Eesti teadlased said suure võimaluse end tõestada. Neljateist Läänemere organisatsiooni ühendav koostöövõrgustik BONUS valis 149 taotleja hulgast välja Tallinna Tehnikaülikooli (TTÜ) teadlaste uurimisprojekti «BalticWay».
Lisaks auväärsele tunnustusele toob see kaasa kaks miljonit eurot ja rohelise tule uurimaks Läänemere kaitsmise võimalusi.
TTÜ küberneetika instituudi vanemteadur, Postimehe aasta inimene 2005 Tarmo Soomere ütles, et uuringute eesmärk on kasutada võimalikult targalt merehoovuste omadusi, et vältida merereostuse kandumist avamerelt väärtuslikematele merealadele. Uurimisprojektis on vaatluse all peamiselt Soome laht ja Läänemere lõunaosa.
Soomere sõnul sündis meremajandusriskide vähendamise idee kaks aastat tagasi pärast Runner-4 põhjustatud merereostust.
«Reostus triivis tol korral Eesti randa, kuigi n-ö klassikaline hoovuste skeem pidanuks selle mujale viima,» selgitas Soomere. Põhjused peitusid sügavamal.
Soome lahe pinnakihis on liikumised peaaegu juhuslikud. «Kui midagi vette visata, on väga raske öelda, mis suunas see liikuma hakkab,» ütles Soomere. «Vette sattunud aine jääb pinnale ning seda peaksid suunama tuul, lained ja pinnakihi hoovused.»
Veidi sügavamal, 2–7 meetrit pinna all joonistub välja hoopis teistsugune, märksa selgem ja püsivam hoovuste struktuur. «Kuni seitsme meetri sügavusel olevad hoovused ei peaks justkui lahe pinnakihti mõjutama,» ütles Soomere.
Siiski liikus 2006. aasta kevadel merre sattunud reostus sügavamate hoovuste näidatud suunas. Need suunad viivad aga Eesti randa.
Teadlaste arvutused näitavad, et Soome lahe teljest põhja poole jääb suur n-ö pinnaalune jõgi. See ulatuslik hoovus liigub keskmiselt ligikaudu viie meetri sügavuses 3–5 sentimeetrit sekundis ja on võrdlemisi püsiv, olles 70–80% ajast oma koha peal.