/nginx/o/2009/05/08/175931t1h8e96.jpg)
Eesti krediiditurule on alates möödunud kevadest ilmunud uus laenutoode– laen auto ja muu auto-mototehnika tagatisel. Te saate vajamineva laenusumma ja jätkate endiselt oma auto kasutamist.
Firmas Autopant tehakse vahet kliendil, kellel on tekkinud ajutised makseraskused
ning nn probleemsel kliendil.
1. Klient, kellel on tekkinud ajutised makseraskused, on isik, kel on mingil põhjusel, mis ei pruugi temast endast sõltuda (töötus, majanduskriis) tekkinud probleemid
laenu tagastamisega.
2. «Probleemne klient» seevastu on klient, kel juba lepingu sõlmimisel ja laenusumma kättesaamisel puudus kavatsus laen tagastada ning kes seetõttu on juba algusest peale loonud endale eeldused sattuda konflikti krediidiasutusega ja ka seadusega.
Kui esimesel juhul võtab isik laenuandjaga kontakti ja nad leiavad koos lahenduse, mis kujunenud olukorras rahuldab mõlemat poolt, siis teisel juhul püüabisik end laenuandja eest varjata ja peita. Pärast mitmeid aastaid katkematut majanduskasvu, mis oli tingitud odava Skandinaavia päritolu laenuraha juurdevoolust, mida kulutati mõtlematult tarbimisele, on Eestisse jõudnud majanduskriis. Suur osa elanikkonnast on ostnud laenuga kortereid, elamuid, autosid, mille eest on vaja õigel ajal tasuda. Lisaks sellele on riigis hindades toimunud ulatuslik varing, mis lööb valusalt kõige kaitsetumat osa elanikkonnast – pensionäre, paljulapselisi ja vähekindlustatud perekondi. Monopolid on karistamatult üleskruvinud elektri-, vee-, gaasi- ja küttehinnad, ilma nende teenusteta ei saa aga läbi ükski perekond. Lausa astronoomilistesse kõrgustesse on tõusnud toiduaineteja ravimite hinnad. Ka riik ei jää hinnarallist maha ja tõstab makse. Kuid kõige hullem on töötuse kiire kasv ning mitmed analüütikud on ennustanud, et aasta lõpuks ületab töötute arv 100 000 piiri. Sünge väljavaade! Kuid ka raskes majandusolukorras tuleb kuidagi ellu jääda ja otsida võimalusi raskete aegade üleelamiseks.
Aga kust võtta raha, et maksta kõik laenud-liisingud, kommunaalmaksed, pidada perekonda üleval? Pankadele lootma jääda ei saa – praegu on pangast laenu saada peaaegu võimatu ning isegi kui see õnnestub, on laenutingimused väga karmid. Just sellistel keerulistel aegadel kasvavadki nagu seened pärast vihma mitmesugused ettevõtted, kes pakuvad elanikkonnale laenuraha. Nende hulgas on ka OÜ Autopant, kes annab auto tagatisel laenu keerulisse finantsolukorda sattunud inimestele. Firma teenus seisneb selles, et pärast dokumentide vormistamist ja auto tagatisel laenu saamist jätkab klient sõiduki kasutamist endisel viisil.
Kuid mitte kõik ei ole nii roosiline, räägib firma Autopant omanik Sergei Ankipovitš.«Meie rahvas ei ole veel lõpuni teadvustanud, et laenuks saad ajutiselt võõrast raha, kuid tagasi annad oma raha ja igaveseks. Ühesõnaga, meie elanikkonnal ei ole veel võlgu elamise kogemust nii nagu Läänes, kus elatakse võlgu juba 60 aastat. Seepärast näib mõnele kliendile, et kui laenu õigel ajal ei tagasta, pole sellest midagi. Nad unustavad aga, et on allkirjastanud lepingu ning nõustunud kõikide lepingu tingimustega. Ja selliseid «probleemseid» kliente on firmal juba küll», kinnitab Sergei. «Hiljutine näide: 2008. aasta novembris sõlmiti meie firma ja Kristo vahel laenuleping, mille kohaselt Kristo sai firmalt Autopant suure laenusumma. Klient andis omalt poolt tagatiseks 1998. aasta sõiduauto Audi A6. Kui saabus aeg laenusumma tagastada, kadus Kristo lihtsalt ära. Ta ei vastanud telefonikõnedele, SMSidele,kirjadele. Kokku tehti kolme kuu jooksul Kristole 47 telefonikõnet, saadeti 23 SMSija kolm tähitud kirja. Lisaks sellele käisid meie töötajad lepingus näidatud aadressil Kristot otsimas, et temaga kontakti saada. Pakkusime omalt poolt mitmesuguseid variante probleemi lahendamiseks: maksete ajatamine, laenupuhkus, abiauto realiseerimisel. Kuid Kristo vältis kontakti ja eelistas peitu pugeda. Kui kõik tähtajad olid möödas ja probleemi lahendusvõimalused ammendatud, oli meie firma sunnitud pöörduma inkassofirmade ja juristide poole. Vormistati kõik vajalikud dokumendid ja tagatisvara realiseeriti lepingu kohaselt võlgnevuse katteks. Tagatise realiseerimise hetkeks oli selle väärtus vastavalt Saksa Auto hindamisaktile 50 000 krooni. Miskipärast hakkas Kristo poole aasta pärast kõikjal meie firmapeale kaebama, alates kõikvõimalikest ametlikest instantsidest kuni ajakirjanduseja televisioonini välja, näidates ennast justkui süütu ohvrina. Seejuures tõi ta naeruväärseid ettekäändeid, justkui poleks ta enne allakirjutamist lepingut läbil ugenud. Olgu siinkohal öeldud, et meie pakutav leping mahub, erinevalt teistest krediidiasutustest, ära ühele lehele, sest me ei taha koormata klienti talle arusaamatujuriidilise terminoloogiaga. Seega üritab meie «probleemne» klient omaenese sajaprotsendilist süüd firma Autopant kaela veeretada.
Kuid meie ennast süüdlaseks ei pea. Meie krediidiasutus on mitmel korral pöördunud järelevalveasutuste poole ning mingeid meiepoolseid probleeme ja eksimusi tuvastatud ei ole. Tuleb endale lihtsalt selgeks teha – kui sõlmid lepingu ja võtad laenu, tuleb võetud laen tagastada täpselt vastavalt lepingule,» lõpetas Sergei.
Kuid selliseid probleemseid kliente pole üle 5%. Sergei Ankipovitši nõuanne. Sõltumata sellest, millisest krediidiasutusest olete võtnud laenu, olgu see pankvõi mõni muu krediidiasutus, – kui teil on tekkinud raskused oma laenu tagastamisega, siis ärge põgenege probleemi eest, vaid vastupidi – minge oma krediidiasutusse ja leppige kokku! Ei ole ju mitte ühelegi krediidiasutusele kasulik viia asi inkassofirmadeni ja kohtuhagideni, sellega nad kaotavad nii raha kui aega. Sellest järelduvalt: teie laenuandja püüab alati leida lahenduse, mis on kasulik nii teile kui talle. Nagu kinnitab Sergei, on firma Autopant üheks plussiks see, et kui klient satub laenu tagastamisega hätta, on tal võimalik realiseerida tagatis (auto), tasuda laen ning ülejäänud raha jääb talle. Teistes krediidiasutustes jõuab asi kohtusse ja pärast kohtutäituri kätte ja Krediidiinfosse koos vastavate lisakuludega ning kahjustatud usaldusväärsusega. Kuid põhiosa firma klientidest on Sergei kinnitusel täiesti korralikud inimesed. Need on tavalised keskklassi inimesed, kes kõikjal arenenud riikides elavad võlgu: ametnikud, algajad ettevõtjad, väikefirmade omanikud, oskustöölised jne. Soliidsed ja kohusetundlikud inimesed, kes maksavad korralikult oma laene. Sergei on kindel, et autolaenu teenus muutub majanduskriisi tingimustes veelgi nõutumaks. Juba praegu taotlevad laenu inimesed, kes pole kaugeltki vaesed, sest tänapäeval pole sugulaste-sõprade käest enam võimalik laenata. Inimestel lihtsalt pole enam vaba raha – kes maksab eluasemelaenu,kes autoliisingut, kes olmetehnika järelmaksu. Tähendab, laenu hakatakse võtma
endalt.
Firma АutopantTel 13388 (tasuta), +372 608 8677, +372 5600 7007 (24h).Aadress: Lohu 12 (Mustamäe), 12618 Tallinn (Tallinna ARK)E-R 8.30 - 17.30, L 10.00-15.00,
www.autopant.ee, info@autopant.ee