Kalvi: alkoholiaktsiiside ühtlustamine vähendaks moonutatud konkurentsi

Heidi Ojamaa
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Janek Kalvi.
Janek Kalvi. Foto: Peeter Langovits

Alkoholitootjate ja maaletoojate liidu juht Janek Kalvi hinnangul ei tohiks karmimad alkoholi müügipiirangud seada ettevõtjatele ebaproportsionaalset koormust, lahja ja kange alkoholi aktsiisi ühtlustamine vähendaks moonutatud konkurentsi turul.

Riikliku alkoholikontseptsiooni ehk alkoholipoliitika rohelises raamatus toodud piiranguid kommenteerides märkis Kalvi, et jaekaupmeestele seatavaid tingimusi ei ole võimalik rakendada üleöö. Jaekauplustes alkoholi müümine vaid eraldi müügialal või müüjaga teenindusletist nõuab jaemüüjalt investeeringuid ja töö ümberkorraldamist ning on seega ettevõtjale problemaatiline.

Alkoholi vabad päevad ja ka alkoholimüügi karmim piirang on Kalvi sõnul aga normaalne asjade kulg ning areng ühiskonnas. «Siin ei ole rindejoont tootjate, maaletoojate ja riigi vahel. Pigem on küsimus selles, kuidas uusi piiranguid seada nii, et me ei muudaks oma ühiskonda vaid käskude ja keeldude ühiskonnaks.»

Ta märkis, et müügi keelamine kahel päeval aastas, esimesel koolipäeval 1. septembril ja lastekaitse päeval 1. juunil, ei mõjuta märkimisväärselt ettevõtjate käibeid ning tootjad ja edasimüüjad pigem toetaks selliste väärtuste propageerimist.

Kalvi sõnul on ühiskonnas tekkinud arusaam, et on olemas «hea» ja «halb» alkohol ning sellele on andnud ainest erinevus maksupoliitikas. «Alkoholimolekul on ühesuguse kuju ja ülesehitusega nii õlles, viinas kui konjakis. Ka selle mõju inimorganismile on ühesugune. Samuti ei ole vahet, ka jood pitsi viina või kaks õlut, autoga sõitma minna ikka ei tohi.»

Võrdne lähenemine ja ühtlustatud maksupoliitika ei tekitaks ka moonutatud konkurentsi turul ja kahandaks «hea» ja «halva» alkoholi kuvandit. «Kuidas on rummist tehtud kokteil halvem kui pudel õlut – kanguse aste on sama aga aktsiis erinev.»

Ta märkis, et kui ka tõsta lahja alkoholi aktsiis kiiremas tempos, kui kange alkoholi aktsiisi, siis tootehinnas jäävad need tõusud üsna väikesteks ja tarbijale vähe tuntavaks. Lisaks ei eksisteeri lahja alkoholi puhul ka mustaturgu, mis võiks aktsiisi tõustes kasvada. Samuti alustavad noored alkoholi tarvitamist just lahjast alkoholist.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles