Tallinna linnavolikogu otsustab täna, kas taotleda riigikohtult kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seadusest e-hääletamist võimaldava sätte kehtetuks tunnistamist.
Tallinn taotleb e-hääletuse kaotamist
Linnavolikogu esimehe Toomas Vitsuti sõnul on e-hääletamise regulatsiooni ülevaatamiseks mitu tõsist põhjust.
«Riigikohus peab kontrollima nii rahvusvaheliste organisatsioonide kui ka mitmete ekspertide hinnangul küsimusi tekitanud e-valimissüsteemi vastavust Eesti Vabariigi põhiseadusega,» ütles Vitsut Raepressi vahendusel.
«Praegu teevad erinevaid hääletamisvõimalusi kasutavad valijad oma otsuseid õiguslikult täiesti erinevalt reguleeritud tingimustes. Süsteemi analüüsimiseks ja põhiseadusega vastavusse viimiseks on enam kui üks tõsine põhjus,» selgitas volikogu esimees.
Vitsut viitas ka Eesti valimisi regulaarselt vaadelnud Euroopa Julgeoleku- ja Koostööorganisatsiooni (OSCE) demokraatlike institutsioonide ja inimõiguste ameti (ODIHR) hiljuti avaldatud raportile, mis sisaldab XII riigikogu valimiste põhjal hulgaliselt soovitusi e-hääletamise süsteemi muutmiseks.
«Kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse § 50 tuleb kehtetuks tunnistada, sest see on vastuolus põhiseaduse §-ga 156 ja kohaliku omavalitsuse põhiseaduslike tagatistega,» põhjendas abilinnapea Taavi Aas.
Tallinna hinnangul rikub kohaliku omavalitsuse volikogu valimise seaduse (KOVVS) § 50 põhiseaduse §-st 156 tulenevaid valimisõiguse põhimõtteid, mille järgi peavad valimised olema üldised, ühetaolised ja otsesed ning hääletamine on salajane. Osundatud KOVVSi säte on põhiseadusega vastuolus eelkõige seetõttu, et e-hääletamise ja paberkandjal hääletamise regulatsioon ei kattu, leiab Tallinn.
«Erinevalt valimispäeval hääletamisest toimub e-hääletus aktiivse agitatsiooni perioodil; paberkandjal hääletamisel on erinevalt e-hääletamisest kolmeastmeline kontroll ja kaebemenetlus; viimastel riigikogu valimistel ilmnes praktikas e-hääletamisel mitmeid probleeme ning selgus, et pahavaraga on võimalik hääletamistulemusi mõjutada ning tuvastada, kelle poolt hääletatakse,» loetletakse eelnõus e-hääletuse puudusi.
«Olukorras, kus õigusnormi puudumise ja Vabariigi Valimiskomisjoni poolt väljatöötatud e-hääletamise protseduuri ja vahendite puuduste tõttu puudub riigil kontroll ja informatsioon isegi selle kohta, kas valija poolt antud hääl on üldse antud ja kas see jõudis või ei jõudnud valimiskomisjonini, ei ole tegemist demokraatlikke põhimõtteid ja omavalitsuse põhiseaduslikke tagatisi järgivate valimistega,» tõdes Aas.