Päevatoimetaja:
Tarvo Madsen
Saada vihje

Linnas või looduses liikumiseks? Vastus sellele küsimusele aitab hõlpsasti jalgratta välja valida

Artikli foto
Foto: Bikko.ee

Jalgratta ost näib esmapilgul lihtne. Ent mõnda kauplusesse astudes mõistad, et valik on tõeliselt suur: kokkupandavad, mägi-, matka-, linna- ja hübriidrattad. Kõik näevad välja sobivad, mugavad ja ilusad. Spetsialistide kinnitusel ei kujune jalgratta valimine liialt vaevaliseks, kui vastate ühele tähtsamale küsimusele – kus ja kui sageli kavatsete sellega sõita.

Kriteeriumiloendid paigas

Laura otsib ratast mitmel põhjusel – nagu ta ise ütleb, siis tahab ta pärast talve saledamaks saada ja rohkem liikuda. Et tal ei ole aega trennis käia, sobib rattasõit selleks suurepäraselt. Talle meeldib ka see mõte, et värskes õhus viibimine ja jalgratta väntamine tõstab tuju ning aitab end ärksamana tunda.

Laura sõnul pani ta paika tähtsaimad kriteeriumid, millist jalgratast ta sooviks. Naine otsib alumiiniumraamiga ratast, et ta jaksaks selle hõlpsasti neljanda korruse korterisse kanda. Enne otsustamist uuris ta käikude struktuuri ning sooviks sisemise käigumehhanismiga ratast. Samuti on tema jaoks olulised rattageneraatori kvaliteet, laternad, porilauad ja korv. Ühtlasi on aktuaalne madal rattaraam.

Laura kavatseb iga päev jalgrattaga tööle vändata ning vabal ajal pealinna parki või järve äärde sõita.

Artikli foto
Foto: Bikko.ee

Kõige tähtsamad kriteeriumid

Rattafänn Imantas Jurevičius, kes tegutseb jalgrattaid, nende osi ja aksessuaare müüva kaupluse Bikko.ee konsultandina, aitab teistelgi seda sõiduvahendit valida. Mees kinnitab, et kui inimene soovib soetada laitmatult sobiva jalgratta, peaks ta kõigepealt otsustama, kus ta kavatseb sõita – linnas, rattateedel, kruusateel või näiteks metsaradadel.

Kui põhimarsruudid asuvad linnas ning väikeseid vahemaid planeeritakse läbida lõõgastunult ja mugavalt, sobib suurepäraselt linnaratas. Linnaratta raam on enamasti madala alaosa ja kaarjate vormidega või retrostiilis, et rattale ronides ei oleks vaja jalga kõrgele tõsta ja sellega oleks mugav sõita kleidis või seelikus.

Sageli võib kuulda stereotüüpi, et linnaratas on naiste jalgratas. „Töötan rattakaupluses. Siia tulevad sageli mehed, kes kavatsevad jalgrattaga sõita üksnes linnas. Kui pakun neile linnaratast, imestavad nad, sest nende arvamuse järgi on selline ratas mõeldud vaid naistele. Ent linnaratas on universaalne ja tegu on rattaraami stiiliga. See on kohandatud rahulikuks sõiduks linnatänavatel ja kõnniteedel, enamasti tööle, nädalavahetusel ka parki või poodi. Niisiis see on loodud nii, et rattaga oleks mugav sõita ülikonnas, kleidis ja muus ametlikumas rõivastuses. Et rattalt oleks kerge maha tulla ja rattale hüpata, valgusfoori taga või ülekäiguraja ääres oodata ning spetsiaalsed kaitsetarvikud hoiaksid rattasõiduks mitte mõeldud riided puhtana. Madalmaades, Saksamaal, Prantsusmaal, Belgias ja teistes Euroopa riikides ruttavad selliste ratastega tööle ja töölt koju nii ametnikud kui ka kontoritöötajad, samuti väntavad kooli üliõpilased ja suuremad lapsed,“ ütleb Bikko.ee kaupluse konsultant.

Artikli foto
Foto: Bikko.ee

Kui inimesele meeldib looduses aega veeta – sõita maastikul, konarlikel teedel ja mägistes kohtades, sobib talle muidugi mõista hästi mägiratas. Kui on siiski raske otsustada, võib alternatiivina valida hübriidratta. See sarnaneb paljude seas armastatud mägirattale. Neid kahte sõiduvahendit eristavad üksnes eesmine ja tagumine hammasrattaplokk ning hübriidratta kitsamad rehvid. Hübriidrattaga on lihtsam vändata, takistus on väiksem ja erinevalt mägirattast on see kergem.

Hübriidratas sobib asfaltteel, metsaradadel ja pargis sõitmiseks, samuti pikkadeks retkedeks. Niisiis kui ostja soovib universaalse otstarbega jalgratast, on see kõige ratsionaalsem valik.

Artikli foto
Foto: Bikko.ee

Elektriline jalgratas on asendamatu, kui tahate auto ratta vastu vahetada ja ummikuid vältida, kuid ei soovi tööle jõudes higine ega väsinud olla. Selle jalgrattaga möödute vaevata takistustest, sõidate mäkke ning vurate tööle, poodi või parki.

Üht-teist tuleb juurde osta

Kui on otsustatud, milline jalgratas osta (mägi-, linna-, hübriid- või elektriratas), valitakse inimese pikkuse ja kehaehituse järgi sobivaim liikumisvahend. Olenevalt raami pikkusest märgitakse jalgratta mõõtmed tollides või sentimeetrites. Selline tähistus on täpne ja selge ning kogu maailmas tunnustatud. Et oleks moekam, märgitakse raami suurus sageli tähtedega S, M, L, XL, XXL, kuid selline tähistus ei ole alati täpne, seda enam, et eri tootjad tõlgendavad neid tähti erinevalt. Tähtedega märgitakse ka raami suurus tollides või sentimeetrites.

Jalgrattaid müüakse konsultandi sõnul enamasti komplekteerituna – istu ainult peale ja vänta. Kui osta linna- või matkaratas (loodud pikkadeks retkedeks, kuid sobib ka linnas sõitmiseks), kuuluvad selle varustusse pakiraam, valgustus, seisujalg ja porilauad. Joogipudeli hoidik või korv tuleb osta juurde.

Kui soetada mägi- või hübriidratas, tuleks lisatarvikud – jalg, porilauad ja laternad – vajaduse korral juurde osta. Mõnikord soetatakse lisavarustusena ka helkurid. Kõik oleneb sellest, kus kavatsetakse sõita.

Artikli foto
Foto: Bikko.ee

Mugav, kuid on mõni aga

Kokkupandavad jalgrattad on mugav lahendus juhul, kui linnani sõidetakse autoga ja siis alles istutakse jalgrattale. Need mahuvad suurepäraselt auto pakiruumi ja võtavad koduski vähem ruumi.

„Kui kokkupandaval jalgrattal on alumiiniumraam, käib see üpris hõlpsalt kokku, aga hind on kõrgem. Terasraamiga jalgratta puhul võib juhtuda, et kaob tahtmine seda kokku panna, sest mehhanism ei ole kuigi mugav. Selline jalgratas on aga soodsam. Need aspektid näivad pisiasjadena, kuid sellest oleneb mugavus. Kui ratas osta, ei tahaks, et see niisama seisaks, vaid et selle väntamine, transportimine ja hoidmine oleks meeldiv ja mugav,“ selgitas Jurevičius.

Kes tahab jalgratast aasta ringi kasutada, peaks lihtsalt külmal ajal alla panema naastrehvid või vähemalt pehmemast kummisegust rehvid. Linnaratta rehvid on tavapäraselt kõvad, seega libisemise tõenäosus on suurem. Elektriline jalgratas võiks linnas hakkama saada ka mõne hangega.

Muide, elektriratast ei ole sugugi keerukam laadida kui mobiiltelefoni. Siin on olulised mõned reeglid – mitte lasta akut täiesti tühjaks ja kui te ei ole pikemat aega sõitnud, siis laadida, aga mitte täis. Kui laete õigesti, teenib aku pikemalt; kui mitte, tuleb see rutem välja vahetada.

Elektrilised jalgrattad on eriti populaarsed vanemate inimeste seas ja ka töötava elanikkonna seas kontorisse sõitmiseks.

Jurevičius on nõus, et jalgratas ei ole enam pelgalt vaba aja veetmise, vaid ka igapäevaste toimetuste vahend: „Kuuleme klientidelt üha sagedamini, et nad kavatsevad rattaga tööle sõita. Talvel sõitjaid on esialgu veel vähevõitu, kuid ilma soojenedes ilmub jalgrattaid linnapilti aina rohkem.“

Interneti teel ostetakse rohkem

Viimastel aastatel muutunud inimeste ostuharjumused ei ole puutumata jätnud ka rattamaailma. Veebipoed on oma tootevalikut laiendanud ning kaherattalisi sõiduvahendeid ostavad sealt üha julgemalt nii noored kui ka eakamad inimesed.

„Kui teate oma eelarvet, vajadusi ja pikkust, kulgeb sobiva ratta valik internetis kiiresti. Kui kahtlete teatud parameetrite osas, võib alati konsultandile kirjutada – erikauplustes töötavad rattaasjatundjad, kelle jaoks tähendab jalgratas nii tööd kui ka vaba aega. Pealegi ei pea internetist tellides muretsema jalgratta transpordi pärast – see tuuakse otse koju. Kui mudel ei vasta ikkagi ootustele, saab selle alati tagastada ja teise mudeli vastu vahetada,“ annab Jurevičius nõu.

Artikli foto
Foto: Bikko.ee
Tagasi üles