:format(webp)/nginx/o/2022/12/01/14996833t1h8a61.jpg)
«Bolti hinnad olid laes, Forus taksodele aga pikk järjekord ning bussi lennujaamast kesklinna ei lähe,» räägib öisel ajal Tallinna lennujaamast kesklinna transporti soovinud mees, kelle jaoks on üllatav, et kella ühe ajal ühistranspordiga kesklinna ei pääse. Bolt selgitab, millest taksosõidu hind sõltub. Foruse esindaja ütleb, et olukordi, kui taksosid pole lennujaama ees piisavalt ja inimesed peavad taksot ootama, tekib pigem harva.
Selle nädala esmaspäeva öösel saabus nädalavahetuse välismaal veetnud tallinlane tagasi kodumaale. Kuna kell oli ühe paiku öösel, polnud tal võimalik lennujaamast bussiga kesklinna saada. «Tahtsin tellida Bolti, aga lennujaamast Rahvusooper Estonia juurde sõidu hinnaks näitas 22 eurot. Mõtlesin, et mis pull on. Reede hommikul sõitsin Estonia juurest lennujaama ja siis oli hinnaks vaid 5 eurot,» räägib ta Elu24 toimetusele.
22 euro eest ei tahtnud mees kuidagi taksosõitu ette võtta. Seega ootas ta veidi ja mõne aja pärast näitas hinnaks 18,22 eurot. «Kauem ei jaksanud oodata ja võtsin selle 18-eurose sõidu ette,» ütleb ta. Võrdluseks toob mees, et sõitis samal päeval Pariisi kesklinnast Boltiga lennujaama ja 25-kilomeetrine sõit maksis 32 eurot.
Mees pani tähele ka seda, et Tallinna lennujaama juures polnud Foruse taksosid kella ühe paiku öösel saada ja nendele oli lennujaama juures juba suur järjekord tekkinud. «20 inimest ootas järjekorras,» ütleb ta.
«Kella poole ühe ja ühe ajal tuleb Tallinna lennujaama neli lennukit korraga sisse. Esimene buss kesklinna sõidab aga kell 5.00 hommikul. Oleks vajalik, et mingi buss sõidaks ka öösel kella ühe või poole kahe ajal lennujaamast kesklinna. Olin üllatunud, et öösel bussi ei lähe,» räägib ta. «Samuti võiks kasvõi üks kohvik või kiosk avatud olla, sest osa inimesi tuleb kella ühe paiku ootama lendusid, mis väljuvad nelja-viie ajal varahommikul,» ütleb mees. «Kell 01.00 pandi aga R-Kiosk kinni. Kõik teised toidukohad on samuti kinni.»
/nginx/o/2025/03/11/16707654t1ha93f.jpg)
Bolt: vähene juhtide arv tähendab kõrgemat hinda
Bolti sõiduteenuse juht Oscar Rõõm ütleb, et nad mõistavad, et kliendi jaoks võis selline hinnaerinevus ootamatu olla. «Sõiduhinda mõjutab peamiselt pakkumise ja nõudluse tasakaalu hoidmine. Võrreldes muude aegadega on esmaspäeva öösel juhte tänavatel pigem vähe, sest klientide arv on madal. Vähene juhtide arv tähendab kõrgemat hinda,» selgitab ta. «Seega loodame rohkem juhte tänavatele meelitada, mis viiks klientide jaoks positiivse hinnalanguseni,» lisab Rõõm.
Bolti esindaja räägib, et sõidu alguspunkt mängib siin samuti suurt rolli. «Kesklinna poolt tulevate sõitude puhul on juhtide saadavus suurem, mis hoiab ka hinnad madalal. Lennujaamast sõitu tellides on nõudlus mõjutatud saabuvate lendude graafikust. Korraga otsib taksot suurem hulk inimesi, mis viib ka hinna üles,» selgitab ta.
Tallinna lennujaam: viimane buss kesklinna läheb kell 00.09
Tallinna lennujaama turunduskommunikatsiooni projektijuht Aet Härmaorg ütleb, et kogu Tallinna linnaliinidel sõitvate busside liiklus ja sealhulgas ka Tallinna lennujaama juures peatuvate busside liiklus on Tallinna transpordiameti hallata ja samuti graafikud.
«Loodame, et kui järgmisel suvel taastub trammiliiklus lennujaamani, siis saame ka graafikud sobivamaks hilistel öötundidel saabujatele. Praegu saavad reisijad liikuda kesklinna ja lennujaama vahel bussiliinidega nr 2 ja nr 15. Kahjuks on hetkel tõesti viimane ühendus kesklinna bussiga nr 2 kell 00.09,» ütleb Härmaorg.
Lennujaama esindaja räägib, et pärast südaööd on reisijatel kesklinna jõudmiseks järgmised valikud: kasutada tavataksosid (lepingulised taksod reisiterminali ees), äpitaksosid, autorenditeenust (Bolt Drive ja CityBee), oma ratast või renditõukerattaid või kohalikel elanikel oma autot.
«Nii äpitaksode (nt Bolt) kui ka klassikaliste taksoteenuste (nt Forus) puhul võib teatud hetkedel tekkida olukordi, kus sõidukeid on ajutiselt vähem kui reisijaid, eriti siis, kui mitu suurt lendu maandub korraga. Sama probleem esineb paljudes väiksemates lennujaamades üle maailma. Kui linnas on öötundidel taksosid vähem ja nõudlus on korraga väga suur, siis kahjuks lennujaam taksode arvukust ega äpitaksode hindasid mõjutada ei saa,» selgitab Härmaorg.
Mis puudutab öisel ajal lennujaamas avatud toidukohti, siis öötundidel on lennujaamas avatud alal reisijatele kõige kauem avatud R-Kiosk, mis töötab kuni kella 01.00ni. «Paraku ei ole öiste reisijate arv piisav, et hoida poode avatud ööpäev ringi. Pärast R-Kioski sulgemist saab kasutada snäki- ja kohviautomaate, mis on avatud 24/7. Üks asub infoleti vastas ja teine ühistransporditerminalis, kust saab soetada suupisteid, jooke ning kuuma kohvi või teed,» räägib lennujaama esindaja.
Forus: jälgime hoolega, kui suur on vajadus taksode järele
Forus Takso tegevjuht Tiit Isop ütleb, et sarnaseid olukordi, kui taksosid pole lennujaama ees piisavalt ja inimesed peavad meie taksot ootama, tekib pigem harva. «Forus teeb Tallinna lennujaamaga pidevalt koostööd ja vaatame regulaarselt üle, kui palju ühel või teisel kellaajal on lendusid ja kui suur on vajadus taksode järele. Jälgime seda väga hoolega,» räägib Isop.
«Pühapäeva öösel vastu esmaspäeva saabub Tallinna lennujaama mitu lendu korraga. Selles olukorras võis juhtuda, et lennukid olid rahvast täis ja korraga soovisid paljud inimesed lennujaama eest taksot. See tähendab, et esimesena saabujad saavad ukse eest kohe taksosse istuda ja viimastena tulijad peavad viis-kuus minutit ootama,» ütleb Foruse esindaja.
Isop juhib tähelepanu sellele, et lennureisijate arv pole iga nädal sama ja ettevõte ei saa alati 100 protsenti prognoosida, kui paljud reisijad eelistavad lennujaamas mugavust võtta ukse eest Forus. «Väga kahju, et inimene ei saanud öösel lennujaamast väljudes kohe Forus taksot, kuid usun, et see olukord oli pigem erandlik,» ütleb ta.
Mis hinnaga saab Forus taksoga lennujaamast Estonia juurde?
Foruse esindaja ütleb, et Tallinna lennujaamast Rahvusooper Estonia juurde maksab taksosõit Foruse klassikalise taksoga umbes 12–15 eurot. «Paljud ei tea veel, et pakume juba mõnda aega ka soodsa hinnaga äpitaksosid, mis samas ei jää sõidukite mugavuse ja turvalisuse poolest meie klassikalistele taksodele sugugi alla. Forus kategooria äpitaksoga maksab sama sõit umbes 9 eurot,» ütleb Isop.
«Pöörame tähelepanu sellele, et klassikalisele Forus taksole ei rakendu suurema nõudlusega kellaaegadel ja hilistel öötundidel hinnakordajad, mis teeb selle valiku alati etteaimatavaks ja sageli ka soodsamaks kui ükskõik millist äpitaksot kasutades.»
«Klassikaline taksoteenus on populaarne ning oleme igal aastal oma äri ja sõidukite arvu kasvatanud, et nõudlusele vastu tulla. Täna on meie autopargis juba üle 350 auto,» ütleb Isop lõpetuseks.