/nginx/o/2025/03/18/16719139t1h74a6.jpg)
Eelmise aasta lõpus Eestisse saabunud maailma suurim hübriid- ja elektrisõidukite tootja BYD (Build Your Dreams) võlgneb enda edu lisaks margi autode eeskujulikele kiirus- ja sõiduomadustele, euroopalikule disainile ja soodsale hinnale ka elektriautondust muutnud innovatsioonile. Näiteks kasutab BYD enda elektriautodes koobaltivaba ja sisuliselt süttimiskindlat plaatakut (Blade Battery), samuti saab nende V2L-võimekusega autosid elektrikatkestuse ajal elektriseadmete töös hoidmiseks kasutada.
See, et BYD Auto on elektriautode akutehnoloogia eestvedaja, ei üllata tegelikult kedagi: kasvas ettevõte ju välja kaheksa aastat varem asutatud akutootjast BYD. Täna töötab autotootja teenistuses juba ligi 110 tuhat inseneri ja tehnikut ning ettevõte on esimene autotootja maailmas, mille uue energia sõidukite (NEV – New Energy Vehicle) kogutoodang ületas eelmise aasta 18. novembril 10 miljoni piiri. Ilmselt pole ka see üllatus, et ühtlasi oli just BYD esimene autotootja, kes otsustas loobuda sisepõlemismootoriga autode tootmisest.
Samuti teeb BYD eriliseks tõsiasi, et „majasiseselt“ toodetakse valmis kõik, mida auto kokkupanekuks tarvis läheb – nii BYD sõidukite akud, mootorid, ülekanded kui juhtimissüsteemid valmivad ettevõtte erinevates osakondades.
Tänu sellele pakuvad BYD autod erakordselt harmoonilist tervikut, mille üheks kandvaks osaks on e-Platform 3.0.
Automaailma moodsaim ja turvalisust suurendav EV-platvorm
E-Platform 3.0 on BYD uusim ja arenenuim elektrisõidukite platvorm, mis on loodud pakkuma nii konkurentidest paremat jõudlust kui ohutust. Mooduldisain võimaldab sama platvormi kasutada erinevate autode (alates linnasõidukitest kuni suure jõudlusega sportmaasturiteni) tootmiseks - nimelt on platvormi keskmes integreeritud arhitektuur, mis seob ühtseks tervikuks nii aku, mootor(id) kui neid ühendava juhtimistehnoloogia.
/nginx/o/2025/03/18/16719140t1h0db3.png)
Tulemuseks on nii harmooniliselt töötav auto kui BYD seisukohalt vaadatuna kuluefektiivsem tootmisprotsess, mis kajastub ka autode väga konkurentsivõimelises hinnas.
Platvormi üheks oluliseks märksõnaks on CTB ehk Cell-to-Body tehnoloogia, mille puhul integreeritakse aku sõiduki keresse. Jah, loomulikult on ka teiste autotootjate kered ja akud omavahel ühendatud, kuid BYD on suutnud need kaks elektriauto olulist osa teineteist tugevdama panna. Ehk nii, nagu ühel hetkel sai esiklaasist kandevkere oluline siduselement, on ka BYD sõidukite aku üheks rolliks anda kerele juurde jäikust – näiteks avarii korral aitab selline konstruktsioon löögijõudu ühtlasemalt neelata.
Siinkohal tasub mainida, et BYD mudelid on EuroNCAP avariitestides näidanud erakordselt häid tulemusi: näiteks on EuroNCAP maksimaalsed viis tärni teeninud nii BYD Seal, Dolphin, Seal U DM-i kui Atto 3.
Lisaks aitab CTB-tehnoloogia hoida kokku ruumi, vähendada sõiduki kaalu ning viia auto raskuskese madalamale. Kergem kaal võimaldab paigaldada suurema sõiduulatusega aku, madal raskuskese muudab auto omakorda paremini juhitavaks.
Koobaltivaba plaataku (Blade Battery)
2020. aastal tõi BYD turule Blade Battery tehnoloogial põhineva innovaatilise aku, mille lame ristkülikukujuline kuju tagab nii parema jahutuse kui eelsoojenduse. Täielikult koobaltivabad liitium-raudfosfaat (LFP) plaatakud on edukalt läbinud läbitorketesti (nail penetration test), mille eesmärk on simuleerida tõsise liiklusõnnetuse käigus autosse tunginud teravate esemete tõttu tekkivat aku sisemist lühist. Testi ajal jäi aku temperatuur vahemikku 30–60 °C ning akust ei eraldunud ei suitsu ega tuld. Samas on tegemist äärmiselt pikaealiste akudega – Blade Battery akud suudavad taluda enam kui 5000 laadimis- ja tühjenemistsüklit.
/nginx/o/2025/03/18/16719141t1h2e77.jpg)
Plaataku arendamise eesmärk oli tõsta nii aku töövõimet kui vähendada oluliselt aku süttimisohtu avarii korral. Torketesti edukas läbimine tõestab, et püstitatud ülesanne sai edukalt täidetud.
Miks on oluline mainida, et BYD plaatakut on koobaltivabad? Nimelt on koobalti kaevandamine nii ressurssinõudev kui keskkonda kahjustav tegevus, mistõttu on selle maavara vajalikkust akude tootmisel peetud ka üheks võimalikuks elektriautode massilise leviku takistajaks.
V2L tehnoloogia ehk ratastel akupank
Enamuse elektriautode aku on mõeldud ainult sõitmiseks ehk mootoritele voolu andmiseks. BYD V2L (Vehicle-to-Load) ehk „autost võrku lahendus“ võimaldab aga auto akut kasutada nii kodumasinate kui tööriistade töös hoidmiseks.
BYD V2L võimekusega mudelid toetavad kuni 3,3 kW võimsust, millest piisab mitme kodumasina üheaegseks töös hoidmiseks. Arvestades, et näiteks funktsiooni toetava BYD Sealion 7 aku mahutavus on 91 kW, saab autot murevabalt akupangana kasutada tunde.
BYD mudelivalikuga saab tutvuda Inchcape Motors Eesti Tallinna (Paldiski maantee 108) ja Tartu (Kalda tee 13) esindustes. BYD sõidukitel on 6-aastane põhigarantii, akule kehtib garantii 8 ning kerele 12 aastat.