Fotod: täna öösel viiakse meremuuseumi kaalukaim eksponaat Paksu Margareetasse

Täna tõsteti Lennusadamas treilerile Eesti Meremuuseumi tulevane tähteksponaat, ligi 20 meetri pikkune koge vrakk, mis viiakse öösel Paksu Margareeta juurde.

Laupäeva varahommikul tõstetakse see üle müüri Paksu Margareeta sisehoovi, tulevasse koge saali. Siiani seisis koge Lennusadama kõrval spetsiaalses paadihallis, mis täna hommikul lahti monteeriti.

Sealt tõsteti koge spetsiaalsele treilerile, mille liikumist juhitakse eemalt puldi abil. Niimoodi, jalakäija kiirusel, sõidabki koge täna öösel mööda Kalaranna tänavat Lennusadamast Paksu Margareeta poole. «Siit välja ja mööda Kalaranna tänavat üles peaks ilusti saama. Ainus koht, mis mulle muret teeb, on Paksu Margareeta müüri äärde jõudmine, seal võib raskeks minna. Kõige keerukam ongi nii kraana kui ka treileri mahutamine kitsale tornitagusele töömaale ning selle tõstmine üle müüri,» ütles Meremuuseumi direktor Urmas Dresen.

Koge kaalub koos transportimiseks mõeldud välise raamiga 27,1 tonni. Üle vanalinna müüri pole nii suurt raskust siiski vaja tõsta, sest muuseumi hoovi paigutatakse ta ilma 11,5 tonni kaaluva raamita.

«Koge aitab muuseumil rääkida ajaloo- ja merendushuvilistele meilt ja mujalt elust keskaegsel laeval ja Tallinna kui suure Hansa linna lugu. Tegemist on Euroopas haruldase leiuga, kuna laev oli väga hästi säilinud ja sellega kaasnes ligi 700 esemelist leidu. Osa neist leidudest paneme ka muuseumisse välja ning teadmist, mida laeva ja esemete uurimine meile tõi, jagame ka mitme digi- ja käed-külge lahendusega,» lisas Dresen.

Dreseni sõnul võib ka öelda, et laev jõuab tagasi koju, kuna koge ja muuseumi ehitusel välja tulnud arheoloogilised leiud varasemast linnakindlustusest on dateeritud samasse keskaja perioodi. «UNESCO maailmapärandisse kantud Suur Rannavärav ja Paks Margareeta on samuti muuseumi tähed. Uus ekspositsioon viib huvilised ka nendesse kompleksi käikudesse ja tornidesse, kus külastajad varem käinud ei ole,» lubas Dresen.

Koge leiti 2015. aastal Kadriorus Tivoli arenduse kaevetööde käigus. Tegemist on 700aastase laevavrakiga, sest teadlased tegid kindlaks, et laeva ehitamiseks kasutatud puud on langetatud umbes 1295. aasta paiku praeguse Põhja-Poola alal.

Tagasi üles