Marek Strandberg: avanss Tallinnale

Marek Strandberg
, insener ja materjaliteadlane
Copy
Marek Strandberg.
Marek Strandberg. Foto: Erakogu

Tallinna roheliseks muutmine on võimalik, kirjutab rohelise mõtlemise propageerija Marek Strandberg.

Võimalik tulevik: 2030. aastal on Tallinnas 50 000 – 60 000 elektri- ja vesinikusõidukit. Neile on juba varem loodud eeldused, et neid saaks laadida-tankida. Vesinikku toodavad linnaelanikele kuuluvad energiaühistud, mille asutamist on linn ulatuslikult toetanud.

Bussid-trammid on hübriidsõidukid, mis kasutavad elektrimootorite jaoks nii akudest pärit voolu kui ka kütuselementidesse juhitud vesinikku. Neljal uuel Tallinna lähipiirkonda kulgeval rööbasteel pole kontaktliine. Seal sõidavad vesinikust energiat saavad trammid. Sama toimib ka Rail Balticu rööbastel.

270 kilomeetrit rattateid on ehitatud ja vähemalt 60 000 – 70 000 igapäevast sõitu tehakse just nendel. Aga talvel? Robotid hooldavad neid teid. Lumi ja jää ning puulehed on õigel ajal koristatud. Need on aasta ringi kasutatavad.

Vanalinnas ja südalinnas veetakse kaup kohale kaubajalgrataste või robotsõidukitega. Prügiveokid kulgevad vesinikuküttel.

Maju ehitatakse ja renoveeritakse tehases toodetud paneelide või moodulitega. Nende valmistamseks kasutatakse tekstiilijäätmeid, millele muud kasutust on raske leida.

Tallinnasse on asutatud esimesed suuremad vertikaalkasvuhooned. Need toimivad tulundusühistutena, nagu taastuvenergia- ja vesinikutootmisjaamadki. Neis toimetavad robotid – ei mingit muret hooajaliste saagikorjajatega.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles