Jaeketid näevad omamärgitoodete kvaliteedi nimel rohkelt vaeva

Rimi Eesti Food AS
Copy
Rimi omamärgitooted
Rimi omamärgitooted Foto: Rimi Eesti Food AS

Omamärgitoode on konkreetsele jaeketile kuuluva kaubamärgiga toode, mille ajalugu on tõenäoliselt sama pikk kui jaekettidel endil. Pärit on see komme Ameerikast, kus saadi aru, et klientide lojaalsuse saamiseks tuleb pakkuda soodsa hinnaga häid tooteid, mida kliendid tõesti sooviksid osta. Eestiski kasvab jaekettide omamärgitoodete populaarsus hoogsalt.

Omamärgitoodete soodsama hinna tõttu pandi varasemalt sageli kahtluse alla nende kvaliteet, kuid Rimi Baltikumi ostudirektor Maris Rannus rahustab tarbijaid: „Kauplusekettide omamärgitooteid võimaldavad pakkuda tarbijatele häid tooteid küll taskukohasema hinnaga, ent kindlasti pole eduka jaemüügiettevõtte jaoks oluline müüa lihtsalt madala hinnaga tooteid, vaid esindada innovaatilisust, eksklusiivsust ja kvaliteeti. Mida suuremat ahelat saab müüja ühe toote valmistamisel kontrollida, seda paremat jaehinda saab ka pakkuda ning hea toode on parim võimalus siduda klient enda külge. Ehk kuigi kunagi saigi omamärgitoode alguse odavast segmendist, mille headusele ei pandud nii palju rõhku, saab tegelikult läbi selle edastada ettevõtete strateegilisi eesmärke nagu kvaliteet, vastutustundlikkus ja lojaalsus.”

Seetõttu püüavad kõik kauplusteketid leida unikaalseid tooteid, mis on turul täiesti uued või uue maitsega. „Sageli kuuleme kliente küsimas, et kust seda head toodet veel saab. Aga tegemist ongi eksklusiivse omamärgitootega, mida teised ei müü,” toob ta näite.

Rannuse sõnul võib koguni öelda, et teiste bränditoodete puhul võivad olla nõuded madalamad kui omamärgitoodetel, sest kehv omamärgitoode on kogu kaubamärgile suur oht ning jaekett ei saa sellist riski võtta. „Meil on nii palju omamärgitooteid ning need peavad olema väga head, et tarbijad neid julgeksid ja tahaksid osta. See tähendab, et näeme väga palju vaeva alates tooteidee leidmise, tootearenduse, tootja sertifitseerimise ja testimise, tootmise ja pakendamisega. Usun, et kui täna valib klient ükskõik millises meie jaeketis omamärgitoote, võib ta olla selle kvaliteedis kindel ning teeb igal juhul rahakotisõbraliku valiku.”

Rimil on omamärgitoodetega pikk kogemus – kui keskmiselt on Eestis jaekettides selliseid tooteid 10%, siis Rimis moodustavad need enam kui 25% kogumüügist. Rimis on neid mitmeid erinevaid, näiteks Rimi Smart, Rimi Planet, Rimi Greatlife ja Selection by Rimi ning emafirma omatooted ICA ja I love eco. Kaetud on kõik põhilised ostukorvitooted ja hetkel arendatakse erinevaid nišitooteid nagu vegantooted ning toiduained gluteeni- ja laktoositalumatutele.

Ühe omamärgitoote turuletoomine võtab aega umbes üheksa kuud

Rimis on põhilised omamärgitooteid piima- ja kalatooted. Külmsuitsu vikerforelli ja õrnsoola forelli toodab Rimi Eesti tellimisel Saare Kala, mis on neli aastat järjest saanud pärjatud „Eesti Parima Toiduaine” konkursil. Ettevõtet eristab konkurentidest see, et lisaks kaasaegsele kalatööstustele on neil oma avamere-kalakasvatus, kust teatud osa aastast jõuab meie poelettidele Eesti oma vikerforell. Peale selle on Saare Kalal oma toiduohutuslabor, mis tagab kauba raudse kvaliteedi.

Maris Rannus
Maris Rannus Foto: Rimi Eesti Food AS

Saare Kala juhatuse liige Timo Pärn ütleb, et ettevõte toodab Saaremaal Saaremaa inimestega Saaremaa asja ning seda võimalikult keskkonnasõbralikult ja maailmatasemel. „Meil on au omada sellist partnerit nagu Rimi ja pakkuda oma tooteid nende kaubamärgi all,” ütleb ta. „Jah, omamärgitootel pole peale kirjutatud meie nime, kuid meil on hea meel, et meid on tunnistatud kvaliteetseks partneriks, keda Rimi usaldab oma märki esindama. Arvan, et ka me ise ei oleks ehk kõigile nõus tootma, sest partneriga peab maailmavaade ühtima. Rimiga on see nii.”

Nii Timo Pärn kui ka Maris Rannus kinnitavad, et omamärgitoodeteni jõudmine on pikk protsess. „Kuidas leitakse häid omamärgitooteid? Kõigepealt teeb jaeketi kategooriajuht analüüsi ja defineerib vajadused. Selleks jälgime toidutrende, käime toidumessidel, kuulame toidutootjate ettepanekuid. Seejärel otsime üle maailma partnerit, kes oleks võimeline nimetatud toodet tootma. Siis vaatame üle kvaliteedisertifikaadid ning sobivuse korral algab ühine arendustöö ja pakendite kujundamine. See võtab umbes 9 kuud ja kuigi leiame, et see aeg võiks olla tunduvalt lühem, näitab see protsessi põhjalikkust ning kui palju kauplusteketid vaeva näevad,” selgitab Rannus. Ta lisab, et hetkel näiteks soovib Rimi loobuda puurikanade munade müügist, kuid pole Eestist leidnud partnerit, kes vabapidamise kanade munade müümisel kõigile nõuetele vastaks.

Pärn lisab, et nende partnerid on ka näiteks suured poeketid Šveitsis, kellega on testperiood veelgi pikem. „Võib juhtuda, et esimesel aastal saame oma tooteid müüa vaid ühes poes ja alles kolme aasta pärast jõuame niikaugele, et tarnime sadadesse kauplustesse. Lisaks soodsale hinnale ja kvaliteetsele tootele on aina olulisem ka pakend, näiteks eelistatakse plastiku asemel kartongi. Toodete kvaliteet ei tohi kannatada, kuid tänu omamärgitoodete suurele kogusele suudame pakkuda paremat hinda.”

Toit on Rannuse sõnul tegelikult Baltikumis seni olnud pigem odav ja inimesed on pikalt olnud truud oma eelistatud kaubamärkidele, kuid nüüd on elukalliduse tõttu hakatud rohkem hinda vaatama. „Ostan ise alati omamärgitooteid. Nende eeliseks on kvaliteet, rahakotisõbralikkus ning põnevad autentsed maitsed. Pole vaja karta, et näiteks Rimi piimatooted tuleksid kuskilt mujalt riigist – omamärgitoodete esmane eesmärk ei ole võimalikult madal hind, vaid hea kvaliteet ja Eesti piimatooted on kvaliteetsed. Omamärgitooteid ei valita kindlasti madalamat hinda eelistades hanke teel, vaid nendega nähakse tõesti palju vaeva.”

Copy
Tagasi üles