AK Maailma ründas Suessis «Must Luik»

Raivo Vare
, majandusekspert
Copy
Konteinerilaev Ever Given pildistatuna Suessi kanalis.
Konteinerilaev Ever Given pildistatuna Suessi kanalis. Foto: MAXAR TECHNOLOGIES/REUTERS

Konteinerilaeva kinnijäämine Suessi kanalis muudab merevedude majandusharu pikemas perspektiivis, arvab vaatleja Raivo Vare.

Äsja olime tunnistajaks, kuidas 23. märtsi hommikul üks konkreetne laeva madalikule jooksmine Suessi kanalis lõi üle maailma laineid ja mõjutab veel mõnda aega takkajärele majandust üle kogu ilma. Miks nii? Sest me saime veel ühe näitliku õppetunni, kuivõrd tihedalt on meie maailm omavahel seotud.

Kui üks laev, olgu pealgi omas vallas üks maailma suurimaid, jäi kaldasse kinni ja katkestas liikluse ühel globaalsel tuiksoonel – Suessi kanalil –, siis selle iga madalikul veedetud tund läks maailma juhtiva kindlustusfirma Allianz arvutuste järgi maksma kuni 400 miljonit dollarit rahvusvahelises kaubavahetuses. Üks tund! See tähendab 9,6 miljardit(!) dollarit päevas. Selgus, kuivõrd tihedalt on maailma riigid ja majandused ikkagi omavahel seotud. Kes on näinud mereliikluse pilti maailmameredel, saab sellest paremini aru. Sellel on maailmamered täis tuhandeid täpikestena märgitud laevu, millest üpris suure osa marsruudid kulgevad nähtavalt just läbi Suessi kõriku.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles