Parts: teehoolduses annab paljutki parandada

Madis Filippov
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Juhan Parts
Juhan Parts Foto: Priit Simson

Kommenteerides riigikontrolli auditit, mis kritiseeris maanteeameti tegevust, tunnistas majandus- ja kommunikatsiooniminister Juhan Parts, et teehoolduses on kõvasti asju, mida annab parandada.

Riigikontrolli audit andis hävitava hinnangu maanteeameti tegevusele riigimaanteede hooldusel. Konkurents hangetel olevat välja suretatud ja pooltel hangetel osaleb ainult üks firma. Paljud hooldustööd on tegemata, teehooldajad aga istuvad maanteeameti järelevalveametnikele sisuliselt pähe ja dikteerivad ise tingimusi.

Parts tõdes, et kuigi teemad, millele riigikontroll viitab, on olnud õhus pidevalt, oli selline audit kindlasti vajalik. «Teehoolduses on kõvasti asju, mida annab parandada,» kinnitas ta.

Ministri sõnul on teemaga ka ministeerium omalt poolt tegelenud.

«Mis me oleme teinud? Me oleme kõvasti tõstnud nõudeid – näiteks teehooldenõudeid, mis on ministeeriumi algatus olnud koos maanteeametiga,» tõi Parts näiteks. «Üks asi, mida riigikontroll ütles, oli konkurentsi nõrkus. Eesti Teede teke on üks samm, et oleks tugevam riigiettevõte.»

Kolmanda asjana tõi minister välja, et muutunud on maanteeameti struktruur. Teisisõnu ei olevat enam kohapealseid maanteeameti asutusi, kus igaühel on paratamatult oma tavad, reeglid, praktikad. Partsi sõnul on täna kogu vastutus mõneti tsentraliseeritud.

«See teema, et kuidas hooldus oleks paremal tasemel, kuidas konkurents annaks selgelt nähtavat võitu nii kvaliteedis kui hinnas – see on probleem,» möönis minister.

Ta pakkus, et üheks võimaluseks oleks teha in house ehk majasiseseid tehinguid.

«Näidata kvaliteeti riigifirma siseselt. Oleme näinud, et konkurents ja turusituatsioon ei pruugi anda parimat kvaliteeti,» rääkis ta. «Samas ma ei usu, et meil oleks mõistlik kogu teehoolde pool natsionaliseerida.»

Parts seletas, et täna on meil 10 maakonda, kus teid hooldab eraettevõte, 5 maakonda, kus seda teeb riigile kuuluv äriühing ning kannapöörde tegemise plaani ei ole.

«Igal juhul ei ole aktsepteeritavad sellised tingimused hangetel, mis võivad viia konkurentsi vähenemisele,» kinnitas Parts. «Aga peame möönma, et selliste hangete puhul tekivad juba teenust osutaval ettevõttel, kel on kogemused ja ressursid, teatud konkurentsiseelised. Uuel konkursil on seni seda tööd teinud ettevõtte kõrval keeruline konkureerida.»

Riigikontroll tõi muu hulgas välja, et aastatel 2006-2010 tõusid teehoolduskulud liiga kiiresti. «Me peame seda riigikontrolli väidet analüüsima, kas teehoolduse hind kasvad kuidagi ebaproportsionaalselt kiiremini kui teehoolduse hinnakomponentide inflatsioon,» sõnas Parts.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles