vaidlustega, peaks pöörduma jällegi tsiviilkohtusse.

«Kuid konkreetsele juhtumile saab hinnangu anda täpseid asjaolusid hinnates, mistõttu soovitan kõikidel kannatanutel pöörduda avaldusega politsei poole,» märkis talituse juht.

* Mõned allikad on palunud anonüümsust.

Märksõnad
Tagasi üles