Tätte ja Matvere purjekas tõstetakse piraatide tõttu kaubalaevale

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jaan Tätte ja Marko Matvere katamaraanil Nordea.
Jaan Tätte ja Marko Matvere katamaraanil Nordea. Foto: Raigo Pajula

Ümbermaailmareisijate Jaan Tätte ja Marko Matvere katamaraan Nordea tõstetakse Somaalia lähistel kaubalaevale, et mitte riskida piraatide küüsi sattumisega.

«Nii see plaan on,» kinnitas Nordea kaldameeskonna juht Tiit Pruuli, märkides, et taoline käitumine on seal regioonis levinud praktika. «Kui lugeda täna purjetamisportaale, siis on väga selgelt igal pool soovitatud vältida sellest regioonist väikestel alustel läbi sõitmist.»

Seetõttu tõstetakse Nordea Malediividel transportlaevale ja viiakse Damietta sadamani Egiptuses. Kümne päevane teekond võetakse ette veebruaris.

«Paraku ei ole tegemist kõige odavama teenusega, aga on kordi odavam, kui pärast piraatidega kaubelda,» sõnas Pruuli. «Hinnad kõiguvad alates paarikümnest tuhandest dollarist.» Pruuli sõnul käivad Nordea transportimiseks praegu alles läbirääkimised.

Seda, kuidas ohtlikus regioonis käituda, arutati Eestis mitmete ekspertidega.

«Kaitseministeerium kutsus kokku oma ala spetsialistid. Näiteks mereväe, kellel on kohapeal töötamise kogemus, välisiministeeriumi konsulaarosakonna ja eraettevõtjad, kes tegutsevad seal piirkonnas laevade kaitsjatena,» rääkis Pruuli.

Leiti, et niisama sealt piirkonnast läbi lipsata ei ole mõtet ning analüüsiti mitmeid alternatiive. Esiteks – purjekal võiks olla kaitsemeeskond.

«Kuid väike plastikalus ei ole just kõige parem koht tulirelvadega lahingu pidamiseks,» tõi Pruuli välja, miks see läbi ei läinud. «Siis oli variant sõita konvois, aga seal on laevadel miinimumkiirus 12 sõlme, Nordea kiirus on alla 10 sõlme.»

Pruuli rääkis, et arutati ka võimalust mõne laeva järele sleppi võtta, kuid laevad ei taha merel suure lainega riskida.

«Rohkem palju variante ei jäänudki, kui kasutada transportlaeva,» tunnistas Pruuli. «Meie andsime analüüsi, aga eks see oli lõpuks meeskonna otsus. See oli neile emotsionaalselt raske, aga ratsionaalselt kaalutledes see otsus tuli.»

Pruuli rääkis, et Adeni lahte läbivate jahtide arv jääb aastas 100-200 kanti ja on igal aastal langenud.

«Intsidentide arvu arvestades loetakse piraatide ohvriks langemise tõenäosust vahemikus 1:25 kuni 1:50. Pole just eriti julgustav,» teatas ta. «Olukord on viimasel ajal märkimisväärselt halvenenud, kuid me ei osanud sellist situatsiooni Nordea marsruuti planeerides ette näha.»

Äsja oli seal piraatide käes kaks purjekat, neist üks pääses hiljuti vabadusse. Toimunud rünnakute kohti saab vaadata siit.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles