:format(webp)/nginx/o/2023/10/23/15674997t1h9242.jpg)
- Ettevõtte nõukogu oli meeskonda palgates kriminaalsüüdistusest teadlik
- Aga ministeeriumini see ei jõudnud
- Eesti kõrval müüvad abistamistalendid juba pikalt oma oskusi ka teises väikeriigis
Kevadel Eesti raskustes lennusektorit nõustama palgatud Knighthood Globali taustas ilmneb murettekitavaid detaile. Riik ootab selgitusi ja kaalub võimalust leping konsultantidega lõpetada.
Itaalias on seoses sealse riikliku lennukompanii pankrotiga esitatud kriminaalsüüdistus Knighthood Globali omanikele ja lennundusekspertidele James Hoganile ja James Rigneyle, kirjutab sõltumatu uuriva ajakirjanduse platvorm The Shift News.
Hogan, Rigney ja veel 12 endist lennufirmade Alitalia ja Etihadi funktsionääri on saanud väljaande sõnul süüdistuse raskendavatel asjaoludel toime pandud petturlikus pankrotis, ettevõtet puudutavas valesuhtluses ja järelevalve takistamises, kuid ka ülemäärastes kulutustes majutusele ja lõunasöökidele, mis kõik aitas prokuröride sõnul kaasa Alitalia kokkuvarisemisele. Protsess Rooma Civitavecchia kohtus käib, kohtualused kinnitavad oma süütust.
Süüdistus juba mullu
The Shift Newsi teatel esitati süüdistus juba 2022. aasta lõpus. Eesti palkas Knighthood Globali tänavu suvel, kohustudes maksma kahjumisse langenud Nordica päästmisele kaasa aitava ekspertiisi eest ligi 200 000 eurot kuus.
«Tagamaks ettevõtte jätkusuutlikkust, otsustas nõukogu kooskõlastatult üldkoosolekuga tuua ettevõtte majanduslikult kindlale alusele ümber pööramiseks juurde rahvusvahelist lennunduse tippekspertiisi. Nõukogu otsustas palgata rahvusvahelise lennundussektori konsultatsioonifirma Knighthood Global, mille ülesandeks saab ettevõtte tegevuse ümberstruktureerimine,» põhjendas toona Nordic Aviation Groupi nõukogu esimees David O’Brock.
Niihästi Hoganil kui ka Rigneyil on lennunduses märkimisväärne kogemus. Näiteks oli Hogan enne konsultatsiooniäri rajamist Abu Dhabis baseeruva ja kahjumina miljardeid eurosid kaotanud lennukompanii Etihad juht, Rigney aga sama lennufirma finantsdirektor. Väljapaistev reisiuudiste ja -analüüsi veebileht One Mile At The Time kirjutas juba 2017. aastal ilmunud arvamusloos «Etihadi endine juht ei kahetse midagi (aga tõenäoliselt peaks)», et Etihad on kolme aastaga kaotanud viis miljardit dollarit ning Hogani strateegia ehitada Etihadi jaoks üles suurte allianssidega konkureeriv võrgustik on ebaõnnestunud.
Kuigi ei saa eitada, et Hogani juhtimise ajal kasvas Etihad rahvusvaheliselt tuntud brändiks, peetakse ebaõnnestunuks plaani osta osalusi airberlinis, Alitalias, Jet Airwaysis ja lennukompaniis Air Seychelles. Neist olid artikli ilmumise ajaks pankrotistunud airberlin ja Jet Airways, Alitalia pankrotistus hiljem ning Air Seychelles oli sunnitud oma lennuvõrku kõvasti kärpima. Pärast Hogani lahkumist muutis Etihad oluliselt oma tegutsemisstrateegiat.
Kuigi ei saa eitada, et Hogani juhtimise ajal kasvas Etihad rahvusvaheliselt tuntud brändiks, peetakse ebaõnnestunuks plaani osta osalusi airberlinis, Alitalias, Jet Airwaysis ja lennukompaniis Air Seychelles.
Alitalia kahjulik kokkulepe
Veebilehe Avionews järgi süüdistatakse Hoganit ja mitmeid endisi Alitalia tippjuhte peale ebamõistlike ärikulude ja muude eksimuste ka kahjuliku kokkuleppe sõlmimises Alitalia ja väikse lennukompanii Darwin Airlines (hiljem Etihad Regional) vahel. Nimelt oli kokkuleppe kohaselt Alitalia sunnitud maksma 40 koha eest igal Genfist Firenzesse ja Veneetsiasse viival lennul, kuigi oli teada, et igale lennule olnuks soovijaid vaid kaks-kolm. Ainuüksi see detail tekitas Itaalia hinnangul Alitaliale 43,7–54,5 miljonit eurot kahju.
Kuid Hogani CV avaldab sellegipoolest muljet. Muu hulgas on James Hogan olnud Wikipedia järgi seotud Davosi Maailma Majandusfoorumi lennu- ja turismisektoriga ning määrati 2011. aastal ka Lennutranspordi Assotsiatsiooni (IATA) nõukogusse.
Veebilehe Ch-Aviation järgi tegutseb Knighthood Global aktiivselt ka Maltal, kus raskustesse sattunud Air Malta asemel asutatakse uut lennufirmat KM Malta Airlines. Ka Malta kohustus Knighthood Globalile maksma iga kuu 200 000 eurot, vastav leping sõlmiti juunis 2022 ja seda pikendati jaanuaris kuni selle aasta lõpuni. The Shift News kirjutab, et Malta valitsus oli Hogani ja Rigney palganud ka 2021. aastal ja siis oli eesmärk poole sajandi pikkuse ajalooga Air Malta päästa, kuid see ei õnnestunud.
Nordica vaidlustest teadlik
Nordic Aviation Groupi nõukogu esimees David O’Brock kommenteeris: «Nordic Aviation Groupi nõukogu palkas rahvusvahelise lennunduskonsultatsiooniettevõtte Knighthood Globali Nordica 1. augustil kuni kuuekuulise lepingu alusel, mille eesmärk on Nordica tegevuse ümberkorraldus ja jätkusuutlikule alusele viimine.» Lepingu maksumus on 190 000 eurot kuus.
Knighthood Global valiti O’Brocki sõnul välja seetõttu, et neil oli kohe välja pakkuda täismeeskonda koos tegevjuhiga. Tuumiktiimi liikmed on ka Itaalia väljaande artiklis mainitud James Hogan ja James Rigney. Kahe ja poole kuu jooksul alates lepingu sõlmimisest olevat ümberpööramismeeskond juba aidanud üle vaadata Nordica lepingutingimusi partneritega ja on alustatud kõnelusi nende muutmiseks Nordicale soodsamaks.
Knighthood Global valiti O’Brocki sõnul välja seetõttu, et neil oli kohe välja pakkuda täismeeskonda koos tegevjuhiga.
O’Brock ütleb, et Nordic Aviation Groupi nõukogu on teadlik lepingupartneri juriidilistest vaidlustest, mis on seotud lennuettevõtete restruktureerimisega. «Lepingupartner on meile kinnitanud, et esitatud süüdistused on alusetud ja nad kavatsevad oma õiguste eest kohtus seista. Meedias avaldatud materjalide valguses küsis Nordica nõukogu lepingupartnerilt esitatud väidete kohta lisaselgitusi, millele loodame ammendavaid vastuseid esimesel võimalusel. Vastasel juhul oleme sunnitud oma lepingulise suhte üle vaatama, vastava suunise on meile edastanud ka omaniku esindaja.»
Riik müüks Nordica maha
Omaniku esindaja ehk kliimaministeeriumi liikuvuse asekantsler ja Nordic Aviation Groupi nõukogu liige Sander Salmu lausus, et riik on palunud Nordica nõukogult selgitusi välismeedia andmeil lepingupartneri Knighthood Globali suhtes algatatud karistusõigusliku menetluse asjaolude kohta. «Ootame ammendavaid selgitusi esimesel võimalusel, vastasel juhul ei pea me võimalikuks lepingulise suhte jätkamist.»
Salmu märkis ka, et riik loodab firma siiski maha müüa. «Kliimaministeerium jagab igati riigikontrolli hiljutises analüüsis toodud seisukohta, et lennundusettevõtte omamine ei ole Eesti riigi strateegilistes huvides, mistõttu ettevõtte ülalpidamine maksumaksja rahast ei ole otstarbekas. »