Laste areng: kas last kasvatab lapsevanem või lasteaed?

Taibutera
Copy
Foto: Taibutera

Lapse kasvatamine on üks olulisemaid ja vastutusrikkamaid ülesandeid. Pikalt on vaieldud, kas lapsi kasvatab kodu, ühiskond, nutitelefon või lasteaed ja kool. Kes siis kasvatab last?

Esimene ja kõige suurem mõjutaja lapse arengu teekonnal on tema pere. Vanemad on esimesed ja kõige lähedasemad inimesed, kellega laps igapäevaselt kokku puutub. Nende armastus ja hoolitsus kujundavad lapse edasist käitumist ja väärtusi.

Lasteaiaea saabudes liigub aga lapse arendamise vastutus vanemate silmis sageli õpetajale, sest laps veedab suure osa oma ärkveloleku ajast lasteaias. Seal omandab ta uusi oskuseid, sotsialiseerub ning õpib teistega arvestama. Unustada ei tohiks, et tegemist on siiski jagatud vastutusega, kus õpetajal on pigem juhendaja ja nõuandja roll. “Lasteaia roll on soodustada lapse arenemist ja kasvamist, arvestada tema individuaalsusega ning toetada, nõustada lapsevanemaid. Peamise vastutuse oma lapse igakülgse arendamise osas võtab siiski lapsevanem,” arutleb Saku Lasteaed Päikesekild õppejuht Marika Liivik.

Lasteaiaõpetajad märkavad lastel tihti oskuseid, mille omandamist tuleks koduses keskkonnas toetada või hoopis andekust, mida tuleks edasi arendada. Selleks ei ole vaja vanemal hakata töövihikuid täitma ja ülesandeid internetist otsima. Enamikel juhtudel on selle jaoks olemas pedagoogide poolt loodud lihtsad ja põnevad lauamängud, mis kestavad vaid 10 minutit ning mida mängides ei saa laps arugi, et ta tegelikult õpib. Näiteks kui õpetaja näeb, et lapsel on raskusi hulkade ja arvude mõistmisega, aitab lõbus matemaatikamäng “Küpsised” lapsele märkamatult selgitada nii loendamise kui ka liitmise ja lahutamise põhitõdesid. Kui lapsevanem ise ei ole eakohaste üldoskuste või oma lapse arendamist vajavate oskustega kursis, saab seda infot lasteaia arenguvestlustelt.

Foto: Taibutera

Mängides õpib nii laps kui lapsevanem

Mängimine ja suhtlemine pole lapse jaoks pelgalt meelelahutus, vaid aitab lisaks uute oskuste õppimisele kaasa ka loovuse, nutikuse ja sotsiaalsete oskuste arengule. Paraku on tänapäeval lisaks perekonnale ja lasteaiale aina enam lapsehoidja rollis ka nutiseadmed. Üksinda nutitelefoni taga vaikselt aega veetval lapsel võivad seetõttu aga sotsiaalsed oskused väga puudulikuks jääda.

Selleks, et laps oskaks teistega arvestada, probleeme lahendada, kuulata ja koostööd teha, on tal vaja suhelda. Mängimine on selleks hea viis. Ka lapsevanem saab mängides oma last paremini tundma õppida ning temaga kogu eluks tugevamat sidet luua. Kui vanem suudab lapsele pakkuda iga päev vähemalt 10 minutit sisukat kvaliteetaega, on laps loovam ja avatum. Kinnisem laps võib end sageli just vabamas keskkonnas avada.

Kolme lapse ema ja mänguasjapoe Taibutera asutaja Kristi Ojala on märganud, et vanemad ei leia lapsega koos mängimiseks aega. “Lapsevanem arvab, et lauamängu mängima hakates on see nagu Monopoly - ei lõppegi ära. Tegelikult peab eelkooliealise lapsega mängitav mäng olema lühike, paeluv, aga samal ajal arendama erinevaid oskusi,” innustab ta leidma seda väärtuslikku kümmet minutit. Näiteks tähelepanumäng “Kommid” või „Nõiaköök“ on mängud, mida on lõbus mängida nii lasteaialapsel, kooliealisel, vanemal kui ka vanavanemal.

Foto: Taibutera

Lõbusaid ja arendavaid mänge on Taibutera poes sadu ning paljusid neist leidub ka Eesti lasteaedades, kes soetavad spetsiaalselt lasteaiaealistele loodud laua- ja õppemängud tihtipeale just Taibuterast. Ka lapsevanemal aidatakse poest leida selline toode, mis sobib just tema lapse arengu toetamiseks. Hea võimalus nõu saada on kasutada veebipoe vestlusakent, kus vastab päris inimene ja aitab lapse jaoks sobivaima valiku teha. Taibutera esinduskauplusse kohale tulles on lisaks personaalsetele nõuannetele võimalik mänge ka lähemalt vaadata ja testida. “Mõni laps armastab üksinda nokitseda, teine tahab nuputada ja kolmas jutustada,” tutvustab Taibutera müügikonsultant Marili Karna ja lisab, et Taibutera veebipoes leiab mängu juurest sageli ka eestikeelse tutvustava video, mis säästab juhendite lugemisest.

Lapse kasvatamiseks ei pea olema pedagoog ega spetsialist - piisab sellest, kui pühendada talle üks-ühele aega, vastata tema küsimustele, anda talle uusi teadmisi ning keskenduda selliste lõbusate mängude mängimisele, mis vajalike oskuste arengule märkamatult kaasa aitavad. Loomulikult on suhtlemine ja mängimine oluline ka siis, kui lapse areng on igati eakohane - kasvõi lihtsalt selleks, et omavahelist sidet tugevdada. Seega - lasteaed toetab, aga last kasvatab siiski lapsevanem.

Copy

Märksõnad

Tagasi üles