Nordecon ei sõlmi Idaringtee lepet

Jüri Saar
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Suur tee-ehitus toob mitu uut liiklussõlme.
Suur tee-ehitus toob mitu uut liiklussõlme. Illustratsioon: Graafika: TPM

Eile pärastlõunal teatas ehitusfirma Nordecon, et ettevõtte juhatus ei pea võimalikuks Tartuga Idaringtee ehituslepingut sõlmida, sest pakkumuse jõusoleku tähtaeg on möödas.



Süveneva ärevusega ootasid Tartu linnaametnikud läinud nädalal, kas Idaringtee esimese ehitusala hanke võitja Nor­­decon kavatseb pakkumise jõusoleku tähtaja jooksul lepingu sõlmida, tähtaeg kukkus laupäeval.

Hange käis Idaringtee Võru tänava liiklussõlmest vangla juurde kavandatud ringristmikuni kulgeva lõigu projekteerija ja ehitaja leidmiseks. Tartu linn tunnistas edukaks Nordeconi pakkumise, mille hind oli 18,4 miljonit eurot.

Andres Pool, Idaringtee rajamise linnapoolne koordineerija muutus järjest murelikumaks, sest kontakti saamine Nordeconiga läks vaevaliselt – vastust, millised on ettevõtte kavatsused, ei tulnud.

Pingeline nädalalõpp

Siis asus Nordeconiga kontakti otsima ka Tartu abilinnapea Raimond Tamm, kes veel eile hommikul oli optimistlikus meeleolus. Reede õhtul võttis Nordeconiga Tamme palvel ühendust majandusministeeriumi asekantsler Eero Pärgmäe.

Kui aga reede õhtul kella seitsme paiku saabus Norde-coni hankeosakonna juhataja Veiko Pärlini kiri, milles Nor-decon selgitas, miks ei ole lepingu sõlmimine võimalik, andis see Poolile põhjuse kirjeldada oma enesetunnet kui miniinfarktilaadset.

Nimelt viitas Pärlin, et on üksnes teoreetiline eeldus pakkumise jõusoleku tähtaja jooksul saada finantsasutustelt kindlustuspoliisid ja garantiikiri, mida linn lepingu sõlmimiseks eeldas.

Nordeconi juhatuse esimees Jaano Vink kirjutas Postimehele kommentaariks, et riigihangete puhul on juriidiline korrektsus kõigi ebavajalike vaidluste ja süüdistuste vältimiseks esmatähtis.

«Tartu linna viimasele minutile jäänud otsused põhjustasid õiguslikult ebakorrektse olukorra, kus pakkumise jõusoleku tähtaeg lõppes enne, kui Tartu linna enda riigihanke tingimustes lepingu sõlmimise eeltingimuseks seatud garantiide ja kindlustuste esitamise tähtajad,» ütles Vink.

Raimond Tamm ütles, et temale on teadmata, mis on Nordeconi põhjus lepingut mitte sõlmida ja kas põhjust võiks otsida alapakkumisest.

«Nordeconil ei ole huvi lepingut sõlmida ja ma ei oska öelda, mis selle taga on,» lausus ta. Küsimusi tekitab, et Nor­­decon loobus ise märtsi keskel pakkumise jõusoleku tähtaja pikendamisest.

Pakkumise jõusoleku tähtaja möödumine ei ole aga Tamme väitel probleem, kui osapooled ise selles probleemi ei näe, pärast sellise tähtaja möödumist on hankelepinguid Eestis ennegi sõlmitud.

Olukorra ajab segasemaks, et Nordeconi juhatuse liige Avo Ambur on Tamme sõnul väljendanud soovi kohtuda homme Idaringtee ehitamise asjus.

Keeruline olukord

Nüüd on aga ka küsimus, mis saab Postimaja liiklussõlme ehitusest, mille kohta Nor-decon ja maanteeamet sõlmisid teisipäeval 19,37 miljoni eurose lepingu.

Idaringtee esimese lõigu ja Postimaja sõlme ehituseks olid linn ja maanteeamet teinud ühishanke.

Maanteeameti Lõuna regiooni asejuhataja Janar Taal lausus eile õhtul, et ei oska kommenteerida, mis edasi saab, sest olukord vajab juriidilist hinnangut.

Asekantsler Pärgmäe ütles, et tekkinud situatsioon on päris keeruline. «Tahaksime maanteeameti ja linnaga maha istuda ja olukorda hinnata,» lausus Pärgmäe.

Abilinnapea Tamm ütles, et linn loodab Nordeconiga siiski lepinguni jõuda. Kui see pole võimalik, on küsimus, kas saab võtta hinnalt järgmise pakkuja. See nõuaks aga Postimaja sõlme ja Idaringtee peale kokku 6,6 miljonit eurot enam. Võimalik on ka korraldada uus riigihange.

Arvamus

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles