Rimi juht Kristel Mets: üha rohkem kliente märkavad ka teenindajat toidukaupluses

Rimi Eesti Food AS
Copy
Foto: Rimi Eesti Food AS

2023. aasta septembrist on Rimi Eesti uus tegevjuht pika juhtimiskogemusega Kristel Mets, kelle üheks väljakutseks on noorte värbamine jaekaubandusse ja müüdi murdmine igavast töökohast, kus karjäärivõimalused on piiratud. Kaubandus muutub aina digitaalsemaks ning võimalusterohkemaks ja seal saab väga kiiresti areneda ning kasvada. Räägime värske tegevjuhiga tema tööülesannetest, Rimi edusammudest ning sellest, kuidas oskuslikult ostelda.

Millised on teie eelnevad kogemused ja kuidas leidsite tee Rimi Eestini?

Olen pärit Tallinnast, lõpetanud Estonian Business Schooli rahvusvahelise ärijuhtimise eriala, kus spetsialiseerusin turundusele ja kommunikatsioonile. Magistrikraadi tegin samal erialal TalTechis. See valik sündis elu käigus, sest pärast keskkool asutasime sõbrannaga paar toidupoodi, sealt edasi tuli paar turundusega seonduvat töökohta ja hakkasin end harima erinevate kursustega. Töötasin juba kartulikrõpsufirma Taffel juhina Eestis, kui mõistsin, et turundus ongi see teema, milles tahaksin kasvada. Seega võib öelda, et õppisin juurde seda, mida juba töötades tegin.

Minu elu on olnud üsna eestikeskne, kuid töö on viinud mind ka Soome ja Lätti, tänu millele olen soome keeles kodus ja saan aru läti keelest. 11 aastat töötasin alkoholi tootmise ja hulgimüügiga tegelevas Soome kontsernis Altia tegevjuhina Lätis ja Eestis, kust sain väga hea rahvusvahelisekogemuse. Viimati juhtisin kodumaist kaubamärki Breden, kuhu läksin maailmavallutusplaanidega, kuid paraku ei leidnud me investoreid.

Seejärel hakkasin mõtlema oma karjääri järgmisele etapile. Mul vedas, sest Rimis hoitakse oma inimesi väga, töötajad pigem roteeruvad ning majasisene karjääriredeli tõus on hästi tavapärane, siis sel korral otsustati värvata juht väljastpoolt.

Millised on teie tugevused, et just teid valiti uueks juhiks?

Usun, et üheks teguriks oli minu turunduslik pool ning julgus tuua välja ettepanekuid, kuidas minu meelest saaks Rimi klientidele lähemale tuua. Sageli inimesed väsivad ettepanekute tegemisest, sest neile tundub, et nende ideedest läheb käiku väga vähe. Lisaks muidugi olid plussiks kogemused – otsiti inimest, kellel oleks strateegia- ja korporatsioonis töötamise kogemus, kes oskaks juhtida nii juhte kui ka üldiselt organisatsiooni, kus on mitmetasandiline rahvusvaheline maatriksstruktuur.

Mis teid paelub jaekaubandussektori puhul?

Kiirus igas mõttes ja kliendilähedus. Jaekaubanduses saab kohe piloteerida ja testida, kas lahendused ning tooted sobivad kliendile. Ja seejärel saab kiirelt tagasisidet, kui teema ei kõneta. Samuti mulle meeldib toodete ringluskiirus, sest oluline on tagada kaupade värskus ja ostjani jõudmine. Ükski Rimi töötaja ei saa mõelda, et kas panna kaup välja kohe või homme!

Üldiselt on aga jaekaubandusäri komakohtade äri. Äritegevus peab olema efektiivne, ent kulud on meeletud, sest lülisid ja kuluridu on ohtralt alates valgustitest, mööblist, külmikutest, tööriietest ja tööjõust kuni digilahenduste, energiakulu ja prügiveoni välja. Iga lüli on oluline, kõigega tuleb arvestada. Tarbija ei taju seda sageli, kui suured on tegelikult jaekaubandusäri kulud.

Mis on Rimi Eesti tegevjuhi ülesanded?

Tegevjuht suhtleb inimestega ja seda suhtlust on palju. Oleme pidevalt parendamas oma protsesse, katsetamas uusi lahendusi, mida ja kas teha, kas see annab lisaväärtust kliendile. Minu igapäevatöö on aidata kõigil osapooltel hoida fookust, kuhu ettevõte liigub ja kas olemasolevaid ressursse kasutatakse sihipäraselt. Tegevjuht on vahel nagu korrapidaja, kes jälgib kas meeskondade töö toimib ning loob seda väärtust, mida ettevõte on seadnud eesmärkideks. Lisaks pean seisma selle eest, et meil oleks mõnus õhkkond, et inimestele meeldiks tööl käia ning klientidel meie juures ostusid sooritada.

Kuidas sünnivad otsused – kõhutunde või numbrite pealt?

Kõhutunne on mugav sõnastus kogemusele, sest otsuseid saab pigem ikka teha kogemuse põhjal. Aga minu jaoks on numbrid tähtsamad, otsustamise baasiks peavad olema mingid numbrid või andmed. Ja kui neid konkreetseid numbreid pole kuskilt võtta, saab piloteerida väiksemaid projekte. Ainult kõhutundega kaugele ei purjeta.

Kuidas juhina end kiire töö kõrvalt maandate?

Niisama olemine on tänuväärne tegevus, ent selleks tuleb leida aega. Enamiku minu ajast sisustavad kaks valget samojeedikoera, kellega on rõõm mängida, jalutada ning lumivalget kasukat hooldada. Mulle meeldib olla pereringis kodus, ent mõned korrad aastas käime reisimas. Olen võtnud endale eesmärgiks, et igal aastal külastan kolme uut riiki, kuhu varem pole tee mind viinud. See väljakutse on olnud huvitav!

Foto: Rimi Eesti Food AS

Mis on jaekaubandussektoris sellist, millele murega vaatate?

Jaekaubanduse peamiseks murekohaks Eestis on see, et paljude noorte inimeste silmis pole jaekauplus esmase valikuga koht, kus võiks töist karjääri alustada. Ja meie ülesanne on seda müüti murda, sest üks arenenud jaekaubanduskett koos kõigi oma toimivate protsessidega on kindlasti see koht, kust alustada õppimist ning mis annab hea baasi edasiliikumiseks.

Meil Rimis tegutsevad kauplused Lean ehk lihtsa liini meetodil: iga asja jaoks on oma koht ning igaühel on siin lihtne tööd alustada ja töötada. Tunnen meie tagaruumide üle tõtt-öelda uhkust! Inimesed arvavad sageli, et seal on segadus ja kastide virnad, aga see pole sugugi nii. Igaüks saab sealt õppida korra hoidmist ja organiseerimist. Lisaks annab töö kaupluses suurepärase õppetunni, kuidas suhelda kolleegi, teenindaja ja kliendiga. Üks meie hüpermarket on Eesti mõistes nagu keskmine ettevõte, mis teeb 15 miljonit eurot käivet aastas ja kus töötab umbes 70 inimest, kes kõik peavad omavahel suhtlema ja ühe tulemuse eest seisma. Tahaksin, et noored ei pelgaks tööd kaupluses, sest see on tegelikult äge koht, kust saab edasisse ellu kaasavõtmiseks väga väärtusliku kogemuse.

Mille üle Rimi Eesti puhul võib rõõmu tunda?

Mind rõõmustavad meie digilahendused, mis on klientide poolt hästi omaks võetud ning see teekond jätkub hoogsalt. Mobiilsed lahendused, käsiskännerid, digitšekid, personaalsed pakkumised – kõik need on loodud, et tarbijate elu lihtsamaks muuta.

Uhkust tunnen meie omamärgitoodete valiku ja Eestis valmistatud toodete kvaliteedi üle. Projekti „Talu Toidab” kaubavalik on imeliselt kodune, samuti meie teiste kohalike tootjate tooted. Rimi on Rootsi ICA grupi ettevõte ning tänu sellele on ICA I love ECO kvaliteetne kaubamärk ka Eestis müügil. Kui mujal maailmas on omamärgitooted väga hinnatud, siis eestlased on seni olnud skeptilised, ent tundub, et aasta-aastalt on hakanud jää murduma ning mõistetakse, kui head need tegelikult on.

Ja loomulikult olen väga uhke meie töötajate üle. Töö jaekaubanduses on raske ja seda mitte isegi füüsiliselt, vaid sageli nende klientide tõttu, kes ei märka poes töötajaid ega käitu nendega hästi. Siin võiksime kõik peeglisse vaadata ja mõelda, kas me oleme nii hea käitumisega inimesed, et oleme väärt saama väga head teenindust? Eks see sõltub muidugi piirkonnast ja kauplusest: on kliente, kes on pahurad kõige peale, on selliseid, keda häirib tehnika tõrkumine. Ja samas on iga päevaga aina rohkem imelisi toredaid kliente, kes on lahked, abivalmid ja märkavad teenindajat toidukaupluses. Suur tänu teile!

Palju räägitakse nii toiduraiskamisest kui ka abivajajatest. Mis on teil selles vallas uut?

Meie oleme mõlemal teemal olnud väga tublid. 10 aastat tagasi alustas Rimi Eesti koostööd Toidupangaga, millest on tänaseks kasvanud kõigi jaekaubanduskettide jaoks tavapärane praktika.

Toidukadude vähendamiseks võtsime mullu kasutusele uue digilahenduse, mis aitab töötajatel märgistada allahindluse sildiga peatselt aeguma hakkavaid tooteid. Diginimekiri uueneb igal hommikul ning töötajad ei pea enam sobrama riiulites ning ükshaaval kaupu üle vaatama. See lahendus vähendas meie toidukadusid 2023. aastal võrreldes 2022. aastaga kaks korda! Ja muidugi teeb rõõmu, et ka klientidel on valehäbi kadumas ning ollakse valmis allahindluskleebisega märgistatud tänase kuupäevaga toiduaineid ostma. Olgu öeldud, et tegu on kvaliteetse ja maitsva toiduga, lihtsalt selle säilitamiskuupäev hakkab lõppema.

Millist nõu annate tarbijatele – kuidas teha oste läbimõeldult?

Arukas on minna poodi läbimõeldud ostunimekirjaga, olgu see füüsiliselt paberil, nutiseadme äpis või lihtsalt oma peas. Sellest kinnipidamine aitab kokku hoida aega ja vältida spontaanseid väljaminekuid.

Kindlasti tasub peatuda riiuli otste juures, erikujuliste korvide või riiulite ees, sest seal on reeglina soodsama hinnaga tooted välja pandud. Kuna paljud kauplused on kasutusele võtnud elektroonilised hinnasildid, pole enam nii lihtne värvilisi sooduspakkumisi leida – selleks ongi eraldi kampaaniapakkumistele omad asukohad. Tarbijana tasub soodsa hinna leidmiseks usaldada eriväljapanekud.

Eelistage võimalusel allahindluskleebistega toiduaineid, kui olete neist kohe süüa valmistamas, sest need on odavamad ja aitavad teie kulutusi vähendada.

Ja võtke soodushinnaga tooteid rohkem, sest siis ehk ei pea nii sageli poes käima ning saab hoida kokku nii enda aega kui ka näiteks kütust, kui olete sõidukiga poes käijad. Kas on ikka vaja veepudeli või pasta- ja riisipaki järgi iga päev käia?

Ka e-poes ostlemine distsiplineerib, kuna kõik ostud on koheselt näha koos lõppsummaga. Ja mõistagi kehtib Rimi kliendikaardi omanikele atraktiivne süsteem, mida rohkem ostad, seda rohkem säästad. Lisaks on võimalus koguda Rimi raha.

Lisaks julgustan inimesi endale lubama ka meelehead näiteks Rimi värskete, kohapeal küpsetatud saiakeste või puuviljade näol!

Copy
Tagasi üles