Politoloog: EKRE-le on reklaami teinud nende konkurendid

TLÜ politoloog Tõnis Saarts.

FOTO: Erik Prozes

Tallinna Ülikooli politoloogi Tõnis Saartsi sõnul on EKRE tõus seotud eeskätt sellega, et nad on koos sotsiaaldemokraatidega olnud sisuliselt ainuke erakond, kellest on suvel kõneldud. Eelkõige on neile reklaami teinud konkurendid.

«Meenutame, kuidas Urve Palo vihjas Indrek Saarele kui võimalikule EKRE esimehele. EKRE suunal on rünnakuid ette võtnud Mart Laar ja teisedki poliitikud. Selline negatiivne reklaam ja EKRE pidev demoniseerimine pälvib praegusel uudistevaesemal ajal ilmselt rohkem ka valijate tähelepanu.»

Ta ütles, et praegu on põhiküsimuseks see, kuivõrd usaldusväärsed on EKRE-le suvekuudel lisandunud valijad – kas nende näol on tegu pigem ujuvate valijatega, kes võivad kriitilisel hetkel ära kaduda, või on EKRE tõesti tuumikvalijaskonda kasvatamas.

Ühtlasi võib Saartsi sõnul EKRE edus näha alternatiivide vähesust rahvuskonservatiivse valija silmis. «EKRE on uue protestijõuna rahvuskonservatiivsele valijale kahtlemata atraktiivsem kui need vanad või ebaõnnestunud erakonnad, nagu näiteks Isamaa ja Vabaerakond.»

Ka Reformierakonna uus juht Kaja Kallas tüürib Reformierakonda Saartsi hinnangul pigem klassikalise liberaalsuse poole, kaugenedes Andrus Ansipi või Taavi Rõivase aegsest rahvuskonservatiivsest kuvandist.

Saarts ei näe, et EKRE tõusmine Keskerakonnaga samale redelipulgale viitaks laiemale struktuursemale nihkele, kus EKRE Keskerakonna Reformierakonna peamise vastasena välja vahetaks. Väga pikas perspektiivis see samas välistatud ei ole, nagu ükskõik millised nihked Eesti poliitikas. «Vaevalt keegi viis või kümme aastat tagasi ennustas, et Isamaast saab peagi valimiskünnise lähedal kõikuv erakond,» ütles ta.

    Loe ka neid

    Tagasi üles