Aaviksoo tahab rohkem ja paremat kutseharidust igasse kooli

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoo
Haridus- ja teadusminister Jaak Aaviksoo Foto: Margus Ansu

Vajame palju rohkem ning paremat kutseharidust igasse kooli, kirjutas haridusminister Jaak Aaviksoo Õpetajate Lehes. Tema hinnangul tuleks kutsehariduse parandamiseks kogu keskharidust ühtsemalt ja tasakaalustatumalt korraldada.

Aaviksoo märgib, et kutseõppeasutuste võrgu ja õppekavade korrastamisega ning tarvilise taristu väljaarendamisega on ära tehtud igati silmapaistev töö. «Meil oli 90 kehvakest kooli, on 30 head kooli. On suudetud äratada huvi tööandjates. Masu ajal kasvas huvi täienduskoolituse vastu, mida kutseõppeasutused on suutelised rahuldama nii oma akadeemilise kompetentsuse kui ka infrastruktuuri poolt. Edusammud on selgelt paremad kui gümnaasiumides,» kiidab minister.

Samas peab ta kahetsusväärseks, et kutseharidus (ja sealtkaudu ka kutseoskused) oli pikka aega justkui tagahoovis, mis mõeldud neile, kes «korralikus koolis» hakkama ei saa.

«Praeguseks on majanduslangus ja sellest tingitud tööandjate käitumine ilmsesti sundinud meid mõistma, et kutseoskusteta pole tööturul midagi peale hakata. Siit lihtne järeldus: vajame palju rohkem ja paremat kutseharidust,» kirjutab Aaviksoo.

«Ja mitte ainult kutsekooli, vaid igasse kooli, ka gümnaasiumi ja ülikooli, kui tahame üles ehitada tööturunõuetele vastava haridussüsteemi. Loomulikult tähendab see ka kutsehariduse tähenduse ja staatuse laiemat mõistmist,» tõdeb ta.

Viimastel andmetel läheb lõpetamisega samal aastal kutsekooli 26 protsenti põhikoolilõpetanutest, ülejäänud valivad edasiõpinguteks gümnaasiumi või jäävadki põhiharidustasemele. Aaviksoo hinnangul ei ole selline suhe mõistlik ja ongi põhjustanud meie tööjõuturu põhiprobleemi, et ligi kolmandik tööjõust on kutse- või erialase ettevalmistuseta.

«Keskhariduse halduskorraldus (riiklik kutsehariduse ja omavalitsuslik gümnaasiumihariduse haldus) on teinud gümnaasiumidest tolmuimejad, kes imevad sisse kõik, mida sisse imeda annab – maksumaksja ju maksab selle eest, et tolmuimejad võimalikult hästi imeksid,» leiab Aaviksoo.

«Tarvilikeks muutusteks ja kutsehariduse väärtustamiseks vajame ilmselt palju ühtsemat ja tasakaalustatumat keskhariduse korraldust, mis looks ühtsed finantsilised, akadeemilised ja halduslikud raamid nii keskhariduse kutse- kui ka üldharidusharule ja tagaks seeläbi parema vastavuse ühiskonna sotsiaalmajanduslike vajadustega.»

Kuidas aidata kutseharidust?

Aaviksoo peab kutsekeskhariduse jätkusuutlikkuse keskseks küsimuseks tegevuskulude rahastamist, mida praegu on selgelt vähe. «Oleme jõudnud olukorrani, kus üldhariduskulud õpilase kohta ületavad kulutusi kutseõppes. Mõistlik suhe on vastupidine ja kutseoskuste väljaarendamine on vähemasti 30–50 protsenti kulukam kui õpingud üldhariduskoolis,» leiab minister.

«Tahaks loota, et selle ebakõla osaline kõrvaldamine on võimalik ka kehtiva rahastamisskeemi juures, kindlasti peaks tasakaalustatud lahend olema aga võimalik ühtse keskhariduskorralduse juures.»

Kutsekool ei ole kodulähedane õppeasutus – seega toob Aaviksoo välja vajadust ühiselamute järele. «Oluliselt suuremal määral ja odavamalt, kui oleme seni suutnud pakkuda. See on eriti terav probleem väiksemates linnades, kus ka muud, kas või sugulaste-tuttavate juures, majutusvõimalused napid.»

«Tavamõtlemine eeldab, et maakonna arengu tagab eelkõige kõrgkooli või ülikooli kolledži olemasolu. Samas näitab olemasolevate õppeasutuste ja kohaliku piirkonna koostöö pealiskaudnegi analüüs, et kutseharidusel on selleks palju suuremad väljavaated. Hea näide on Võru kutsehariduskeskuse toimimine piirkonna innovatsiooni- ja arenduskeskusena,» lisab haridusminister.

«Majanduse ja ühiskonna viimaste aastate areng on üha enam näidanud, et hea ja asjakohane haridus on väärtus nii ühiskonnale kui ka igale inimesele. Hea ja asjakohane sisaldab aga kindlasti ka tarvilisi kutseoskusi. Võime kindlad olla, et tulevikus on Eestis praegusest rohkem kutseharidust ning kutsehariduses omakorda proportsionaalselt rohkem nii raha kui ka õpilasi ja õpetajaid,» lõpetas Aaviksoo.

Täismahus artiklit loe Õpetajate Lehest.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles