Riik karmistab esmase juhiloa saamist

Hanneli Rudi
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Foto: Toomas Huik

Uues liiklusseaduse eelnõus on punkt, mis jätaks esmase või mopeedijuhi loata noored, kes on eelneva kahe aasta jooksul rikkunud liikluseeskirja, näiteks istunud purjuspäi autorooli.

Uue liiklusseaduse kohaselt antaks esmane juhiluba vaid inimesele, kes pole kahe aasta jooksul toime pannud ühtegi liiklusrikkumist, selgitas kavandatavaid muudatusi politsei liiklusjärelevalve ja korrakaitseosakonna komissar Riho Tänak.

Näiteks ei saaks uue korra kehtima hakkamisel mopeedi ja esmast juhiluba taotleda inimene, keda on karistatud sõiduki juhtimise eest purjuspäi või ilma juhiloata.

Esmase juhiloa omanikul pikeneb aga rikkumiste korral algaja juhi periood kahelt aastalt kolmele ning kui  selle aja jooksul paneb juht toime liiklusrikkumise, lükkub põhiloa saamine taas kahe aasta võrra edasi.

Esmase juhiloa omanik saab sel juhul loa alles pärast täiendava teooriaeksami tegemist.

Noori kaitstakse nende endi eest

Tänaku sõnul on liiklusseaduse muudatuste eesmärk eelkõige vähendada hukkunutega ja raskeid liiklusõnnetusi.

Liiklusõnnetuste statistika andmetel on 17- kuni 24-aastaste juhtide hulgas liiklusrikkujaid kaks korda rohkem kui näiteks 40-aastaste seas. Samuti satuvad nimetatud vanusegrupi juhid sagedamini liiklusõnnetustesse.

«Seetõttu on noori liiklejaid vaja kaitsta eeskätt nende endi eest,» tõdes Tänak. Ta lisas, et üks võimalus noori juhte kasvatada, on seada teatud ajaks piiranguid.

Politseiameti liiklusjärelevalve ja korrakaitse osakonna politseidirektori Tarmo Miilitsa sõnul paneks esmase juhiloa väljastamise karmistamine nii noored kui ka nende vanemad liiklusesse tõsiselt suhtuma.

Noortel tekiks Miilitsa hinnangul suurem huvi liikluseeskirja tundma õppimise vastu ja samas peaksid rohkem pingutama juhiloa nimel. «Lapsevanemad hakkaksid rohkem noori mõjutama, et nad teadlikult ja ohutult liikleksid ning liiga vara mopeedi selga ei istuks,» tõi ta näite.

Millal juhiloa taotlejad uute ja karmimate nõuetega silmitsi seisavad, pole võimalik täna täpselt öelda. Eelnõu on riigikogule üle antud, kuid majanduskomisjon pole seda jõudnud veel arutada. Esialgse kava kohaselt peaks see jõustuma järgmise aasta 1. jaanuarist ning majanduskomisjoni kinnitusel on see tähtaeg täiesti reaalne.

Mopeedijuhi loa nõue

Eelnõu järgi nõutakse üle 16-aastaselt mopeedijuhilt mootorsõiduki juhtimise luba - varem eeldati, et selles eas inimesed oskavad ka ilma erialase ettevalmistuseta korrektselt liigelda. Kahjuks näitab viimaste aastate liiklusstatistika vastupidist.

Lisaks muutub eelnõu järgi kohustuslikuks mopeedide registreerimine Eesti Riiklikus Autoregistrikeskuses, millega kaasneb kohustusliku liikluskindlustuse lepingu sõlmimise ja tehnoülevaatuse läbimise nõue.  

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles