/nginx/o/2025/06/16/16928503t1h2dff.jpg)
Tartus AHHAA teaduskeskuses avatud näitus selgitab, kuidas tehisintellekt mõtleb, millised on selle võimalused ja kus jookseb inimese ja masina piir. Paratamatult toob näitus tähelepanu ka haridusele: kuidas jõuab tehisaru klassiruumi ja mil moel seda efektiivselt ära kasutada?
Tehisintellekt (TI) ei ole enam tulevikutehnoloogia, see on kohal. Digilahendused leiavad kasutust nii õpilaste kui õpetajate algatusel ning tulevast sügisest on need nii mitmegi kooli õppekavas kohustuslikul kohal. Kuid selleks, et tehisarust saaks lõpptulemuse saavutamisvahendi asemel igapäevase õppetöö kasulik tööriist, on tarvis uusi oskusi, teadlikkust ja valmisolekut katsetada.
AHHAA teaduskeskuses avatud näitus „Ahhaa, tehisaru = AI!“ kutsub kogema, kuidas masinad õpivad, lahendusi prognoosivad ja otsuseid langetavad. Samsungi toel valminud näitus aitab tõsta teadlikkust tehisaru praktilisest rakendamisest hariduses, rõhutades, et TI on klassiruumis kasulik tööriist. Näitus ja Samsung Gemini AI digielemendid pakuvad enne täiemahulist klassiruumis rakendamist harjutamiseks turvalist ja toetavat keskkonda.
Praktilised kasutusviisid klassiruumis ja õpetaja muutuv roll
Näitusel saab tutvuda Google Gemini AI funktsioonidega, mis on kohandatud hariduskeskkonnas kasutamiseks: näiteks reaalajas tõlkimise või isikupärastatud juhiste andmise võimalused. Just sellised praktilised kogemused muudavad abstraktse tehisintellekti arusaadavaks ja praktiliselt rakendatavaks töövahendiks.
Kasutades tehisintellekti läbimõeldult, on sellel potentsiaal muuta õppimisprotsessi kaasavamaks ja huvitavamaks. Näiteks on TI toel võimalik õpilaste õppeprotsessi isikupärastada ning edendada kriitilise mõtlemise või probleemilahenduse oskuste arenemist. Samuti on sellest abi igapäevastes olukordades - näiteks mitmekeelse klassi puhul või olukorras, kus õpilane vajab teistest põhjalikumaid selgitusi, juhtnööre või lähenemist.
/nginx/o/2025/06/16/16928504t1hcf5f.jpg)
Tuleb arvestada, et TI kasutamine ei ole revolutsiooniline idee, vaid see on noorte jaoks kujunenud loomulikuks harjumuseks. Paljud õpilased kasutavad tehisaru lausa igapäevaselt - olgu see tekstide koostamisel, tõlkimisel või abi küsimisel keerulistes ainevaldkondades. Selleks, et õpilaste ja õpetajate vahele ei tekiks lõhe, tuleb tehisintellekti koolis aktiivselt kasutada ja rakendada.
Õpetajatele saab TI tuge pakkuda näiteks igapäevaste rutiinsete ülesannete lahendamisel. Kodutööde kontrollimine, erinev bürokraatia ja teised ajamahukad ülesanded on võimalik tehisarule delegeerida, et fookus püsiks õppetöö juhendamisel ja toetamisel. Seega ei ole tehisaru mõeldud õpetajat asendama, küll aga saab ta olla toetav taustajõud, mis leevendab rutiiniga kaasnevat stressi.
Noored on tehisaru õppetöös kasutamisest huvitatud
Erinevaid tehisintellektil põhinevaid õppeviise on varemgi katsetatud. Näiteks Samsungi 9.-12. klassi õpilastele suunatud Solve for Tomorrow programm on Baltimaades tegutsenud juba üle kümne aasta ja pakkunud tuge nii õpilastele kui õpetajatele, kes soovivad digilahenduste kaudu igapäevast õppetööd mõtestada ja rikastada.
Programm kutsub noori leidma oma igapäevaelust probleeme, millele nad saaksid tehnoloogiliste vahenditega lahendusi leida. Viimaste aastate kogemus on näidanud, et noored tahavad tehisaru õppimiseks kasutada, kuid vajavad juhendamist, et teha seda arukalt ja vastutustundlikult.
/nginx/o/2025/06/16/16928507t1h795d.jpg)
Näitus “Ahhaa, tehisaru=AI!” on avatud oktoobri koolivaheaja lõpuni. Septembris rakenduva TI-hüppe pilootprojekti valguses annab see ka noorematele õppuritele hea võimaluse alustamaks uut õppeaastat värskete teadmiste ja huvitavate aruteludega.
Kas tahad, et sinu lugu jõuaks inimesteni, keda see päriselt kõnetab? Postimehe sisuturundusartikkel ei ole pelgalt reklaam – see on läbimõeldud sisu, mis pakub lugejale väärtust ning tutvustab sinu teenust või toodet. Võta meiega ühendust, et koos leida just sinu ettevõttele sobiv sisuturunduslahendus: veebireklaam@postimees.ee