Sellel teehooldusmasinal on praeguseks üks talv teehooldustöid juba selja taga ja uus talv kohe ees ootamas. OÜ ELER Hydraulic juhataja Erko Vallbaumi sõnul sai tarbeveok pealisehituse käigus peale täiskomplekti tehnikat FOTO: Ain Liiva

Eestimaa teedel sõidab tublisti vähem kui sada tarbeveokit, mis on oma pealisehituse saanud Kunda linnas tegutsevas ettevõttes OÜ ELER Hydraulic. Ettevõtte juhataja Erko Vallbaum võrdleb nende masinate ehitust rätsepaülikonna tegemisega, kus arvestatakse kliendi soovide ja vajadustega.

Kuna tarbeveokeid kasutatakse tihti eriotstarbeks, jõuavad need kliendini enamasti pärast mitmeetapilist tootmisprotsessi. Tootmisprotsess hõlmab alustuseks madelveoki valmistamist veokitootjalt, misjärel valmistab ja paigaldab ELER Hydraulic spetsiaalse pealisehituse, mis võib koosneda konkslaadurist ja/või kraanast ning lisaseadmetest. Et teenus vastaks kliendi ootustele ja erivajadustele, sisaldab tootmisprotsess ELER Hydraulicu jaoks ka projekteerimist, stabiilsus- ja koormusjaotuse arvestust, pealisehitust, testimist, paigaldamist, riikliku tüübi kinnitust ja seadme kasutamise koolitust.

Kaheksa autot kahe ja poole kuuga valmis

Ettevõtte juhataja Erko Vallbaum ütleb, et tema ettevõttes töötavad heas mõttes konstruktormehed, kes panevad eri tootjate tehtud osad üheks ja toimivaks tervikuks kokku.

ELER Hydraulic alustas oma tegevust üheksa aastat tagasi, kui kasvati enda vajadusest lähtudes teisest ettevõttest välja – erisoovidega saabunud kliendile ei söendatud „ei“ öelda ja võeti ette töö, mille tulemusena on nüüdseks jõutud nii kaugele, et ettevõtte territooriumilt sõidab valmiskujul välja kümme kuni viisteist pealisehitusega autot aastas. „Eelmisel aastal suutsime kahe ja poole kuuga toota kaheksa autot,“ lausub Vallbaum ning meenutab, et algusaegadel tehti heal juhul auto või kaks aasta jooksul.

Need kaheksa autot, mis mullu kahe ja poole kuu jooksul valmis ehitati, tellis Eesti Keskkonnateenused. Tegu on teehooldusmasinatega, millest neljale paigaldati täiskomplekt tehnikat: kolm sahka ja konkslift, lisaks puistur. Kui tavaliselt tellitakse sahkautod kallurikastiga, siis Eesti Keskkonnateenuste palvel said need masinad peale konkslifti, mis võimaldab näiteks talvel autole liivapuisturi paigaldada, suveks aga sahad maha võtta ja kallurikasti või veepaagi peale panna. „ELER Hydraulicu ülesanne on panna kogu komplekt kliendi vajaduste järgi tööle, et juht suudaks seda autot juhtida ning sahad, puistur ja kõik muu töötaks,” ütleb Erko Vallbaum.

Suur tellimus ja erilahendused teehooldusmasinate tootmisel tõid ELER Hydraulicule läinud aasta lõpus ka tunnustuse. Lääne-Viru Omavalitsuste Liidu, Lääne-Viru Arenduskeskuse ja maakonnalehe Virumaa Teataja korraldataval ettevõtlusgalal pälvisid needsamad teehooldusmasinad tiitli „Lääne-Virumaa aasta toode 2020“.

Masinad jõuavad Eesti turule

Nii suureks ja võimekaks ettevõte siiski veel kasvanud ei ole, et iga kuu antaks kliendile üle mõni auto. Teisalt on see tingitud tellimuste laekumisest – uusi tarbeveokeid vajatakse kas kevadeks või siis pigem talvehooajaks.

Praegu moodustavad ELER Hydraulicu kliendibaasi Tallinnas või Lõuna-Eestis tegutsevad materjalikäitlejad, prügiettevõtted ja teehooldusettevõtted, kellelt tulevad suured niinimetatud projektiauto tellimused. Loomulikult võetakse ette ka väiksemaid projekte, mis on seotud veoautodele hüdraulika paigaldamisega.

Erko Vallbaum märgib, et seda viimast võimaldabki vahepealne olek – pole päris suured, aga enam väga väikesed ka mitte. See võimaldab paindlikkust. „Arutame automüüjaga läbi, millised seadmed oleks kliendil mõistlik tellida kohe koos autoga ning mille ELER Hydraulic pealisehituse käigus autole lisab ja vajadusel ümber ehitab. See on kolmepoolne hea koostöö,“ selgitab juhataja, milles nende paindlikkus seisneb. „Mingid normid on küll välja kujunenud, aga me ei tooda massi,“ lisab Erko Vallbaum ning täpsustab, et lisaks suudavad nad masinatele pakkuda järelhooldust.

Üheksa aasta jooksul on ELER Hydraulic paigaldanud pealisehituse natuke rohkem kui 60 veoautole. Praegu on Lääne-Virumaa taustaga töömeestel käsil 63. tarbeveoki ehitamine. „Kui ELER Hydraulic tähistab järgmisel aastal kümnendat sünnipäeva, siis töömehed on ettevõttega seotud olnud juba 30 aastat just seepärast, et kasvasime teisest ettevõttest välja,“ selgitab juhataja, kellega koos on ELER Hydraulicu meeskond kaheteistliikmeline. Töötajaid koolitab ettevõte koos koostööpartneritega, osa tehtavaid töid ostetakse sisse headelt partneritelt allhanke korras.

Suurte tegijate välja teenitud usaldus

Kliendi vajadustest tulenedes on ajapikku lisandunud kaubamärke, mille ametlik esindaja Eestis ongi ELER Hydraulic. Hollandi ettevõte Hyva, millel on tehaseid Aasiast Euroopani, on vaid üks näide edukast koostööst. Hyva varustab ELER Hydraulicut konksliftide, kraanade ja väikeste hüdraulika tarvikutega, samas on Hyva ka number üks silindritootja maailmas.

Austria/Saksa ettevõtteni Hüffermann jõuti seetõttu, et klient tuli esialgu väikese pealisehituse sooviga, kuid töö käigus selgus, et tarvis läheks ka haagist ja muid asju. Villiger Entsorgungssysteme AG esindamine kaasas ELER Hydraulicu põnevasse projekti, mis on seotud prügimajandusega. Nimelt toodab see Šveitsi ettevõte väga innovaatilisi prügikonteinereid, mille tühjendamisel on abiks kraana, mille paigaldas ELER Hydraulic, olles tol hetkel esimene ettevõte, kes tegi seda väljaspool Šveitsi tehast – kraana saadeti Šveitsist Kundasse ja siin sai tarbeveok üheks tervikuks.

„Kui varem läks prügikastide tühjendamisele vaja kahte-kolme juhti, siis see kraana teeb ühe juhiga kogu töö ära, sest kraana on väga automatiseeritud ja tänapäevane,“ kõneleb Erko Vallbaum.

Ettevõtte juhataja ütlebki, et üheksa aastat on tulnud ennast turul kõigepealt tõestada. Mis seal salata, esimesed aastad olid keerulised, sest kui potentsiaalne klient küsib, mis on teie referents, aga juhataja on sunnitud ütlema, et oleme ehitanud kaks autot, siis ei julgeta kergekäeliselt koostöölepingule alla kirjutada.

Sahkade hüdraulika jagajate plokk FOTO: Ain Liiva

Järgmise kümne aastaga veel suuremaks

„Nüüd, kui meil on ette näidata juba 60 valmis ehitatud autot, jõuame ka nende klientideni, kes varem meis võib-olla kahtlesid. Me näeme oma potentsiaali,“ on Erko Vallbaum veendunud, sest ELER Hydraulic on selgelt kasvav ettevõte. Samas rõhutab ta, et kasvatakse ikkagi koos klientidega. Ühegi kaubamärgi esindamine ei ole tulnud juhuslikult ega tule ka edaspidi.

Võrreldes algusaastatega on firma praeguseks nii tootmismahult kui ka käibelt kasvanud poole suuremaks ning järgmise kümne aasta eesmärk ei ole vähem ambitsioonikam, kuigi soovitakse jääda valdavalt truuks oma tugevusele ehk rasketehnika pealisehitusele, pakkudes kliendile võtmed kätte lahendust.

Kaubamärgid, mida ELER Hydraulic esindab Eestis

  • Hyva (hüdrokomponendid, veokite pealisehituse seadmed)
  • Hawe Hydraulik (hüdrokomponendid)
  • KH-Kipper (W1U-tüüpi kallurkastid, kolme külge kallutavad kallurkastid ja nende tarvikud ning varuosad)
  • Hüffermann (kahe- ja kolmeteljelised konteinerveohaagised, hakkepuidu konteinerveohaagised ja nende tarvikud ning varuosad)
  • Penz Crane (veokitele paigaldatavad kraanad vanametalli ja muude jäätmete käitlemiseks ning nende varuosad ja tarvikud)
  • Villiger Entsorgungssysteme AG (veokitele paigaldatavad poolautomaatsed jäätmekonteinerite käitlemise kraanad; jäätmekonteinerid ja -süsteemid)
  • Feldbinder Spezialfahrzeugwerke GmbH (Feldbinder tsistern-poolhaagiste varuosad ja komponendid)
  • ASA-Hydraulik (õlijahutid)
  • Gusella-Bakker (grieferid, kopad, haaratsid)
Kontakt:
Asume: Selja tee 11,
44105 Kunda, Viru-Nigula vald,
Lääne-Virumaa
Üldtelefon: +372 327 0945
Faks: +372 327 0941
Veeb: www.hydraulic.ee
E-post: info@hydraulic.ee