FOTOD Vanasõidukid avavad pühapäeval hooaja Tagadi restauraatorite päevaga

Postimees
Copy

Harjumaal Tagadi külas toimub pühapäeval, 5. mail taas Tagadi restauraatorite päev, millega vanasõidukiomanikud avavad traditsiooniliselt uue hooaja. Lisaks umbes 400 kauplemiskohaga laadale on avatud uunikumautode näitus ja Eesti Vanamootorrattaklubi Unic-Moto infotelgi ees tähistatakse väljapanekuga Ungari mootorrattamargi Pannonia 70. sünnipäeva.

Ligi 30 aastat tagasi väikesest klubikaaslaste kokkutulekust alguse saanud Tagadi restauraatorite päevast on kasvanud kohalike kogujate-kollektsionääride kokkutulek, kust leiavad põnevat vaatamist ja ostmisrõõmu ka need, kes otseselt tehnikast ei huvitu. Lisaks auto-motojuppidele on ajapikku laadale jõudnud ka muu seonduv vanavara – fotoaparaadid, õmblusmasinad, ajaloolised klaas- ja keraamikaesemed, mündid, margid jne. Tegemist on suurima vanatehnikalaadaga Baltikumis, kuhu kogunevad ka mõttekaaslased Lätist, Leedust, Poolast ja Soomest.

Tagadi restauraatorite päeva väravad avatakse ametlikult pühapäeval, 5. mail 2024 kell 8 ja sündmus lõppeb kell 15. Oodatud on kõik inimesed, keda huvitab Eesti ajalugu, kes tegelevad vanatehnika kogumise või restaureerimisega. Eesti Vanamootorrattaklubi Unic-Moto eesmärk on ühendada vanamootorratta omanikke ja huvilisi ning vanatehnika säilitamine.

Näitus Ungari mootorrataste lipulaevast

1928. aastal alustas Ungari terase- ja metalliettevõte Weiss Manfred Works jalgrataste tootmist, millele veidi hiljem järgnes mootorrataste valmistamine. 1951. aastal nimetati ettevõte Pannoniaks ning esimene Pannonia mudel TL läks Budapestis seeriatootmisse aastal 1954.

Pannoniate välimuse ja konstruktiivsete lahenduste juures oli märgata Itaalia stiili ja suurt tähelepanu pöörati sõidumugavusele, kasutades algusest peale teleskoop-esiharki ning taga-õõtsharki. Kogu tootmisperioodil täiendati mudeleid pidevalt, millele aitasid kaasa motovõistlustel saadud kogemused. Efektiivne tootmine võimaldas kasvatada toodangumahtu ja pühenduda ulatuslikule ekspordile nii idablokimaadesse kui ka mujale.

Kokku valmistati Pannoniaid alla miljoni, neist umbes 300 000 eksporditi nõukogude liitu. Üks põhjus oli see, et tänu magneetosüütele käivitus ratas ka Siberi pakases. 1960. aastast toimunud eksportimine Nõukogude Liitu andis küll tehasele tööd (umbes 40 000 mootorratast aastas), kuid kuna nõukogude «partner» ei oodanud ega ihaldanud uuendusi ega moderniseerimist, jäi Pannonia tehniline areng soiku. Lisaks Pannoniale toodeti mootorrattaid ja rollereid ka nimede all Csepel, Tunde, Panni, Danuvia ja White. White nime kasutati ekspordiks Ameerikasse.

Pannoniaid toodeti 21 aastat. Populaarse mootorratta valmistamine lõpetati 1975. aastal Kremli käsul, kui Ungarile kui idabloki riigile anti ülesandeks toota ja arendada põllumajandusmasinaid.

Tagadil on pühapäeval võimalik näha Eestis säilinud ja restaureeritud Pannoniate paremikku. Lisaks on avatud Unic-Moto infotelk, kust saab infot Eesti ja välismaiste vanatehnikaürituste ja klubi tegevuse kohta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles