/nginx/o/2025/06/02/16890361t1h1ff1.jpg)
Enamus inimesi on kursis sellega, et videomängude tööstus kasvab igal aastal metsiku kiirusega, aga vähesed on kuulnud pisut vastuolulisest valdkonnast, mis kannab inglisekeelset nimetust iGaming. Tegemist on kaughasartmängude ehk veebipõhiste kasiinolehtedega, mis on üle kogu maailma kasvanud jahmatava kiirusega. Eesti pole nimelt sugugi ainus riik maailmas, kus kaughasartmängud näivad inimesi köitvat - iGaming on ärina muutunud mastaapseks tööstuseks, mis hakkab ületama nii mõndagi teist tööstust.
Alljärgnevas artiklis vaatame lähemalt, kuidas on iGaming arenenud üle kogu maailma ning kuhu võib see valdkond peatselt suunduda.
Uusi kasiinosid tekib nagu seeni
Vilkad kasiinouudistajad on kindlasti tähele pannud seda, kuidas kümned uued online kasiinod on täitnud Eesti hasartmängukorraldajate nimekirja. See ei ole aga pelgalt kokkusattumus ega üksnes Eestile omane muutus. Nimelt on uusi online kasiinosid tekkinud juurde kõikjal üle maailma ning seda hämmastava kiirusega.
Kuigi puudub ametlik info selle kohta, kui palju värskeid hasartmänguportaale on viimasel ajal avatud, arvestades, et “uudsust” on keeruline määratleda, on mõned allikad viidanud sellele, et pelgalt 2024. aastal lisandus maailmasse paarsada uut hasartmängulehte. Reaalsuses võib neid olla aga tunduvalt rohkem ja need numbrid kasvavad iga kuu.
Miljarditööstus
Enam kui 20 aastat hasartmänguvaldkonna andmeanalüüsi ja statistikaga tegelev ettevõte H2 Gambling Capital sõnas hiljuti, et 2023. aastal jõudis iGamingu tööstuse suurus umbes 127 miljardi dollari juurde. Kuigi füüsilised kasiinod endiselt domineerivad globaalsel turul, on märkimisväärne see, et 2023. aastal moodustasid veebipõhised hasartmängud ligi 25% koguturust. Usutakse ka seda, et 2027. aastaks saavutab iGaming aastase kasvumäära 11.5%.
Need numbrid on aga aasta-aastalt kasvanud jahmatava kiirusega. 2024. aasta kasvumääraks on peetud pisut üle 6%, samas kui paari aasta pärast peaks see ületama juba 11-13% piiri. Tegemist on tulevikuäriga, mille kasvu ei näi pidurdavat miski.
Partnerid juhivad revolutsiooni
Paljudele üllatuslikult on iGaming üks kõige suuremaid turge, kus levib laialdaselt partnerturundus ehk affiliate marketing. Ka Eestis võib näha mitmeid portaale, mis on suuresti ehitatud hasartmänguportaalide partnerturunduse printsiibil. Suisa 74% hasartmängukorraldajatest kasutab enda turundamiseks partnerturundust, seda eriti just arvestades valdkonna tundlikkust ning fakti, et kasiinode operaatorid ei saa tihtipeale end turundada klassikalistes reklaamikanalites. Econsultancy kohaselt moodustas USA turul keskmiselt partnerturunduse tasu hasartmängufirma reklaamieelarvest lausa 15%. Veelgi enam: 69% ettevõtetest plaanivad seda eelarvet suurendada, et veelgi suurema jõuga võtta ette partnerturundus.
Hasartmängufirmade jaoks on partnerturundus üks olulisi võtmepunkte, mis aitab saavutada edu: umbes 30-40% uutest klientidest saabuvad kasiinosse just nimelt partnerturunduse vahendusel. Mida rohkem partnerturundust, seda kiiremini ka tööstus edasi kasvab.
Aina rohkem turge avaneb
Hasartmängumaailma leviku kõige suurem konksukoht peitub seadusandluses, mis pidurdab paljudes riikides iGamingu kasvu. Eesti on siiamaani üks vähestest Euroopa riikidest, kus on kohalik hasartmängulitsents ning selge seadusandlus, mis võimaldab paljudel firmadel laieneda Eesti turule (ja Eesti kaudu ka näiteks Soome turule).
Sama trend hakkab vaikselt levima ka teistesse riikidesse. Holland ja Saksamaa on ette võtmas turu reguleerimise, mis aitaks kaasa uute hasartmänguportaalide levikule, kuid teeks seda turvaliselt ja vastutustundlikult - sarnaselt Eestile. USA-s on samuti aina rohkem osariike hakanud veebipõhiseid hasartmänge legaliseerima.
Ühed populaarsed turud on aga Ladina-Ameerika ja Lõuna-Aafrika: Brasiilia ja Colombia on mõlemad hasartmänguportaalide hulgas magusad turud, kuhu loodetakse jalg ukse vahele saada.
Need on vaid mõned nopped sellest, kuivõrd kiiresti tööstus edasi areneb. Järgnevatel aastatel võib kindlasti näha aina rohkem uusi portaale, uusi legaliseeritud seadusandluseid ning tõenäoliselt ka suuremat tööstuse kasvu.
Tähelepanu! Tegemist on hasartmängu reklaamiga. Hasartmäng pole sobiv viis rahaliste probleemide lahendamiseks. Tutvuge reeglitega ja käituge vastutustundlikult!