Tee-ehitus nõuab puude ohverdamist

Pääskülas elava Eveli Prooso sõnul on mõnest suurest, tee-ehitajate sae alla minevast puust kahju küll, aga Pärnu maantee tuleb igal juhul korda teha.

FOTO: Peeter Langovits

Tee-ehitustööd Pääskülas Pärnu maantee uuendamisel Laane tänava ja Kadaka puiestee vahelisel lõigul käivad täie hooga. Paratamatult toob see kaasa ka mõne vana ja väärika puu mahavõtmise. Osa nõmmelasi, põhiliselt Nõmme Tee Seltsist, ei taha niisuguse asjaga kuidagi leppida.

Pääsküla ja Kivimäe elanikud nõustuvad tõsiasjaga, et Pärnu maan­tee kordategemiseks tuleb ka väärikaid puid ohverdada, aga mitte liiga palju.


Paljud kohalikud inimesed suhtuvad aga puude mahavõtmisse arusaavalt. «Seal poe juures nurga peal kasvab tõesti üks ilus vana mänd, millest on natuke kahju,» ütles kahe väikese lapsega üle ehitustandri poe poole suundunud Eveli Prooso. «Aga pole ju midagi parata, tee tuleb korda teha. Pärnu maantee oli siin nii jubedas seisus, et pidime kogu aeg ringi sõitma, et mitte autot lõhkuda.»


Ta lisas, et ringtee rajamine Suvila tänava ristmikule on vajalik ka seepärast, et inimesed saaksid ohutult üle suure liiklusega Pärnu maantee käia. Asub ju selles paigas mõlemal pool teed päris mitu väiksemat ja suuremat kauplust.


«Kui teed laiendada ja korda teha, mis siis muud üle jääb, kui mõned puud maha võtta,» kinnitas Sisaski tänava elanik Marina Mägi poest tulles. «Ja ka kanalisatsiooni on siinkandis hädasti vaja. Praegu maksan iga kuu tuhat krooni fekaalide väljavedamise eest. Peale selle ujutab vihmavesi suuremate sadude ajal keldrid täiesti üle. Loodan, et järgmisel aastal jõuavad torutööd ka minu majani.»


Rattatee peab tulema


Kivimäe elanik Peep Tomson kinnitas aga, et tema küll aru ei saa, miks Suvila tänava ristmikule üldse ringtee ehitatakse. Nagunii tehakse see nii kitsas, et jääb suurtele autodele raskesti läbitavaks.


Nõmme linnaosavanem Rainer Vakra ütles, et tema on viimasel ajal saanud just Pärnu maantee äärsete majade elanikelt vihaseid kirju, et tee tuleb igal juhul korda teha ning ka jalgrattatee rajada. Isegi siis, kui see nõuab mõne puu mahavõtmist.


Tema sõnul on ehitajal praegu luba 27 puu raiumiseks. Kui kohalikud inimesed sellele väga vastu on, võib 20 puud säilitada, ent see toob kaasa projektis olevast jalgrattateest loobumise. Jääb lihtsalt tavaline trotuaar.


«Niisugust lahendust taotlevad põhiliselt Nõmme Tee Seltsi liikmed, kuid linnaosavalitsus ei ole selles osas lõplikku seisukohta võtnud,» ütles Vakra eile enne õhtul toimunud koosolekut, kus kohalikele elanikele tutvustati Pärnu maantee uuendamise olukorda.


Nõmme linnavalitsuse idee on selles, et Järve Selveri juurest algav jalgrattatee, mis kulgeb mööda endist raudteetammi ning jõuab välja Pärnu maantee äärde, peaks kulgema edasi ka Kadaka puiesteeni. Puude mahavõtmisest loobumine jätab selle kava pooleli. Samas on teada, et pärast teetööde lõppu istutatakse Pärnu maantee Kadaka puiestee ja Laane tänava vahelise lõigu äärde 35 uut mändi ja 9000 põõsastaime.


«Me ei saa ju avada rattateed, kus kasvab kakskümmend puud,» märkis Vakra. «See muudab ratturitele ja rulluisutajatele sõitmise ohtlikuks.»


Ringtee rahustab


Tallinna transpordiameti liikluskorralduse osakonna peaspetsialist Vello Lõugas kinnitas, et jalgrattatee ei pruugi olla noolsirge, vaid võib ka puude vahel loogelda. See tähendab, et Pärnu maanteel õnnestub ehk osa mände siiski säilitada.


Ohutusest rääkides ütles ta, et jalgratturid ja rulluisutajad peavad sõites ikka ette vaatama, mitte pimesi sõitma, ning teele jäävad puud tuleks tähistada.


Ringtee vajadust Suvila tänava ristmikul põhjendas Lõugas aga liikluse rahustamise vajadusega, nii loodetakse hoolimatuid kihutajaid ohjeldada. Puude säilitamise eesmärgil on võimalik ringi läbimõõtu vähendada.


Ülejäänud pisematele ristmikele paigutatakse ohutuse tagamiseks jalakäijate foorid.


Pärnu maantee uuendamine Laane tänava ja Kadaka puiestee vahel läheb maksma 48,4 miljonit krooni. Sinna paigaldatakse ka kanalisatsioon, sadevete ärajuhtimise torustik ning tehnovõrgud.


Peatöövõtja Tallinna Teede AS peab tagama tööde lõpetamise 30. septembriks.

Tagasi üles