Päevatoimetaja:
Emilie Haljas
Saada vihje

Veski Mati: müüme alati kvaliteeti, kas või enda arvelt

J. Puhk ja Pojad. Tallinnas.
J. Puhk ja Pojad. Tallinnas. Foto: Veski Mati

Balti Veski AS-i, mis tegutseb armastatud Veski Mati kaubamärgi all, asutas esimese vabariigi ajal Puhkide ettevõtlik perekond. Tänapäeval pakub ettevõte Eesti suurimat kuivainete valikut.

Balti Veski tegevjuht Lauri Politanov räägib väljakutsetest kiiresti muutuvas ärikeskkonnas ning kogukonna toetamise olulisusest.

Veski Mati ettevõtmisele pani aluse eelmise sajandi alguses Viljandist pärit ettevõtja Jaak Puhk, kes osales lisaks viljaärile mitmetes teistes valdkondades, sh metsa- ja puiduäri, metallitootmine ning autotööstus. Koos viie pojaga omandasid nad 1923. aastal metallitöötleja Ilmarise enamusosaluse, mida ajaloohuvilised tunnevad praegu kui Puhkide elevaatorit. Aasta hiljem asutasid Puhkid Tallinna sadama lähistele suurveski, millest algab Veski Mati innustav ja sündmusi täis lugu.

Kuidas on ettevõte viimase 30 aasta jooksul arenenud ja milliseid verstaposte olete saavutanud?

Kuna Veski Mati lugu sai alguse juba eelmise sajandi alguses, siis võiks öelda, et üks esimesi verstaposte oli see, kui Eduard Puhk, üks Puhkide viiest vennast, ehitas 1934. aastal Helsingisse veski ja laiendas olemasolevat äri. See veski töötab tänaseni, Helsingin Mylly nime all.

Alles aastakümneid hiljem, peale Eesti taasiseseisvumist, sai perekond Puhk 1993. aastal Eestis uuesti äriga algust teha. Siis asutati Balti Veski AS. Esmalt olime Sakus, kust liikusime 1997. aastal edasi Jüri asulasse. 2010. aastal renoveerisime Euroopa Liidu rahadega sealse tehase ja ehitasime juurde uue lao. Ettevõtte areng on sellest ajast saati olnud pigem stabiilne: meie sortiment on vaikselt laienenud, lisades aeg-ajalt uusi tooteid.

Vennad. Vasakult: Joakim, Evald-Verner, Aleksander-Feliks, Voldemar, Eduard. 1935.a.
Vennad. Vasakult: Joakim, Evald-Verner, Aleksander-Feliks, Voldemar, Eduard. 1935.a. Foto: Veski Mati

Milliseid väljakutseid on ette tulnud ja kuidas olete need ületanud, mida neist õppinud?

Eks väikseid väljakutseid ole meil iga päev, kuid suurim neist on tooraine ja toodete järjepidev kvaliteet ning selle hoidmine. Meie brändi imago on üles ehitatud sellele, et pakume hoolimata Eesti ühiskonnas ja maailmamajanduses toimuvast alati kõrget kvaliteeti, millega meie kliendid on aastakümnete jooksul harjunud.

Samas on meie tooraine väga ilma- ja põllutundlik. Ostame toorainet kokku vaid rangelt valitud partneritelt. Siiamaani oleme suutnud oma kvaliteedilubadust hoida.

Tarbijad on ju oma eelistustes erinevad: kes vaatab hinda, kes kvaliteeti. Praegu on turul palju brändiostjaid – ostetakse meie tooteid ja konkurentide omi, sest nad usaldavad neid. Kolmas segment on neid, kes ostavad tooteid hinnapõhiselt ega hooli niiväga toote kvaliteedist.

Meie teine suur väljakutse ongi brändilojaalsete inimeste hoidmine. Tunneme oma kliente hästi ning teame, mis on nende jaoks tähtis, sest suhtleme paljudega igapäevaselt. Armastatuimad tooted meie sortimendis on eriti hea nisujahu ning täistera jämedad kaerahelbed.

Milline on Veski Mati tulevikunägemus?

Turg ja maailmaolukord on küll keeruline, kuid soovime sellest hoolimata jätkata seda, mida oleme viimased 30 aastat juba teinud. Soovime, et Veski Mati brändi väärtus säiliks ja et suudaksime välispidisele hinnasurvele vastu panna ning klientide poolt hinnatud kvaliteeti hoida. Senimaani pole me selles veel järeleandmisi teinud ega odavamat ja vähem kvaliteetsemat toodet müüma hakanud. Müüme nüüd ja edaspidi vaid kvaliteeti ja seda kas või enda arvelt.

Kuidas on Veski Mati panustanud kogukondlikku ellu?

Toetame laias laastus kahte erinevat valdkonda: suurperesid ja tervislike eluviiside propageerimist. Näiteks aitame Revali spordiklubil korraldada erinevaid üritusi üle Eesti. Toetame Paide-Türi rahvajooksu, maijooksu ja oleme õla alla pannud ka motospordile. Eelistame pigem liikuvaid tegevusi, mis ka rahva tervise hoidmisele kaasa aitavad.

Oleme viimased kuus aastat osalenud vahva koolielu ürituse – pudruprogrammi – läbiviimisel, mis toimub oktoobris, pudrukuul. Pudruprogrammi eesmärk on tutvustada Eesti koolilastele teraviljatoite ja tervislikke toitumisvalikuid ning propageerida mänguliste tegevuste abil hommikupudru söömist. Igal aastal on osalejaid üle 4000. Noored saavad toreda ürituse raames oma loovuse põnevate pudruretseptide loomisel proovile panna. Viime läbi parima pudru valimisi ja paneme võitjatele erinevaid auhindu välja. Näiteks Jüri lasteaed tegi ühel aastal putru lõkke peal hommikul kell kaheksa.

Artikli foto
Foto: Veski Mati

Kuidas on ettevõte kohanenud tehnoloogia arengu ja tööstusharu trendide muutustega?

Uutest murrangulistest tehnoloogiatest rääkides meie harus suurt võidukäiku ei ole olnud ja tulevikus ei tundu tulevat ka, sest jahuveski on jahuveski. See muutub küll üha efektiivsemaks ja kaasaegsemaks, kuid ei hakka teistmoodi jahvatama.

Ajad on viimastel aastatel, alates Covidi pandeemiast, olnud keerulised ning erinevad maailmas toimuvad sündmused ja üleüldine globaalne majanduslik olukord on teinud tooraine hankimise raskemaks, ka hinnad on tõusnud. Suureks katsumuseks on olnud kõikuvad elekterihinnad ja nendega kohanemine.

Lisaks mõjutab meid see, millise jälje on inflatsioon inimeste tarbimisharjumustele jätnud.

Kui veel mõni aasta tagasi oli inimeste jaoks tähtis kodulähedus ja -maisus, siis nüüdsed uuringud näitavad, et vaid 17 protsenti Eesti inimestest peavad seda tähtsaks. See on üsna väike protsent. Näen, et see on inflatsiooni ja kõige muu maailmas toimuva tagajärg. Eesti inimesed peavad praegu oma rahakotti vaatama tihedamini kui Eesti lippu.

Õnneks saab öelda, et meie valdkond on üsna stabiilne. Oluline on hea ja usaldusväärne koostöö partneritega, leidmaks üha paremaid logistilisi lahendusi, optimeerida tarneahelaid jms.

Milliseid uuendusi või täiustusi olete oma toodete puhul teinud?

Meie valdkond on võrdlemisi stabiilne ega vaja regulaarseid uuendusi ega täiustusi. Kõige parem jahu on ikkagi naturaalne jahu – meie oma jahu lisaainetega täiustada ei kavatse.

Viime regulaarselt läbi ajurünnakuid, et toodete sortimenti täiustada. Kuna meie eesmärk on propageerida tervislikku toitumist, siis oleme võtnud sihiks arendada oma täisteratoodete valikut. Täisteratoodete olulisus inimeste toidulaual on aasta-aastalt muutunud suuremaks ja inimesed otsivad mitmekesisemat valikut.

Mõtteid on meil veel, kuid meid piirab mõneti valdkonna spetsiifilisus. Kui vegankategooriad võtavad näiteks lihatarbijaid ära, siis meie seda teha ei saa.

Kuidas kirjeldaksite ettevõtte ja töötajate kultuuri oma meeskonnas?

Veski Mati organisatsioonikultuuri alusatalaks on meie pikaajaline meeskond. Kõige lühemat aega tööl olnud meeskonnaliige on meiega olnud viis aastat ja kõige pikema tööstaažiga inimene 27 aastat. Keskmiselt ollakse meiega 7–9 aastat, mis on tänapäeva praktikas suurepärane tulemus.

Meil ei ole käsumajandust, kunagi ei tule ka. Meie inimesed on osa meeskonnast, sest nad tahavad seda. Kui kellelgi on abi vaja, siis ta seda ka saab. Meil ei istu keegi vaid oma tööülesannete taga, vaid lööb kaasa seal, kus tarvis.

Ühisüritusi korraldame vastavalt olukorrale ja võimalustele: meil on traditsioonilised jõulupeod, kevadised väljasõidud ja spordiüritused. Meie inimesed teavad, mida nad teevad.

www.veskimati.ee

Tagasi üles