Sportlik aristokraat

Margus Mihkels
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Lexus

Lexuse keskmise suurusega sedaan GS on neljanda põlvkonna tulekuga jõudnud tasemele, mida on väga raske ületada. Ent Lexuse omapärane mudelipoliitika võib auto müügiedule karuteene teha.

Ubaste mõisahärra oli suremas. Sel tähtsal puhul oli patriarhi magamiskambrisse kogunenud väike sõnaaher seltskond. Kohal olid lapsed, nende abikaasad, nende lapsed ja lapselapsedki. 94 eluaastaga oli Ubaste vanahärrale järglasi siginenud omajagu, aga nüüd paistis, et lisa pole enam oodata. Lisaks väärika vereliini jätkajaile olid kohal kirikuõpetaja, arst ja notar.

Teenijarahvast polnud seltsi palutud, ei tundunud nagu sünnis. Ätt viipas noorima poja naise, väljaõppinud raamatupidaja, lähemale ja kähistas: «Loe pärast hõbelusikad üle, ega neid kuradeid tea uskuda…» Minia nuutsatas, hammustas huulde, poetas pisara ja nokutas ägedalt peaga.

Notar oli testamendi ette lugenud ja krabistas nüüd väikese kaasaskantava printeriga seda välja trükkida. Lugemist oli olnud omajagu, vahepeal suud niisutades oli kulunud pool liitrit mineraalvett. Mõni ime, sest vara ja rikkust oli Ubaste härral kõvasti.

Oli tehaseid ja käitisi, väärtpabereid ja kullakange pankade hoiulaegastes, maju ja maid kodumaal ja kaugemalgi, leidus ka kunstiaardeid ja hinnalisi tõuhobuseid. Suurem osa sellest varast oli õnnestunud järglaste vahel nii ausalt ja õiglaselt ära jagada, et mõni lausa heameelest muhelema hakkas, siis aga ise sellest ehmudes eriti kurva näo ette manas.

Vaid korra oli puhkenud nurin ja sõnelus, koguni väike rüsin, mille käigus keegi tõmbas seinast selle masina juhtme, mis surivoodil lebava rauga kopsudesse õhku pumpas ja soontes verd ringi ajas, nii et surija abitult kääksatas.

Jageluse sünnitas päevakangelase otsus, et uusimat sõidukit oma autokollektsioonist ei päranda ta mitte kellelegi, vaid laseb end selles matta. Pärijaile tundus see raiskamisena; Lexus GS oli ju peaaegu uhiuus, salongis hõljus veel see maguskirbe lõhngi.

Surija möönis, et oli kaalunud ka võimalust lasta end matta oma lemmikhobuse seljas, umbes nagu muistsed vaaraod, kes käskisid koos endaga matta oma teenijaskonna, ent siis hakanud tal esiteks kahju hauakaevajaist – hobune nõuaks ju väga sügavat hauda, eriti kui ratsanik seljas – ja siis hobusest. Las elab ja mugib kaeru.

Kui üks pojanaistest arvas, et Lexus pole kirstuks sobilik, rögises patriarh naerda ja väitis, et talle on alati tundunud, et selles autos on vaikne nagu hauas. Küllap see siis kirstukski kõlbab. Sellega oli asi otsustatud.

Vaikne on neljanda põlvkonna GS tõesti. Vähe sellest, et rahulikult sõites pole kuulda mingit mootori-, tuule- ega rehvimüra – isegi löökaukudest tingitud vedrustuse põntsatused on pigem tuntavad kui kuuldavad.

Natuke on sellest kahjugi, sest isegi 2,5-liitrise mootoriga baasmudel teeb kõvasti gaasi andes üllatavalt sportlikku ja meeldivat urinat, aga selleks peab tõesti kõvasti gaasi andma.

Omaette elamuse pakub kiirel sõidul aga hübriidmootoriga mudel 450h, millele saab soovi korral tellida ka tagarataste roolimise. See, kuidas suur ja raske (peaaegu kaks tonni kaaluv) sedaan sportlikus seades ringrajal käitub, on lausa uskumatu.

Ei mingit üle- ega alajuhitavust; autot on äärmiselt lihtne ja kerge kontrollida ka äärmuslikes olukordades. Norida võiks vaid selle üle, et ehkki kõikide mudelite rool on väga täpne, on see tuimavõitu ega anna mingit tagasisidet isegi sportseades.

Võimalus valida kas sportlik või mugav sõidurežiim on GS450h puhul äärmiselt teretulnud, sest sportseades on auto isegi tavalisel maanteesõidul natuke liiga äkiline, samas kui mugavas režiimis on sõit ka keerulistes oludes lausa puhkus.

Oma osa mängivad selles muidugi ergonoomiline disain ja ülimugavad esiistmed, mida on võimalik jumal teab mitut moodi keha järgi sättida. Tagaistmel seevastu on põlveruumi lausa üllatavalt vähe. Võib-olla on selles süüdi tublisti kasvanud pakiruum, mille ahtust eelmise põlve mudelile ette heideti?

Varustus on GSil Lexusele omaselt sedavõrd rikkalik, et millegi juurde tellimine kõneleb vaid soovist natuke eputada või ennast luksusega hellitada.

Ainus, mis võib luksusautolembeses Eestis GSi tähelendu kärpida, on asjaolu, et erinevalt konkurentidest on see auto saadaval ainult sedaanina ja bensiini- või hübriidmootoriga, samas kui Eestis näikse hästi kaubaks minevat veidi odavamad diiselmootoriga premium-universaalid.

Või mine tea – Lexus põhjendab nappi kere- ja mootorivalikut otsusega, et neil pole vaja kõigile meeldida ja igaühe maitse järgi olla. Võib-olla õnnestub neil selline natuke üleolev suhtumine tõesti tugevuseks pöörata.

Andmed

Lexus GS450h

Mootor
töömaht: 3456 cm3
võimsus: 252 kW (343 hj)
suurim pöördemoment:
345 Nm 4600 p/min
 
Dünaamika
suurim kiirus: 250 km/h
0–100 km/h: 5,9 s
 
Kütusekulu
keskmine: 6,0 l/ 100 km
CO2 g/km: 139
 
Mõõdud
pikkus: 4850 mm
laius:     1820 mm
kõrgus: 1430 mm
teljevahe: 2850 mm
 
Lexus GS hind algab 44 900 eurost. Proovisõiduauto hind 72 730 eurot.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles