Ülemiste lennuõnnetuse üheks põhjuseks oli mootoririke

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Hädamaandunud lennuk Ülemiste järvel
Hädamaandunud lennuk Ülemiste järvel Foto: Liis Treimann

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumis lennuõnnetusi uuriva Jens Haugi sõnul lakkas märtsis Ülemiste järvele maandunud lennukis töötamast üks mootor, kuid nüüd tuleb uurida otsuseid, mis võeti vastu lendurikabiinis.

Haugi sõnul põhjustas mootoririkke turbiini kõige olulisema laagri purunemine, mis hoiab kompressorit ja turbiini omas positsioonis. Laagri purunemine tähendas, et mootor tuli välja lülitada.

Samas ei soovinud Haug öelda, kas see oligi põhjuseks, miks Poola kaubalennuk Ülemiste järve katvale jääle maandus, sest tegelikult oli lennumasinal ka kolmas mootor, mille saanuks vajadusel käivitada.

Nimelt on AN-26b eriline lennuk, millel on tegelikult kolm mootorit, millest kolmas käivitatakse, kui lennuk on näiteks täismassis ja peab õhku tõusma. Samuti käivitatakse kolmas mootor, kui lennuk on maandumas ja üks mootoritest läheb rikki – siis on piloodil võimalik veel uuesti õhku tõusta ja uuesti maandumist üritada.

Poola kaubalennukil kolmas mootor aga ei töötanud.

«Mootoririke toimus keerulistes oludes ja kiirete otsuste käigus kolmandat mootorit käivitada ei õnnestunud,» sõnas Haug. «Kuid miks, seda ei teata veel sellise täpsusega, et saaks öelda.»

Tema sõnul ei õigusta ka ühe mootoriga toimunud tehnilist laadi probleemid järve peale maandumist. Miks piloot sellise otsuse tegi, peab selgitama uurimine Poola ametivõimude poolt.

«See on nüüd see ülejäänud pool, et mis otsused ja miks võeti vastu kokpitis ning see asi on keerulisem, sest väga oluline on inimfaktor,» selgitas Haug.

Samas pole veel teada, millal uurimine lõpule jõuab, sest vastav Poola ametkond on endiselt täielikult seotud Poola presidendi ja tema kaaskonna jaoks traagiliselt lõppenud õnnetuse uurimisega ning nii pole õnnelikult lõppenud õnnetuse uurimine prioriteet.

Samuti kinnitas Haug, et väited, nagu lennuk ei saanud esimesel katsel Tallinna lennuväljale maanduda, kuna üks lennuki telik ei tulnud välja, ei vasta tõele.

«Tehnilisest poolest on kõik selge – mootor tuli lahti võtta ja kõik muud süsteemid funktsioneerisid,» sõnas ta.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles