Enne riigikogu valimisi lubas üks erakond valijale tasuta hooldekodukohta, hiljem selgus, et hooldekodukoha peaks saama siiski keskmise pensioni eest. Kuidas tegelikult on läinud, nüüd kui hooldereformi algusest on möödas 2.5 kuud?
Enamik lähedasi, kes varem maksid hooldekodu eest päris suuri summasid, maksavad nüüd kas oluliselt vähem või üldse mitte. Näiteks kui enne maksti koha eest 700 eurot kuus, siis nüüd 100 või 200 eurot. Vastupidised juhud on väga harvad.
Kas see tähendab, et siiski on ka neid, kes hakkasid pärast reformi teenuse eest rohkem maksma?
Üksikuid näiteid on. Näiteks, kui kohalik omavalitsus (KOV) kehtestas liiga madala piirmäära, sest omavalitsus saab ise vabalt seda teha, ja kui selles hooldekodus, kus inimene elas, toimus samal ajal suuremat sorti hinnatõus, siis võis nii juhtuda.
Reformiga pidid KOVid hakkama osalema nende inimeste, kes tõesti seda teenust vajavad, hoolduskulude finantseerimisel omavalitsuse poolt kehtestatud piirmäära piires. Lisaks, kui inimese pension on väiksem kui 636 eurot kuus, maksab KOV ka väiksema sissetulekuhüvitist kuni eelnimetatud summani, ja kolmandaks, kui inimestel ja nende ülalpidajatel ikka vahendeid oma osa eest tasumiseks ei jätku, peavad KOVid ka selle puudujääva osa ära finantseerima.
Kui hooldekodu teenus paljude jaoks odavnes, on tung teenusele siis ehk kasvanud?
Järjekorrad hooldekodudesse on tõesti pikenenud. Kuigi KOVidel on tavaliselt varuks mõned kohad ootamatult tekkida võivate akuutsete juhtumite jaoks, siis nendele inimestele, kelle jaoks teenusele pääs väga akuutne ei ole, nende ooteajad on pikenenud, seda tuleb küll tunnistada.