Ühe pika teekonna lugu: kuidas sai Rimist Eesti kõige jätkusuutlikum ettevõte?

Rimi Eesti Food AS
Copy
Foto: Rimi Eesti Food AS

Euroopa suurim sõltumatu brändiuuring jätkusuutlikkuse valdkonnas valis esmakordselt Rimi Eesti kõige jätkusuutlikumaks ettevõtteks. Ajalugu meenutades oli aga veel 14 aastat tagasi Rimi olukord kardinaalselt erinev, sest värskelt oli selja taha jäänud tarbijate jõuline reaktsioon jaeketi toonasele värske lihasortimendi päritolu otsusele ja selle ebaõnnestunud kommunikatsioonile.

Vahetult pärast tugevat lööki Rimi brändile liitus meeskonnaga tänane jätkusuutlikkuse valdkonna juht Katrin Bats, kes värvati kommunikatsioonijuhiks. Ta meenutab, kuidas sai koos turundusosakonnaga hakatud räsitud kaubamärki uuesti üles ehitama, mille foonil pidi ta 4-5 esimest aastat vastama ikka ja jälle erinevatele küsimustele kaupluste lihavaliku osas.

Bats nendib, et seda magusam on sellele pikale teekonnale tagasi vaadates täna, 14 aastat hiljem, olla klientide seas hinnatud ning saada nii oluline tiitel. „See on olnud teadlik töö, mille juurde kuulub julgete ning aeg-ajalt vastuoluliste otsuste tegemine ja huvigruppide kaasamine. Meie ettevõtet iseloomustavad märksõnad on keskkonnasõbralikkus, tervislik eluviis, toetav kogukond, kõrge kvaliteet ja mitmekesisus ning oleme neisse väga palju panustanud. Olen tegelikult juba pikka aega oodanud, et tehtud töö kajastuks meie müüginumbrites ning brändiuuringutes. Ja lõpus oleme jõudnud nii võimsa töövõiduni!”

Ta mõistab enda sõnul, kui 3-4 aastat Rimis töötanud noored kolleegid ei pruugi aduda selle teekonna keerukust, sest nemad ongi tulnud tööle juba jätkusuutlikusse ettevõttesse. „Üle 13 aasta ühes ettevõttes töötada on pikk aeg ning mul on südamest ja siiralt hea meel, et suutsin selle tiitli ära oodata,” nendib Bats. „Loomulikult pole mina seda muutust üksi saavutanud, tänusõnad tuleb anda edasi kõigile meie töötajatele! Eriti hea meel on, et tiitli väljakuulutamisel sain just kauplustest palju õnnitlusi – kui kaubandusketi positiivsed muutused ei juhtu kauplustes, siis ei juhtu need ka mujal. Meie poodide juhid oskavad seda hinnata ja nende töö pea 3000 töötajaga ettevõtte mõtteviisi muutmisel on olnud väga suur.”

Näiteks oli üheks oluliseks verstapostiks Batsi sõnul see, kui Rimi hakkas kaheksa aastat tagasi Eestis välja andma vastutustundliku ettevõtluse raportit. „Head meelt tegi, kui hakkasin ühel hetkel kolleegidelt tagasisidet saama, et just see raport oli nende Rimiga liitumisel oluliseks kaalukeeleks. Neid kõnetas juba enne tööle tulekut see, kuidas meie juures asju tehakse. See on selge märguanne, et oleme õigel teel.”

Jätkusuutlikkuse taga on vastutustunne

Kõige vastutustundlikuma ettevõtte tiitel on jaeketile nii rõõm ja au kui ka suur vastutus. „Oluline on iga valik ja iga väike tegevus, mida teeme: näiteks kuidas on poes midagi välja pandud, kui palju teenindaja kilekotte kasutab, kuidas plastikut vähendame. Tarbija näeb ju ainult jäämäe tippu – näiteks seda, kui pooleks lõigatud melon on pakendatud kilesse. See pisike kiletükk on aga köömes selle kõrval, mis toimub meie tagatoas – oleme õppinud hoidma kokku tonnide viisi plasti alates õhematest kilekottidest kuni kergesti ümbertöödeldavate kiledeni. Hinnastasime esimese Eesti kaupluseketina õhukesed kilekotid ja tulemuseks on poolteist miljonit säästetud kilekotti kuus. Kilest ostukottide kõrgem hind tähendab, et neid ostetakse vähem – täna tehakse 84% ostudest Rimis ilma kile- või paberkotti ostmata. Saame siit vaid eeldada, et kliendid tulevad üha sagedamini poodi oma korduvkasutatava ostukotiga”

„Vastutustundlikkus on nii see, kui kvaliteetset ja mitmekesist toitu pakume, aga ka see, kuidas kohtlame töötajaid ja kliente,” ütleb Bats ja toob veel mõned konkreetsed näited ettevõtte vastutustundlikkusest: Rimi oli üks esimesi jaekette, mis keelas energiajookide müügi alla 16-aastastele lastele ega tee energiajookidele reklaami. Sellised otsused võivad tunduda finantsiliselt ebamõistlikud, kuid ettevõte on endale kindlaks jäänud.

Sama kindlalt on hoitud põhimõtet, et Rimi lettidelt leiab ainult kestlikku kala, pidevalt kasvatatakse vegantoitude valikut, pakutakse korduvkasutatavaid pakendeid, seistakse puurikanade munade osakaalu vähendamise eest ning juba aastaid ei müü Rimi GMO-d sisaldavad toiduained.

Mäe otsas püsimine on omaette võlutrikk

„Oleme jõudnud mäe tippu, aga seal püsimine on omaette võlutrikk,” tunnistab Bats. „Eraettevõttena on meie eesmärk ikkagi kasu ja kasumlikkus – kuidas see jätkusuutlikkus ja rohelisus mõjuvad mainele, millal hakkavad raha tagasi tooma, kas inimesed ikka eelistavad meid seoses jätkusuutlikkusega? Millised on võimalused võita raha tänu ühele või teisele muudatusele?” tõstatab Bats igapäevaselt kõne all olevaid küsimusi.

Tema hinnangul on oluline sõnastada konkreetsed eesmärgid. Näiteks Toidupangaga koostööd alustades oli mõte neile lihtsalt annetada, siis aga püstitas Rimi eesmärgi vähendada toidukadusid, probleemile pandi numbriline eesmärk külge ja hakati sellega süsteemselt tegelema. Täna aitab tehisintellekti põhine allahindlussüsteem võita nii raha kui vähendada toidukadu. Nende kahe suuna kokkuviimine on olnud suur töö. „Samamoodi ei mõeldud Eestis just liiga palju enne energiahindade pöörast tõusu elektrisäästule, aga nüüd oleme leidnud selles vallas mitmeid kokkuhoiukohti,” räägib Bats. „Kindlasti on veel neid teemasid, millesse tasub nii rahalise kokkuhoiu kui ka vastutustundliku ettevõtluse eesmärgil süveneda.”

Lisaks Rimi Eestile pälvis oma riigis kõige jätkusuutlikuma ettevõtte tiitli ka Rimi Läti. Sustainable Brand Index on Euroopa suurim sõltumatu jätkusuutlikkust hindav brändiuuring, mis hõlmab üle 1600 kaubamärgi, 36 tööstusharu ning põhineb enam kui 80 000 inimese intervjuul üle Euroopa. Uuringut on läbi viidud juba 13 aastat järjest, Baltikumis alates 2020. aastast.

Tutvu uuringutulemustega SIIN

Copy
Tagasi üles