Evelyn Sepp: riigikogus on tarbetu reguleerida poliitreklaami olemust

Veiko Pesur
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Evelyn Sepp
Evelyn Sepp Foto: Peeter Langovits

Riigikogulane Evelyn Sepp leiab, et poliitiline reklaam kui selline on tavalise sõnavabaduse ja kodanike poliitiliste huvide esindamise ja ka kaitsmise vahend.

Riigikohus teatas täna, et poliitilist välireklaami keelustavad ning keelu rikkumise eest vastutuse kehtestavad sätted on põhiseadusega kooskõlas ja jättis rahuldamata õiguskantsleri taotluse need seadusevastaseks kuulutada.

Riigikogu põhiseaduskomisjoni aseesimees Evelyn Sepp märkis, et 2005. aastal oli poliitilise välireklaami keelustamise taust proosaline - need, kes eelnõu läbi surusid ei olnud endale broneerinud välireklaamiks sobivaid pindu. «Toodud põhjendused valimisdebati kvaliteedi tõusuks või kampaaniate odavnemisest ei ole siiani kinnitust leidnud ja sellega nõustus ju ka õiguskantsler, kes keelu tühistamiseks ka riigikohtusse läks,» märkis Sepp.
 
Iga seadusemuudatus peab tema hinnangul olema taotletava eesmärgiga proportsionaalne. «Mitte lihtsalt kellegi arvates tore mõte, nagu see oli välireklaami keelu puhul. Küsimus ei  ole keelus kui sellises, vaid selles miks ja kas püstitatud eesmärkidel on ka keeluga mingi side või mitte,» rääkis Sepp.
 
Pärast 2005. aastat on riigikogu sel teemal menetlenud mitut eelnõu nii keelu tühistamisest kuni välireklaami reguleerimiseni, teiste hulgas ka valimiskampaaniate või välireklaamile lubatud kulude piiramise seadustamiseni välja.
 
«Paraku on aga kõik takerdunud nii poliitilise tahte puudumisele koalitsioonis kui ka objekti enda määratlemise raskustele.»
 
Sisuline probleem seisneb Sepa sõnutsi selles, et tänaseni puudub adekvaatne põhjendus, miks ei või kodanikud oma poliitiliste huvide eest seista sel viisil? «Asi pole ju selles, et lihtsalt ei või, kuna nii on otsustatud ja seisku ja edendagu oma ideid mujal ja teiste vahenditega.» Poliitiline reklaam kui selline on tavalise sõnavabaduse ja kodanike poliitiliste huvide esindamise ja ka kaitsmise vahend.
 
«Asudes aga edasi seda libedat teed, mida tänaseks on tallamas tarbijakaitseamet samastades  poliitilise sõnavabaduse Tartu Õlle või Tallinna kilude reklaamimisega, oleme me ohtu seadmas hoopis kallimad väärtused kui see ehk esialgu välja paistab,» rääkis Sepp.

Riigikogus on põhiseaduskomisjoni aseesimehe sõnul olnud seega võimatu ja võib-olla ka tarbetu reguleerida seda, mis on poliitilise reklaami olemus täpselt. «Sest tegu oleks kahtlemata põhiõiguste piiranguga, mis tähendab, et see peab olema seaduses ka ühemõtteliselt reguleeritud.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles