Lennuk siirdub kolmandale maailmareisile

Madis Filippov
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Endine Lennuk, jaht La Familia enne oma teist, nelja-aastast ümbermaailmareisi Las Palmases.
Endine Lennuk, jaht La Familia enne oma teist, nelja-aastast ümbermaailmareisi Las Palmases. Foto: Yngve Asnes

Üheksa aastat tagasi võtsid seitse eesti meest ette teekonna sügisesest Eestist kevadrohelisele Maarjamaale. Mitte otse, vaid tiiruga ümber maakera. Aastate eest välismaale müüdud jaht Lennuk tõmbab ümbermaailmaihalejaid siiani magnetina.


Tõsi, Lennuk ei ole enam Lennuk, vaid paljureisinud jaht ristiti ümber La Familiaks. Aga ega nimi jahti muuda ning selle praegused norralastest omanikud otsustasid ümbermaailmapurjeka uuesti proovile panna.



Kuna niivõrd pikk reis nõuab põhjalikke ettevalmistusi, käisid teekonnaga juba tuttavad Lennuki kunagine teine tüürimees Tiit Riisalo ja madrus Tiit Pruuli Norras viiele uuele maailmarändurile näpunäiteid jagamas.



«Tutvustasime läbitud distantsi, aga eks värskeid minejaid huvitab kõik,» lausus Riisalo. «Kui asju korralikult planeerida, siis suuri ebameeldivaid üllatusi ei tohiks tulla, kuid väiksemaid äpardusi juhtub sellest hoolimata.»



Näiteks tõi ta heitlikud ilmastikuolud ja varustuse väsimise. Samuti ei tasuvat mitte kõigilt piirivalvuritelt oodata sõbralikku või veel vähem toetavat suhtumist. Siiski saavat asjad üldjuhul inglise keeles sirgeks räägitud, aga ära kulub ka hispaania keele tundmine.



Riisalo pidas eluliselt vajalikuks omavahel hästi läbi saavat meeskonda. Mõnel neist peaks kindlasti olema meresõiduoskus, aga kõigil polevat seda tema sõnul vajagi. «Need oskused omandatakse töö käigus suhteliselt kiiresti,» lisas Riisalo.



Norralased asuvad teele mais ning nende teekond ei ühti eestlaste omaga. Kuna Lennukist La Familiaks nimetatud jahi  teine maailmareis, millest võtsid osa samuti norralased, lõppes Kariibi meres Trinidadil, siis on see ka uue ettevõtmise alguspunkt.



«Kui meie tungisime Vaiksesse ookeani ümber Hoorni neeme, siis nemad kasutavad selleks Panama kanalit,» kirjeldas Riisalo teekonna erinevust. «Seejuures on neil plaan minna Melaneesiasse ja läbida Indoneesia arvukas saarestik, kust meie mööda libisesime.»



Kui eestlaste reis kestis poolteist aastat, norrakate esimene reis neli aastat, siis värsked meremehed laiutavad selle peale ainult käsi. Eestlaste eesmärk oli kodumaad tutvustada, mistõttu planeeriti eri sadamates hulk üritusi. See tingis vajaduse graafik kahe-kolme päeva täpsusega paika panna, kuid norralased saavad asja lõdvemalt võtta.



«Nad ei teagi veel, mitu aastat nende reis vältab,» selgitas Riisalo. «Näiteks eelmine seltskond peatus pool aastat Venezuelas, kus nad seljakottidega mööda Lõuna-Ameerikat ringi matkasid.»



Suurimaks väljaminekuks maailmareisil pidas Riisalo jahi soetamist, kuid lisakulutused polevat kosmilised, sest tuul ja «hotell» on tasuta. Pealegi saab jahi pärast reisi maha müüa.



Kuigi reisiks sobiks teisigi jahte, on La Familia kindel ja turvaline valik. «Selleks et jaht kannataks pikki ookeaniületusi, tuleb sinna lisada kõvasti päästevarustust, lisa kütuse- ja veepaagid, tuulegeneraatorid, tuuleroolid jne,» lausus Riisalo.



Kusjuures, endisest Lennukist võib siiski taas Lennuk saada. Nimelt on uued omanikud otsustanud tingituna jahi väärikast ajaloost ja nime tähenduslikkusest La Familia asemel Lennuki nime tagasi võtta.



Lennuki saatus


•    Lennuk valmis 1999. aastal Saaremaal


•    Eestlastest koosnev meeskond asus Piritalt 16. oktoobril 1999 ümbermaailmareisile


•    Reisi patrooniks hakkas president Lennart Meri


•    Jaht jõudis kodumaale tagasi


18. märtsil 2001, olles jätnud kiilu alla 37 962 meremiili


•    Pärast reisi müüdi Lennuk edasi ja üks selle omanikke Tõnis Arro kaalus võimalust hakata jahiga Kariibi merele ning Vahemerele lõbureise tegema, kuid plaan jäi katki


•    Seejärel müüdi Lennuk Norrasse, kust see läks aastail 2003–2007 teisele ümbermaailmareisile


Allikas: PM
Kommentaarid
Copy
Tagasi üles