Üleilmse kuulsusega Twitteri-ooperi autorid ise ei säutsu

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Festival Eesti muusika päevad finišeeris eile Tallinnas Mustpeade majas võimsalt, kui kontserdil «Kõrvutus 3» kõlas juba enne esiettekannet üleilmset furoori tekitanud noore Lätis sündinud ja USA mainekamates kõrgkoolides õppinud Eugene Birmani teos «Nostra Culpa» (sõnade autor Eestis elav ameeriklane Scott Diel) sopranile ja orkestrile. Põhjuseks mõistagi teose algtõuge: Eesti presidendi Toomas Hendrik Ilvese ja Nobeli preemiaga pärjatud majandusteadlase Paul Krugmani arutelu Twitteris.

«Tahtsin luua teost, mis ületaks oma aega ja hetke. Midagi enamat kui kommentaari ühele kindlale Twitteri arutelule, pigem seisukohavõttu arutelude kui selliste kohta,» kirjutas helilooja teose tutvustuses. Birmani teos on, nagu ta ise selgitab, räsitud, kohati absurdne (ei puudu ka naerupahvakud saalis), aga lõppude lõpuks igal juhul lootusrikas.

Eugene Birman ütles, et paremat esiettekannet poleks enam osanud soovida - Tallinna Kammerorkester Risto Joosti juhatusel sai keeruka ülesehitusega  teosega tema sõnul suurepäraselt hakkama. «See on suurepärane orkester, ülivõrdes kiidusõnu jagus nii heliloojal kui ka libreto autoril Scott Dielil solist Iris Oja jaoks.

Just Oja äärmiselt nüansirikast häält, mis nüüdisaegse muusika esitustes silma paistab, pidas noor helilooja ka teose loomisel silmas. «Ta küsis, mida mulle laulda meeldiks - ma siis ütlesin, et midagi pöörast. Pärast vaatasin, et ta kirjutaski kõik selle sisse,» rääkis solist.

 Ilma Eestita oleks teos olnud hoopis teistsugune, tunnistab helilooja, sest kokku said mehed just siinse USA saadiku peol - mõned aastad tagasi õppis Eugene Birman nimelt EMTAs Toivo Tulevi juures kompositsiooni. «Eestis oldud aeg on kindlasti mõjutanud ka seda, millist muusikat ja kuidas ma kirjutan,» sõnas Birman.

«Nostra Culpa» puhul sündis esmalt libreto, pärast tuli muusika. «Kuueteiskümne minuti ajaline piir seadis omad tingimused,  seega tuli keskenduda ühele teemale – kuid see oli väga põnev, arvestades, milliste värvikate osapooltega kõnealuses arutelus tegemist,» rääkis Diel.

Ilvese ja Krugmani teravaks läinud arutelu sai mäletatavasti alguse majandusteadlase kriitikast Eesti majandusedu pihta, millele Eesti president teravalt reageeris, tekitades elavat arutelu, kus ühele poolele sättisid end laenamise ja teise kasinuse ning kokkuhoiu pooldajad. Libretist Scott Diel ütleb, et püüab majandusalase diskussiooniga elutervet distantsi hoida, helilooja Eugene Birmani arvates on aga selles palju vastavamata küsimusi.

«Just seetõttu oli ka huvitav diskussiooni muusikasse vormida. Oleme kuulnud mõlema poole argumente, kuid nüüd on käes aeg, et ajakirjanduse ja poliitikute kõrval ka kultuur sellesse sekkuks – et sünniks muusikat, filme jne,» leidis Birman. Twitteri-ooperi autorid ise aga samas sotsiaalmeedia suhtluskeskkonnas ei säutsu. «Mul pole nutitelefonigi, » avaldas Nostra Culpa» libretist ning Eugene Birman lisab muiates, et tal on küll nutitelefon olemas, aga ekraan katki.

 Kuigi presidenti ennast teose esmaettekandel polnud, avaldas noor helilooja lootust, et teos melomaanist presidendile meeldib. Kontsertettekandele Eestis peaks aga oktoobrikuus Riias järgnema ka «Nostra Culpa» lavaversioon. «Muusikaline materjal on juba iseenesest piisavalt dramaatiline, kuid kindlasti annab lavastus lisanüansse,» arvas helilooja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles