/nginx/o/2025/05/05/16821773t1he8cf.jpg)
Saku Õlletehase tootearendaja Karin Veide räägib intervjuus, kuidas valmivad tooted ning milliseid maitseid Eesti inimesed eelistavad.
Mis sa täna Sakus täpsemalt teed?
Hetkel asendan lapsehoolduspuhkusel olevat tootearendajat. Minu põhiline ülesanne on olla toetav taustajõud, et meie peamine tootearendaja ei mattuks liigse töökoorma alla. Aitan paika panna toodete parameetreid, korraldan degusteerimisi ning aitan muude jooksvate teemadega.
Kuidas toodete maitsed välja arendatakse? Mis sealjuures sinu roll on?
Tegelen tootearendusega, mis keskendub mitteõlletoodetele nagu siidrid, karastusjoogid ja long-drink’id. Sisendi saame tootejuhtidelt, tellime maitseühendeid, teeme valmis näidisjoogid uute maitsetega ja degusteerime neid siseringis. Iga maitse tootja annab kaasa ka juhise soovitusliku koguse doseerimiseks.
Maitsearenduses ammutame inspiratsiooni varasematest toodetest, turutrendidest ja tarbijate eelistustest.
Esmalt valime välja maitsed, mis meile endale kõige rohkem meeldivad. Seejärel viime läbi degusteerimisi – esmalt väiksemas ringis koos turundusinimestega. Kui vaja, siis teeme maitsetes korrektuure ja lõpuks kaasame laiema ringi Saku Õlletehase töötajatest. Tavaliselt osaleb degusteerimistel paarkümmend inimest.
Kui erinevad on inimeste maitsed?
Väga erinevad. Teeme tootearendust ka Leedule ja Lätile ning näeme, et isegi riigiti erineb kollektiivne arusaam heast maitsest. Mõni maitse mulle isiklikult ei meeldi, aga mõnes teises riigis saab see rohkelt kiidusõnu – ja vastupidi.
Kui pikk on protsess tooteideest poeletini?
Ideaalis kestab protsess aasta – see annab ajapuhvri. Mõnikord tuleb aga kiiremini tegutseda.
Kas praegu on jookide maailmas mingeid maitsetrende?
Maitsetrendide uurimisega tegelevad enamasti brändijuhid. Samuti analüüsivad flavour house’id maitsetrende mitme aasta võrra ette.
Meie koduturul eelistatakse pigem kodusemat, traditsioonilisemat ja magusamat maitset. Sel aastal on näiteks populaarne münt.
Olen kuulnud, et üks trend on toodetest suhkru vähendamine. Kas ka Sakus?
Jah, ka meie püüame vähendada suhkru kogust uutes toodetes ja ka juba turul olevatest jookides. Mõnikord aga muudab suhkru vähendamine toote maitse tasakaalu, mistõttu ei saa seda lõputult vähendada ilma asendamiseta. Kui Skandinaavias on suhkruasendajad väga populaarsed, siis tundub, et Eesti tarbijad eelistavad neid märksa vähem.
Mis sulle Sakus töötamise puhul meeldib?
Inimesed on väga toredad, lahked ja sõbralikud. Kui on küsimus või mure, siis on alati keegi, kelle poole pöörduda. Isegi kui konkreetne inimene ei oska aidata, suunatakse mind edasi kellegi juurde, kes oskab.
Olen saanud siit häid sõpru. Töö on väljakutseid pakkuv, kuid toetava kollektiiviga ei ole muretsemiseks põhjust. Lisaks ka arenguvõimalused – olen olnud laboritehnik, keemik-mikrobioloog ning nüüd tootearendaja – seda kõike kahe aasta jooksul.
Ettevõttesisene tihe ametikohavahetus ei ole tavapärane. Kuidas see teil Sakus õnnestunud on?
Olen olnud õigel ajal õiges kohas. Esimene ametivahetus toimus tänu ettevõttesisesele muutusele – seetõttu pakuti mulle võimalust liikuda laboritehnikust keemik-mikrobioloogiks. Pool aastat hiljem sain pakkumise tulla tootearendusse. Olen kõik võimalused vastu võtnud, sest need on mulle huvitavad tundunud.
Kui näitad Sakus entusiasmi ja huvi, on võimalik palju areneda ning nii tekivad ka pakkumised uuteks väljakutseteks
Kas sul on tootearendajana mõni tööalane unistus?
Kuna seni on mu roll olnud pigem administreeriv, tahaksin edaspidi midagi täiesti ise välja arendada. Mulle meeldiks luua kerge karastusjook, mida oleks hea juua siis, kui vett ei taha.