Miks kohtus Ansip Hiina peaministriga Bukarestis?

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Li Keqiang
Li Keqiang Foto: SCANPIX

Kui Eesti valitsus tahaks kohe alustada kas Saaremaa silla või terves ulatuses neljarajalise Tallinna-Tartu maantee ehitamist, siis sellele odava rahastuse leidmisega probleemi ei tekiks. Tuleks lihtsalt kirjutada laenutaotlus mõnele Hiina Rahvavabariigi riiklikest pankadest, kus vastav Kesk- ja Ida-Euroopa riikidele suunatud 10 miljardi dollari mahuga krediidiliin on juba ammu avatud, anda sellele laenule valitsuse garantii ning lõpuks paluda Pekingil nimetada ka mõni «väga hea» Hiina ehitusettevõte, kellest peab saama projekti peamine töövõtja.

Ehk umbes pool ehitusrahast tilguks seejärel ikkagi ka Eesti alltöövõtjate taskusse ning arvestades hiinlaste kogemust massiivsete taristuprojektide edukal elluviimisel, ei pruugiks ka lõpptulemuse kvaliteet väga hull olla.

Andrus Ansip ja Hiina peaminister Li Keqiang hiljuti Rumeenia pealinnas Bukarestis kohtudes seesugustest projektidest ilmselt ei rääkinud, küll aga tuli kõneks Rail Baltic, mille hangetele on tulevikus teretulnud ka Hiina ettevõtted. Huvitav on aga hoopis see, miks tippkohtumine toimus just Bukarestis – ja miks eelmine samal tasemel kohtumine leidis aset 2012. aasta aprillis Poola pealinnas Varssavis.

Eesti paigutub nimelt Hiina jaoks nn KIE16 riikide sekka, kuhu kuuluvad 16 Kesk- ja Ida-Euroopa riiki, kusjuures Eesti on põhjapoolseim, lõunapoolseim on aga Albaania. Hiina ongi tegelikult rakendanud oma Euroopa poliitikas juba mitu aastat uut lähenemist. Doktriini autoriks võib pidada Li Keqiangi eelkäijat Wen Jiabaod, kes 2011. aastal Ungari pealinna Budapesti külastades formaadile aluse pani ning eelmise aasta aprillis Varssavis juba Hiina-poolse tervikliku koostöönägemuse välja käis.

Kunstlik KIE16

12 punktist koosnev programm näeb ette tihedat koostööd kaubanduse, investeeringute, transpordi, turismi, aga ka kultuuri ja hariduse valdkonnas. Ideed on konkreetsed ning näiteks artikli alguses mainitud krediidiliin on üks algatustest, mis on regioonis Hiina kaasabil tehtavate projektide toetamisel juba töös.

Üpris kindlasti tugineb selline ühepoolne algatus Hiina analüüsile olukorra kohta Euroopas. Üha enam oma sisemistesse probleemidesse takerdunud Lääne-Euroopa ei paku «uuele Euroopale» kuigi suurt tulevikulootust – ning tormilist majandusarengut läbi tegeva Hiina koostöösoov võiks selle kõrval igati atraktiivne tunduda.  

Lisaks rõhutab Peking, et Hiina jagab koos KIE16 riikidega kommunistlikku minevikukogemust – sarnasus, millele on lihtsam ka edasist teineteisemõistmist üles ehitada.

Eeldatavasti Lääne-Euroopast vähem nõudlikel KIE16 turgudel on lootus leida suuremat menu ka Hiina kaupadele ning regioon võiks tulevikus muutuda Hiina jaoks väravaks arenenud Euroopasse.

KIE16 on kunstlik moodustis, kuhu kuuluvad väga erinevad riigid. Selle põhjuseks on Hiina mugavus. Iga pisikese riigiga eraldi suhelda on väsitav, selle asemel on suure Hiina jaoks kergem kujundada oma lähenemine suuremale regioonile. Kui vähem tähtsate riikidega (nagu Eesti) lävides on kahepoolseid projekte nagunii napilt ja ettevõtete huvi on piiratud, siis sellise programmi olemasolu aitab koostööd paremini Hiina huvidele vastavalt eesmärgistada ning raami panna.

Hetk Eesti jaoks

Väikeseks boonuseks võib Hiina jaoks olla ka fakt, et ise Euroopa poliitilist geograafiat oma tarbeks ümber defineerides ei tunnista Hiina de facto Euroopa Liitu kui tervikut. Tõsi, suuremad Euroopa riigid on nagunii alati oma Hiinaga seonduvaid huve pigem ELi poliitikast eraldi edendanud, nüüd pakub Hiina lihtsalt KIE16 riikidele sama asja tegemiseks uut ja mugavat platvormi.

KIE16 kontseptsioon ei ole kindlasti tööle läinud sellise hooga, nagu seda algul Pekingis kavandati. Hiina rahaga teoks tehtavate taristuprojektide parimaks näiteks on tänini sild, mida Serbia pealinnas Belgradis ehitab üle Doonau jõe China Road and Bridge Corporation.

KIE16 riikide hulgas ühtset seisukohta koostööformaadi suhtes siiski pole – iga riik on väljas vaid oma huvide eest ning üritab aru saada, kuidas need selle Hiina uue algatusega kokku langeda võiksid.

Põhjamaaks pürgiva Eesti enesepilti KIE16 hulka arvamine miskipärast eriti sobituda ei taha. Tõepoolest, raske on ette kujutada Hiinas toimuvat KIE16 kultuurifestivali, kus meie regilauljad esinevad kõrvuti albaania polüfoonilise vokaalansambliga. Ometi KIE16 formaadis osalemine meid sellesse suunda juhatab. Küsimusega, kas Eesti peaks selle Hiina algatusega kaasa minema või mitte, on aga juba natuke hiljaks jäädud. Või kas seda valikut meil üldse oli?

Juba praegu toimuvad Eesti ja Hiina vahelised kõrgema taseme kohtumised tihti sünkroonis KIE16 üritustega, kus vastav Hiina minister leiab Makedoonia ja Serbia delegatsiooni vastuvõtmise vahel hetke ka Eesti jaoks. Kohtumised aga toimuvad ehk tihedaminigi kui varem. Näiteks äsja ametist taanduda lubanud kultuuriminister Rein Lang kirjutas selle aasta mais Pekingis alla Eesti ja Hiina kultuurivahetuse programmile aastateks 2013–2017 – tehes seda vahetult enne oma KIE16 kolleegidega kultuurikoostöö foorumil osalemist.

Kahepoolselt on projekte siiski vähe ning mitmete võimalike aruteluteemade sisuga täitmine nõuab kohtumiste eel mõlemalt poolelt suurt loomingulisust.

Selles valguses tähendab KIE16 Eesti jaoks olukorda, kus Hiinaga tuleb tegelikult suhelda tihedamini kui varem ning ka kahepoolsed suhted täituvad reaalsete tegevustega. Võib-olla tuleks juhinduda tänapäeva Hiina moderniseerumise teele suunanud Deng Xiaopingi sõnadest, et pole tähtis, mis värvi on kass, peaasi, et ta hiiri püüab.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles