Vaesestav ja eksitav kultuurikäsitlus

Rein Ruutsoo
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Estonia teatris ja selle laemaalis kohtuvad eri ajastute kultuurilised tõekspidamised.
Estonia teatris ja selle laemaalis kohtuvad eri ajastute kultuurilised tõekspidamised. Foto: Toomas Huik

Hans Kruusi alustatud «Eesti ajalugu» oli monument, mille järgi eesti ajalookirjutus võis joonduda okupatsiooniaastail. Teosel on «tõelise» ajaloo maine. Helde riiklik toetus tähendab, et oli ka aega pühenduda. Eesti ajaloo läbikirjutatus periooditi on erinev, kuid see pole õigustus meie ajaloo alusteose äsja ilmunud jätkuköite silmatorkavale ebaühtlusele. Vabadussõja Pätsu-aegses käsitluses kinniolekule on juba vihjatud (Marek Tamm), II maailmasõja esitamine «meie vaprate Idapataljonide» võtmes on vaid kahetsetav.

Teadusliku vaidluse väärilise kõrval on aga peatükke, mille ainese korrastamise viis ei aita näha peamisi struktuursed ja kvalitatiivseid nihkeid, nii nagu tänapäeva teadus (etnoloogia, semiootika, kultuuri teooria jne) seda võimaldab.

Pean silmas eelkõige kultuuriajaloo ja olme käsitlust (autor Lauri Vahtre).

Ajalugu kataloogiks

Eesti XX sajandi kultuuriloo surumine paarile poognale on tõsine ülesanne. Millegipärast on see lahendatud aga nii, et eesti kultuurist Venemaal, kus elas ligi kuuendik eestlastest, pole ridagi! Nende saatus on osa rahva saatusest, samas mõjutasid nende tehtu ja arusaamad üsna oluliselt eesti kultuuri arengut eelkõige sõjajärgseil aastail.

Lühiülevaade jääb alati peamiselt «kaardistamiseks». See tähendab olulisi märksõnu, mis suhestavad saavutusi avaramate arengute kontekstis. Võimalusi on mitmeid – nagu voolulooline, vaimuteaduslik, semiootiline, kultuurikriitiline jms lähenemine. Sedakaudu avanevad professionaliseerumise, tehnoloogilise revolutsiooni, infoühiskonna jne tekitatud struktuurimuutused.

Kontseptuaalne abitus

Raamatus on aga mindud halvimat, nn valikulise kataloogi tekitamise teed. Kultuur avaneb kunstiteoste pealkirjade, kirjandussündmuste, institutsioonide jne ajalisel reastamisel. Kultuuri moderniseerumise, semioosise, probleemid jne jäävad käsitlemata. Tehnoloogilist revolutsiooni ja reaalteaduste arengut markeerib luminestsentsi uurimine ja Tõravere observatooriumi mainimine.

Tulemus on valikuline, sotsiaalteadusi, õigusteadust, filosoofiat poleks nagu olnudki. Samas peetakse oluliseks, et veterinaarteaduskonna «tugevad müürid olid sõja järel taastamise sildi all maatasa tehtud» või et «ülikoolis säilis «akadeemiline veerandtund» loengute ja istungite alguses» (lk 139).

Piiratud kirjutusruum sunnib nentima: «kõiki armastatud ja kõrgetasemeliste näitlejate, ooperilauljate ja balletisolistide üles lugemine annaks pika, kuid teisel ajastul üles kasvanud lugeja jaoks väheütleva nimerea» (lk 348).

Selle tõdemises on tegelikult kogu Lauri Vahtre «meetodi» võti: «perspektiiv» pole mitte protsessikeskse ajaloolase oma, vaid publitsistlik.

Nn Vene aja kultuurielu vastuolude tõsine analüüs on asendatud fraasidega «paradoksidest» ja lausa Nõukogude argooga nagu «samas ei saa eitada, et Andropovi valitsusaeg tõi ka mõningaid värskemaid tuuli» (lk 305), «samas ilmnes sulaajal ka tervemaid tendentse» (lk 300). Raamatu teiste osadega ja faktidega pole kooskõlas väide, et «Karl Vaino tegi omalt poolt kõik (!!!), et provotseerida eestlasi meeleheitlikule vastuhakule» (lk 311) .

Eesti kultuuri arengu analüüs nii venestamise kui maailma kontekstis on vägivaldne. Eestis olevat uuritud «uusvaskpoolsete mõtlejate (Sartre ja Lukacs) seisukohti» (lk 295). Ei olnud nad uusvasakpoolsed ja neid ka ei uuritud.

Väide, et «meeli köitsid 1968. aasta Pariisi rahustuste juhi Cohn Benditi seisukohad ja tegevus» (lk 295), on lihtsalt fantaasia. Pigem olid need noor Marx, Garaudy ja Frankfurdi koolkond, kellest tõsiselt huvituti. Käärikul ei toimunud 1960-ndate aastate lõpul mitte «kultuurilaagrid» (lk 297), vaid TRÜ ELKNÜ komsomolikomitee ideoloogilise töö laagrid.

Ajalooline fantaasiamäng

Abitusest kõnelevad laused nagu «seoses sellega sobib mainida nähtust nimega folklorism» jt. Lotmani koduülikooli üllitisest saame koguni lugeda, et «puhuti pretendeeris seesugune looming (slaidimaal) sügavamõttelisusele, mida seal tegelikult ei pruukinud olla» (lk 346). Autorit võib lohutada – kunstiteostel ei pruugi mitte ainult sügavat mõtet olla, kunstiteostel polegi mõtet! Ainult meil – inimestel – on mõtted!

Eestis on professionaalne etnoloogia, teadusloo, mõtteloo jne traditsioon taastunud. Kirjutakse tänapäevaselt ja huvitavalt. Sellest pole aga jälgegi käsitluses, mida pakub Eesti ajaloo VI köide.

Raamat

Eesti ajalugu VI


Peatoimetaja

Sulev Vahtre

Õpetatud Eesti Selts, 2005

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles