/nginx/o/2025/05/19/16855901t1hc438.jpg)
Kui oled merel ja kaldajoon paistab otse ees, võib tunduda, et randumine on lihtne. Tegelikkus on aga sageli märksa keerukam. Merepõhi võib peita teravaid karisid, madalikke ja muid navigatsiooniohtusid, mida veepinnalt ei näe. Ohutu mereliiklus eeldab alati teadlikku ettevalmistust – olukorra hindamist, riskide kaardistamist, andmete kogumist ja tõlgendamist. Just neid oskusi õpetab TalTech Eesti Mereakadeemia.
Meie eesmärk on koolitada tuleviku spetsialiste, kes suudavad tagada turvalise kursi igale meresõidule – alates esimesest navigeerimisotsusest, kuni ohutu randumiseni.
„Olin tavaline gümnaasiumilõpetaja, kellel polnud veel selget sihti. Hakkasin põhjalikult kõiki Eestis pakutavaid kõrghariduse võimalusi uurima. Silma jäi Mereakadeemia eriala veeteede haldamine ja ohutuse korraldamine. Sõnapaar „veealune maailm“ kõlas tuttavalt, sest mu ema tegeleb sukeldumisega, nii et see pisik oli ka minule edasi kandunud. Mäletan selgelt päeva, mil kõndisin Noblessneris mere ääres ja vaatasin horisonti, kui tundsin, et Mereakadeemia on minu tee. Meri kutsus - ja ma vastasin. Täna tean kindlalt, et tegin õige valiku,“ räägib Helene Armilde Kudre, Eesti Mereakadeemia tudeng.
/nginx/o/2025/05/19/16855904t1hb09b.jpg)
Ohutud veeteed algavad kindlast käest ja selgest peast
Täna vajab Eesti uusi veeteede haldajaid ja ohutuse korraldajaid rohkem kui kunagi varem. Geopoliitilised pinged, tehnoloogilised arengud, rahvusvahelised kohustused ja vananev tööjõud loovad väljakutseid, mis vajavad kindlat kätt ja selget pead. See pole ainult majanduse küsimus – see on osa meie riigi julgeolekust ja kestlikkusest.
Veeteede haldajad on kui veealused insenerid: nad mõõdistavad merepõhja, koostavad navigatsioonikaarte, projekteerivad ohutuid laevateid ja määravad isegi tuletorni tulede tugevuse – kõik selleks, et tagada ohutu liikumine merel.
Kuid see töö ei piirdu ainult inseneriteadmistega. Veeteede haldajad aitavad ühtlasi kaitsta keskkonda. Iga süvendatud kanal, iga täpselt paigutatud poi, iga selgelt määratletud veekoridor aitab hoida rannikuelustikku ja toetada elurikkust Eesti vetes. Selleks, et need oskused ajapikku ei kaoks, on vaja uusi tegijaid. Kes veel hoolitseks meie veeteede eest, kui mitte Eesti noored?
Rahvusvaheliselt tunnustatud praktiline haridus
Mereakadeemias saad kolme aastaga omandada veeteede haldamise ja ohutuse korraldamise alased teadmised, mis vastavad rahvusvahelisele IHO (International Hydrographic Organization) standarditele. See on praktiline, süsteemne ja globaalse mõjuga haridus ning ainulaadne õppekava kogu Baltikumis.
„Mind on meri alati paelunud. Mida aeg edasi, seda enam märkasin, kui sügavalt olen merega seotud. Kui ma lõpuks Mereakadeemiasse jõudsin, tundus see nii loomulik valik, et teised võimalused ei paistnud enam sobivat. Lapsepõlves tegelesin ujumise ja purjelauaga, aga Mereakadeemias õppides olen õppelaeva pardal saanud ka päriselt merd kogeda,“ räägib tudeng Elizabeth Šanin.
Õppekava on mõeldud neile, kes soovivad kaitsta elusid, hoida ökosüsteeme ning tugevdada ülemaailmset kaubandust.
„Kartograafia ja merekartograafia loengud on mulle pakkunud palju väärtuslikke kogemusi. Oleme loonud digitaalseid kaarte, õppinud, millised juriidilised nõuded kehtivad kaartide koostamisel, ning saanud praktilise kogemuse merele minnes – õppelaeva Sinilind pardal nägime erinevaid poitüüpe ja kuulsime nende tähendustest. See kogemus andis uue selguse – mida tähendab merel orienteerumine päriselus,“ jagab Lisette Johanson, eriala teise kursuse tudeng.
„Esimesel kursusel õppisime laevateekonna planeerimist Nutimeres ja hiljem paberkaartidel. Arvestasime sadama valikut, võimalikke ohte, navigatsioonimärke ja laeva süvist. Teisel aastal harjutasime navigatsiooni Mereakadeemia simulaatorites. Samuti õppisime geodeesiat – iga nädal praktilised tööd ja lõpuks kahe nädala pikkune välipraktika ülikooli ümbruses. Mõõtsime kõrgusi, määrasime antennide asukohti ja arvutasime täpsusi. Selline praktiline töö kinnitas, kui oluline on täpsus ja koostöö. Kuigi alguses tundus kõik uus ja hirmutav, kujunes sellest väga väärtuslik kogemus,“ meenutab Lisette.
/nginx/o/2025/05/19/16855906t1hb8e4.jpg)
Üks haridus – kaks võimalust
Sageli kardetakse, et Mereakadeemia nõuab tugevat reaalainete tausta. Tegelikkus on hoopis toetavam.
„Gümnaasiumis mul füüsikat eriti ei olnud ning alguses tundus see valdkond veidi hirmutav. Aga meie õppejõud, Jaanis Priimets, suutis minus huvi äratada. Tema kaudu hakkasin maailma vaatama füüsika vaatenurgast – see muutis kogu õpikogemust,“ meenutab Elizabeth.
Eesti Mereakadeemia lõpetajana omandad palju enamat kui pelgalt teadmised. Sa saad mõtteviisi, mis väärtustab täpsust, süsteemsust ja vastutust. Olgu su kursiks meri või maismaa, mereharidus valmistab sind ette mõlema jaoks ning merendusvaldkond pakub võimaluse töötada nii merel kui maismaal – üks haridus, kaks võimalust!
Tutvu õppekavaga lähemalt siin.
Kui soovid omandada päris oskused, millega kujundada meie veeteede tulevikku, siis esita avaldus TalTechi hiljemalt 3. juuli keskpäevaks: taltech.ee/reaalne